AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Ser en del oppskrifter der det blir brukt mandelmel. Hva kan jeg erstatte dette med? Anonymous poster hash: 165a8...703
Banan Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 (endret) Hvilket som helst annet mel? Hvis ikke jeg hadde hatt mandelmel, ville jeg sannsynligvis brukt havremel (knust havregryn). Edit: Skal du lage marsipan, må du ha mandelmel, men ellers går det stort sett fint å bytte det ut. Endret 20. november 2013 av Banan
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Hva skal du lage? Finner mandelmel i mange oppskrifter jeg kunne tenke meg å prøve ut, men får aldri testet det da jeg ikke kan bruke mandelmel. Hvilket som helst annet mel? Hvis ikke jeg hadde hatt mandelmel, ville jeg sannsynligvis brukt havremel (knust havregryn). Edit: Skal du lage marsipan, må du ha mandelmel, men ellers går det stort sett fint å bytte det ut. Kan jeg bruke hvetemel? Bruker jeg i så fall samme mengde? Anonymous poster hash: 165a8...703
pinar Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Du kan jo breuke hvetemel, med mindre du skal lage marsipan eller kransekake. Har du nøtteallergi?
Banan Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Finner mandelmel i mange oppskrifter jeg kunne tenke meg å prøve ut, men får aldri testet det da jeg ikke kan bruke mandelmel. Kan jeg bruke hvetemel? Bruker jeg i så fall samme mengde? Anonymous poster hash: 165a8...703 Ja, det kan du sannsynligvis. Bare prøv deg fram når det gjelder mengde. Men hvorfor ikke bare kjøpe mandelmel?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Du kan jo breuke hvetemel, med mindre du skal lage marsipan eller kransekake. Har du nøtteallergi? Nei, jeg tenker mer til vanlige oppskrifter på kaker og annen mat. Er allergisk ja! Ja, det kan du sannsynligvis. Bare prøv deg fram når det gjelder mengde. Men hvorfor ikke bare kjøpe mandelmel? Jeg er allergisk, så jeg kan ikke spise mandler. Trodde jeg skrev det i startinnlegget, beklager! Anonymous poster hash: 165a8...703
Amphitrite Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Skal fint gå an å bytte ut med hvetemel, men jeg bruker å bytte det ut med kokosmel. Med kokosmel bruker man samme mengde.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Skal fint gå an å bytte ut med hvetemel, men jeg bruker å bytte det ut med kokosmel. Med kokosmel bruker man samme mengde. Kokos er også nøtt Anonymous poster hash: 165a8...703
Amphitrite Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 Det vet jeg, men nøtter er veldig forskjellige og noen tåler noen nøtter selvom de ikke tåler andre. Beklager for at jeg ikke har alle detaljene om allergiene dine. 1
Anglofil Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Jeg har brukt mandelmel som jeg har brukt hvetemel. Eneste er at jeg bruker mindre mandelmel når jeg f.eks baker enn hvis jeg skulle brukt hvetemel. Jeg bruker mandelmel til bakst, paier og der man ellers ofte bruker hvetemel. Mvh Yvonne
Pringle Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Mandelmel er vel vanligvis brukt som erstatning for hvetemel, så da kan du vel bruke hvetemel hvis du tåler hvete.
Brimi Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 Beklager at jeg kupper tråden din, men er mandelmel bedre å bruke enn hvetemel? Blir f.eks boller like gode?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #15 Skrevet 20. november 2013 Beklager at jeg kupper tråden din, men er mandelmel bedre å bruke enn hvetemel? Blir f.eks boller like gode? Jeg kan ikke tenke meg at mandelmel vil gi like luftige og gode boller som hvetemel. I tillegg inneholder det jo nesten dobbelt så mange kalorier som hvetemel. I bakst som kjeks ser jeg derimot for meg at det vil passe godt. Anonymous poster hash: 165a8...703 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #16 Skrevet 20. november 2013 Alt annet nøtte- eller frømel. Anonymous poster hash: 1e166...335 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #17 Skrevet 20. november 2013 Beklager at jeg kupper tråden din, men er mandelmel bedre å bruke enn hvetemel? Blir f.eks boller like gode? Hvis du vil ha flate boller så. Jo mer gluten, jo luftigere boller. Anonymous poster hash: 1e166...335 1
Anglofil Skrevet 20. november 2013 #18 Skrevet 20. november 2013 (endret) Jeg kan ikke tenke meg at mandelmel vil gi like luftige og gode boller som hvetemel. I tillegg inneholder det jo nesten dobbelt så mange kalorier som hvetemel. I bakst som kjeks ser jeg derimot for meg at det vil passe godt. Anonymous poster hash: 165a8...703 Jeg synes boller med mandelmel smaker godt. Som regel pleier jeg å blande inn både kokosmel og mandelmel sammen med annet type mel, f.eks hvetemel. Og ja, det er mer kaloririkt, men så bruker man som jeg har skrevet tidligere gjerne ikke samme mengden mandelmel som man gjør med hvetemel. Som man kan lese hos funksjonellmat.no: Alle steder hvor du bruker mel, kan du også bruke mandelmel. Mandelmel oppfører seg litt annerledes enn hvetemel, fordi det mangler gluten. Gluten gjør det mulig for gjærbaksten å heve seg fordi gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen. Gluten fungerer også som bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med. I gjærbakst kan du erstatte 10-20% av hvetemelet med Mandelmel. Du bør da øke væskemengden med ca 5-10%. I annen bakst kan du erstatte opptil 100% av melet, men fordi mandelmelet har så høyt fiberinnhold vil det suge til seg mer væske, opptil dobbelt så mye som annet mel. Du bør derfor redusere mengden mandelmel til 50-60% av opprinnelig mengde mel, eller øke væskemengden i oppskriften. Vær oppmerksom på at bakverk med 100% mandelmel vil henge dårligere sammen enn bakverk med hvetemel. Et tips er å tilsette et bindemiddel som Fiberhusk. Mvh Yvonne Endret 20. november 2013 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #19 Skrevet 21. november 2013 Kokos er også nøtt Anonymous poster hash: 165a8...703 Teknisk sett steinfrukt, ikke nøtt. Anonymous poster hash: 9877b...371 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå