Gå til innhold

Brødbakemaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for tips :)

Jeg er spent på hva du synes om maskinen om 3 måneder eller så.

Om du virkelig får glede av den, eller om den blir stående. Jeg håper på det første selvsagt!

Hehe det er jeg også spent på :-). Skal se om jeg husker å skrive en oppdatering på nyåret. Nå bare gleder jeg meg til å prøve den ut :-)

Skrevet

Jeg bruker min stadig vekk jeg også. Det er helt opp til oss selv om det skal bli en overflødig maskin som står innerst i kjøkkenskapet. Har både fulgt oppskriftene i heftet som følger med, og mixet selv. Det meste blir bra hvis en følger målene nøyaktig.

Noen brød blir veldig høye/fluffy og truer nesten med å løfte lokket i prosessen...det er som regel slik jo mere hvetemel en har i deigen. Andre blir tyngre og mindre, men smaker supergodt uansett. Når det gjelder det å kun være en person og at brødet tørker: skjær halve brødet opp i skiver når det har blitt avkjølt og er ferskt - putt i fryseren. Da har en alltid "ferskt" brød for hånden. Jeg har mitt i tett plastpose i kjøleskapet og det blir ikke tørt der i alle fall.

Jeg lar ikke maskinen stå på om natta, for jeg liker å ha full kontroll på el-apparat i tilfelle noe skulle skje.

Min maskin har hatt en lei tendens til å rugge og bevege seg under elting, slik at den enten står og dunker i veggen eller nesten faller ned fra benken, men det løste jeg ved å legge under et slikt gummibelegg som er beregnet på at gulvtepper ikke skal skli. En passelig stor firkant under bakemaskinen, og den står fjellstøtt!

Angrer ikke på kjøpet og anbefaler det varmt videre. Hjemmebakt er det beste som finnes! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Lite tips; google "Nybakt – Deilige brødoppskrifter til Wilfa bakemaskiner" <-- dette heftet har gode oppskrifter og tips til bruk av brødbakemaskinen (hvilke program og steking du bør bruke på maskinen osv.)

• Liker 3
Skrevet

Jeg lar ikke maskinen stå på om natta, for jeg liker å ha full kontroll på el-apparat i tilfelle noe skulle skje.

Min maskin har hatt en lei tendens til å rugge og bevege seg under elting, slik at den enten står og dunker i veggen eller nesten faller ned fra benken, men det løste jeg ved å legge under et slikt gummibelegg som er beregnet på at gulvtepper ikke skal skli. En passelig stor firkant under bakemaskinen, og den står fjellstøtt!

Angrer ikke på kjøpet og anbefaler det varmt videre. Hjemmebakt er det beste som finnes! :jepp:

Skrur du av kjøleskap, fryser og mobilladere over natta???

Veldig rart at maskinen beveger seg under elting, min gjør ikke det. Uansett sier det seg selv at den skal ha et stødig og varmesikkert underlag.

Anonymous poster hash: cbcfa...84a

• Liker 2
Skrevet

Skrur du av kjøleskap, fryser og mobilladere over natta???

Veldig rart at maskinen beveger seg under elting, min gjør ikke det. Uansett sier det seg selv at den skal ha et stødig og varmesikkert underlag.

Jupp, alt som ikke stå på natta over, slår jeg av. Tv og mobillader også. ;)

Akkurat min variant av maskin har fått denne bevegelsen bemerket i en test jeg fant på nett også, så det varierer sikkert fra type til type. :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ja da har vi prøvd vår Wilfa BM 10 og jeg er ikke imponert... Må ha gjort noe feil?

Satt den på grunnoppskrift eller hva det heter (tilsammen 3 timer 13 min), og brukte en Møllerens rugbrød blanding som vi delte i to og var pinlig nøyaktige på mål og vekt (altså veldig nøyaktige hehe).

Joda, brødet smaker godt, men det er jo en brun klump som ikke har hevet seg skikkelig da...

Hva gjør vi feil?

Skrevet

Brukte du grovbrødprogram? Jeg har en annen wilfa modell, og der er hevetiden kortere på standardprogrammet enn det for grovbrød.

Skrevet

Brukte du grovbrødprogram? Jeg har en annen wilfa modell, og der er hevetiden kortere på standardprogrammet enn det for grovbrød.

Ja vi gjorde det, men skal prøve med loff i kveld. Tror man må prøve og feile et par ganger før man får dreisen på det ser det ut som.

Skrevet

Ja da har vi prøvd vår Wilfa BM 10 og jeg er ikke imponert... Må ha gjort noe feil?

Satt den på grunnoppskrift eller hva det heter (tilsammen 3 timer 13 min), og brukte en Møllerens rugbrød blanding som vi delte i to og var pinlig nøyaktige på mål og vekt (altså veldig nøyaktige hehe).

Joda, brødet smaker godt, men det er jo en brun klump som ikke har hevet seg skikkelig da...

Hva gjør vi feil?

Er du sikker på at du brukte riktig program for rugbrød? De fleste oppskriftene er ment for hvetemel.

Jeg har selv ikke spesielt gode erfaringer med grovbrød i brødbakemaskinen, mens loffen blir bra. Du kan jo bare ha i andre ting som revne gulrøtter, nøtter osv.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at man må kaste seg ut i det med liv og lyst, og forsøke og feile i skjønn forening. Etter hvert finner en ut av sin egen maskins fortreffeligheter. :jepp:

Skrevet

Er du sikker på at du brukte riktig program for rugbrød? De fleste oppskriftene er ment for hvetemel.

Jeg har selv ikke spesielt gode erfaringer med grovbrød i brødbakemaskinen, mens loffen blir bra. Du kan jo bare ha i andre ting som revne gulrøtter, nøtter osv.

Jada - såfremt leseferdighetene ikke plutselig er helt borte :-). Det er definitivt grovbrød jeg spiser, så om den bare funker på loff så blir jeg skuffet.

Skrevet

Min erfaring er at man må kaste seg ut i det med liv og lyst, og forsøke og feile i skjønn forening. Etter hvert finner en ut av sin egen maskins fortreffeligheter. :jepp:

Ja - det er det jeg tror også :ler:

Skrevet (endret)

Brødbakemaskin - god idè eller unødvendig kjøkkenutstyr? Erfaringer og tips til gode maskiner?

Vi har Wilfa sin brødbakemaskin. Kjøpte den for 4 år siden og den går hver natt!

I tillegg lager den fantastisk bolle- og pizzadeig. Uunværlig for oss!

Denne Wilfa BMA25S

Endret av LilleSnupp
Skrevet

Vi har Wilfa sin brødbakemaskin. Kjøpte den for 4 år siden og den går hver natt!

I tillegg lager den fantastisk bolle- og pizzadeig. Uunværlig for oss!

Denne

Så bra dere er fornøyde :-). Jeg har BM 10.

Skrevet

Så bra dere er fornøyde :-). Jeg har BM 10.

Ja, jeg og min mann fattet ikke at vi ikke hadde kjøpt det tidligere!!

Kjøpte samme til mine foreldre, men de likte den ikke - så selvsagt smak og behag. De fikk ikke til brødene, men kan ha med at de bruker ferdigblandet mel.

Annonse
Skrevet

Som sagt tidligere fungerer vår maskin dårlig til grovbrød, selv med grovbrødprogram. En venninne mente at dette gjaldt brødbakemaskiner generelt, og etter at hun sa det har vi slått oss til ro med at maskinen baker god loff og akseptable andre brød.

Vi var også veldig skuffet etter første grovbrød.

Skrevet

Mannen pleier å lage omtrent 30-40% grovt brød, de blir veldig bra. 50-60% blir OK. Grovere enn det går dårlig av en eller annen grunn.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hvordan går det med bakerne her inne? Bruker dere maskinene fremdeles ett år etter siste innlegg snart? :)

Skrevet

Hvordan går det med bakerne her inne? Bruker dere maskinene fremdeles ett år etter siste innlegg snart? :)

Nope. Vi ga opp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...