Portvinpiken Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Brødbakemaskin - god idè eller unødvendig kjøkkenutstyr? Erfaringer og tips til gode maskiner?
Rotemor Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Vi snakket om dette på jobb forrige uke. De fleste hadde eid en, eller hadde en i kottet fortsatt. Tror det er veldig få som ender med å bruke den hyppig. Så unødvendig kjøkkenmaskin lander jeg på (Men kan forstå fristelsen...)
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 God ide så lenge brødet etes opp med en gang. Det blir fort tørt. VELDIG fort. Anonymous poster hash: 04361...ac5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Men om du har en liten familie som klarer å ete opp et minibrød til frokost er det en glimrende ide med en maskin som har tidsinnstilling. Det er ganske digg å stå opp til duften av nybakt brød. Anonymous poster hash: 04361...ac5 1
Portvinpiken Skrevet 20. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2013 Blir det fortere tørt enn butikkbrød?
KAchili Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Nja, kanskje litt. Men det er bare pga. det ikke har alle de lumske tilsetningene i. Vi er to stk. og spiser som regel opp brødet på 2-3 dager, så lenge det er pakket inn går det greit Jeg liker veldig godt maskinenen min, spesielt til veldig grove brød. som f.eks ingers rugbrød som er veldig tunge å jobbe med om du skulle laget dem for hånd. Dessuten blir brød mye billigere enn om du skal kjøpe brød til 30 kronere i butikken. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Fullstendig unødvendig, det er min mening! Tenk så hotte muskler man får dersom man knar deigen sjøl! 1
Gjest Funky Punk Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Blir billigere i lengden, men spørsmålet er om dere kommer til å bruke den i lang tid. Vi kjøpte en. Den ble brukt flittig en god stund...så skled det ut og nå har den stått bakerst i skapet i 3-4 år
Portvinpiken Skrevet 20. november 2013 Forfatter #9 Skrevet 20. november 2013 Nja, kanskje litt. Men det er bare pga. det ikke har alle de lumske tilsetningene i. Vi er to stk. og spiser som regel opp brødet på 2-3 dager, så lenge det er pakket inn går det greit Jeg liker veldig godt maskinenen min, spesielt til veldig grove brød. som f.eks ingers rugbrød som er veldig tunge å jobbe med om du skulle laget dem for hånd. Dessuten blir brød mye billigere enn om du skal kjøpe brød til 30 kronere i butikken. Hva slags maskin har du?
KAchili Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 Wilfa BM-10 Er student så kjøpte denne som er relativ billig, funker flott synes jeg, overgikk forventningene mine. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Vi har brødbakemaskin og den brukes hyppig i perioder samtidig som det hender den blir stående og støve over lenger tid også. Det er lettere å huske på å bruke den når den står fremme på benken. Alt i alt er jeg meget fornøyd. Jeg har problemer med hvete og gluten, så det blir ekstremt mye billigere å lage selv enn å kjøpe. Hurtigprogrammet går raskt, 1 time, og det er utrolig deilig å bruke timeren og våkne opp til duften av nybakt brød. Det beste, bortsett fra ferskt og billig brød på null komma niks, er at man kan tilsette diverse ting i deigen. Favorittene våre er squash, gulrot og valnøtter, revet eple, safran, kardemomme, rosiner og kanel soltørkede tomater, oliven, fetaost og rosmarin. Jeg er enig i at brødet blir tørt veldig fort, men det er fordi det ikke har noen tilsetningsstoffer og heller ikke er laget etter kaldhevningsprinsippet. Det er imidlertid ikke noe problem. Selv om vi bare er to, går brødet unna. Det eneste jeg synes er trist, er at grove brød ikke blir særlig bra i maskinen vår. Den egner seg kun til fint mel. Men det er greit nok likevel. Jeg anbefaler brødbakemaskin varmt selv om jeg også gjerne lager brød for hånd. Det er en enorm besparelse i det lange løp. Anonymous poster hash: cbcfa...84a 2
Lumê Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Beste kjøkkenmaskinen som finnes Har hatt min i snart 3 år og den er nesten utslitt, i iallefall formen. Bruker den nesten hver dag, alltid ferskt brød på gubben når han drar på jobb
Portvinpiken Skrevet 20. november 2013 Forfatter #13 Skrevet 20. november 2013 Dette høres veldig fristende ut. Spørs om jeg ikke skal investere i en. Den fra Wilfa BM 10 som tidligere har vært anbefalt her er jo rimelig også.
Pingting Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 (endret) Vi har en, og den blir jevnlig brukt, ofte et par ganger i uka. Av og til oftere, av og til sjeldnere. Og sånn har vi holdt på i flere år. Mannen står faktisk og baker brød akkurat nå - han pleier å sette en deig rett før han legger seg, så er det nybakt brød til frokost. Kjempestas! fordelen er jo at du kan hive oppi alle ingrediensene og så bare gå fra den. Vi har en Wilfa BMA25S. Tror ikke den er i salg lengre? Det er forresten ikke så fryktelig mye "lumske tilsetninger" i kjøpebrød. De fleste kjøpebrød har ikek konserveringsmidler. Og eventuelt andre tilsetningsstoffer som brukes er ikke skadelige - og finnes ofte naturlig i ymse matvarer. Jeg ser ikke helt poenget med å spre den typen skremselspropaganda. Om du opplever at hjemmebakt brød blir mye fortere tørt, så vil jeg tro det har noe med væske- eller fettandelen i brøddeigen, hvor mye du steker det eller hvordan du oppbevarer det. Vi merker ikke noe særlig forskjell på hjemmebrød og kjøpebrød, tørre eller mugne blir de av og til åkke som. Endret 20. november 2013 av Pingting
Rotemor Skrevet 20. november 2013 #15 Skrevet 20. november 2013 Æsj. Nå blir jeg fristet også...... Dere som bruker/brukte den: Gjør dere det såpass at dere har større glede av brød OG sparer penger/butikkturer?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #16 Skrevet 20. november 2013 Æsj. Nå blir jeg fristet også...... Dere som bruker/brukte den: Gjør dere det såpass at dere har større glede av brød OG sparer penger/butikkturer? Ubetinget ja. Jeg er ikke noen stor brødspiser ellers, uten brødbakemaskinen blir det heller noen runder med rundstykker eller toast i ny og ne. Kjøpebrød er som regel veldig dyrt, og jeg setter veldig pris på de forskjellige tingene vi har i deigen - passer jo helt utrolig bra til supper for eksempel. Det er også utrolig praktisk i julen når butikkene ofte er stengt og man vil ha ferskt brød til frokost med besøkende i huset. Anonymous poster hash: cbcfa...84a
Rotemor Skrevet 20. november 2013 #17 Skrevet 20. november 2013 Bruker man tørrgjær og klargjør til at den baker om natten? 1
Portvinpiken Skrevet 20. november 2013 Forfatter #18 Skrevet 20. november 2013 Jeg har bestilt Wilfa BM 10 nu! :-). Om flere er interessert brukte jeg prisjakt.no og rimeligste var Ellos.no til 549,- + frakt (tilsammen 598.-). I motsetning til feks elkjøp som var 799,-. 3
Pingting Skrevet 21. november 2013 #19 Skrevet 21. november 2013 Grattis med brødbakemaskin! Ellers tror jeg egentlig ikke det er så fryktelig mye billigere å bake selv. Vi (OK, mannen - det er så og si bare han som baker) bruker en blanding av fint og grovt mel, tørrgjær, litt olje og ymse frø/kjerner. Vi sparer nok såvidt noen kroner - men det er ikke all verdens, altså.
Rotemor Skrevet 21. november 2013 #20 Skrevet 21. november 2013 Jeg har bestilt Wilfa BM 10 nu! :-). Om flere er interessert brukte jeg prisjakt.no og rimeligste var Ellos.no til 549,- + frakt (tilsammen 598.-). I motsetning til feks elkjøp som var 799,-. Takk for tips Jeg er spent på hva du synes om maskinen om 3 måneder eller så. Om du virkelig får glede av den, eller om den blir stående. Jeg håper på det første selvsagt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå