Gå til innhold

Hvordan få slutt på trøstespisingen? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare litt om min "historie"... I fjord gikk jeg ned fra 86 kg til 64 kg. I februar i år, fikk jeg og kjæresten store problemer i forholdet, blant annet utroskap fra hans side. Jeg hevnet meg og var utro selv. Forholdet vårt er kjempe flott nå, vi har ordnet opp i alt og ting går på skinner.

Problemet er at jeg trøstespiser. Spiser når jeg kjeder meg, når jeg er lei meg osv. Og dette begynte rett etter jeg bustet min kjære i å være utro med en annen jente. Det gikk veldig hardt inn på meg, for jeg leste samtalene deres på facebook... At han forestilte seg henne naken, at hun var superdeilig og alt slikt.. Plutselig følte jeg meg ikke bra nok, gav faen i at jeg hadde gått ned så mange kg som jeg hadde og begynte å spise. Og spise.. OG SPISE... Og jeg er ganske sikker på at det var dette som trigget nervene mine og gjorde at jeg rett og slett sluttet å bry meg. For jeg er ikke bra uansett. Jeg er like feit og stygg uansett hva jeg veier, om det er 64, 77 eller 86.. Ja, jeg veier 77 kg nå. :(

Jeg vet at å begynne med slanking rett før jul ikke er så smart (masse julegodis og nam og kos), men jeg vil begynne nå uansett.. Har nettopp kvelt i meg nesten 1 kg yoghurtnøtter (NEI, jeg tuller ikke) og har innsett at det er på tide å gjøre noe. :( Jeg føler meg så råtten og ekkel. Problemet er bare at jeg alltid mister motivasjonen, for jeg tenker at jeg ikke blir vakker, slank eller deilig uansett.

Noen som kan hjelpe meg... Er lei av å stappe i meg crap hele tiden. Prøver å være flink med trening, jeg trener hjemme da jeg ikke har muligheten for studio, så trening trenger jeg ikke hjelp med. Er trøstespisingen som er det absolutte problemet her.. :( Huff. *knaske på enda en nøtt*

Anonymous poster hash: 129d8...630
Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Trøstespising er som oftes et symptom på underliggende årsaker, så du har ikke vurdert å søke profesjonell hjelp for dette?

Skrevet

Jeg går til psykolog, men har ikke tatt opp dette med henne.. ts

Anonymous poster hash: 129d8...630
Skrevet

Kanskje det kunne vært en idé å tatt det opp med psykologen din? Finn på ting å gjøre, så blir den trøstespisingen glemt litt. Gå en tur, ha tilgang til grønnsaker på bordet, lag fun light gele (inneholder 60 kalorier i en svær bolle), ta deg en kopp lett-kakao/te om søtsuget melder seg, ha tilgang til tyggis, spis deg ordentlig mett på middag.. :)

Anonymous poster hash: 1e4ae...87f
Gjest Runforit
Skrevet

For det første så må du starte å akseptere deg selv. Skjønner at det går innpå deg at typen var utro, men det har IKKE noe med deg å gjøre! Du er ikke mindre vakker, flott og viktig fordi han valgte å ligge med en annen dame. At han var dust skal ikke få DEG til å føle deg mindreverdig. Dette er steg 1.

Steg 2. Finn en aktivitet du trives med! Gjør det så ofte du har lyst og ha det gøy med det. Ikke stress og avanser etterhvert som du blir sterkere i aktiviteten. Dette vil få deg til å fokusere på andre ting og du vil føle deg mye bedre når du starter å mestre noe.

Steg 3. Tøm hele huset for drittmat. Fyll opp med masse gode rene råvarer. Fråtse heller på en fruktsalat eller ferske grønnsaker(skjær opp gulerøtter, agurk, stanselleri etc og sett dem opp fristende i glass etc å ha det på stuebordet når du skal slappe av og ha noe å knaske på).

Spis NOK mat slik at du ikke går rundt og er småsulten.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Så lenge du går i terapi oppfordrer jeg deg til å nevne dette for terapauten din.Det er jo tydligvis et problem for deg,og jo lengere du går med det uten å søke hjelp,jo mer vil det eskalere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...