AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10137022 Den tyske TV-serien «Krigens unge hjarte» er en nådeløs skildring av fem unge tyskeres møte med 2. verdenskrig. Serien, som nå vises på NRK, medførte en bølge av reaksjoner i hjemlandet. Noen som har sett den? Jeg har sett begge episodene til nå, og dette synes jeg er den mest deprimerende serien/film jeg har sett fra 2. verdenskrig. Men den får meg også virkelig til å tenke. Det er så rart, for da jeg har lest om 2.verdenskrig så har jeg tenkt at det har vært kjempebra at de tyske soldatene ble drept osv, men når jeg ser denne serien så ser jeg at disse menneskene faktisk var mennesker og gjorde det de trodde på, selv om de gjorde veldig mye grusomt.. Man kan jo også se om denne kvinnen som er sykepleier at hun faktisk synes synd på jødene og de som blir sendt vekk. Virker heller ikke som om at verken sykepleieren eller sangerinnen i serien vet så mye om hva som skjer, og det kan være at det var sånn for tyskerne (de som ikke var soldater) under 2.verdenskrig. Jeg vet at det de to soldatene vi følger i serien gjør er veldig grusomt og trist, men likevel av en rar grunn så satt jeg og håpte at de ikke kom til å dø. Men alt i alt en veldig spennende serie som virkelig får meg til å tenke. Hva tenker dere om serien? Anonymous poster hash: 849df...fa8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10137022 Den tyske TV-serien «Krigens unge hjarte» er en nådeløs skildring av fem unge tyskeres møte med 2. verdenskrig. Serien, som nå vises på NRK, medførte en bølge av reaksjoner i hjemlandet. Noen som har sett den? Jeg har sett begge episodene til nå, og dette synes jeg er den mest deprimerende serien/film jeg har sett fra 2. verdenskrig. Men den får meg også virkelig til å tenke. Det er så rart, for da jeg har lest om 2.verdenskrig så har jeg tenkt at det har vært kjempebra at de tyske soldatene ble drept osv, men når jeg ser denne serien så ser jeg at disse menneskene faktisk var mennesker og gjorde det de trodde på, selv om de gjorde veldig mye grusomt.. Man kan jo også se om denne kvinnen som er sykepleier at hun faktisk synes synd på jødene og de som blir sendt vekk. Virker heller ikke som om at verken sykepleieren eller sangerinnen i serien vet så mye om hva som skjer, og det kan være at det var sånn for tyskerne (de som ikke var soldater) under 2.verdenskrig. Jeg vet at det de to soldatene vi følger i serien gjør er veldig grusomt og trist, men likevel av en rar grunn så satt jeg og håpte at de ikke kom til å dø. Men alt i alt en veldig spennende serie som virkelig får meg til å tenke. Hva tenker dere om serien? Anonymous poster hash: 849df...fa8 Det som er saken, er jo at krigshistorien har vært veldig ensidig fremstilt. Alle tyskere har vært fremstilt som djevler og de allierte har vært fremstilt som engler. Men i virkeligheten vil jo enhver som tenker litt,innse at tyskerne var mennesker de også, ikke så ulike oss. Det er mye av det som skjedde under og etter krigen som det fortsatt er tabu å snakke om. Hvis du vil vite litt om det som skjedde i Norge, sett fra "den andre" siden, så les Marta Steinsviks bok "Frimodige ytringer". Denne boken er gratis tilgjengelig på www.bokhylla.no. Du vil temmelig sikkert bli overrasket og sjokkert over det du leser. Og jadda, jadda, jadda, nå kommer vel de vanlige "Nazi"-beskyldningene haglende. Anonymous poster hash: 68cf5...537 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Det som er saken, er jo at krigshistorien har vært veldig ensidig fremstilt. Alle tyskere har vært fremstilt som djevler og de allierte har vært fremstilt som engler. Men i virkeligheten vil jo enhver som tenker litt,innse at tyskerne var mennesker de også, ikke så ulike oss. Det er mye av det som skjedde under og etter krigen som det fortsatt er tabu å snakke om. Hvis du vil vite litt om det som skjedde i Norge, sett fra "den andre" siden, så les Marta Steinsviks bok "Frimodige ytringer". Denne boken er gratis tilgjengelig på www.bokhylla.no. Du vil temmelig sikkert bli overrasket og sjokkert over det du leser. Og jadda, jadda, jadda, nå kommer vel de vanlige "Nazi"-beskyldningene haglende. Anonymous poster hash: 68cf5...537 Takk Det er jo ikke det at jeg støtter det naziene gjorde. Tvert i mot.. Men jeg synes det er interessant å lese og høre om de som var soldater for tyskland, for de var jo mennesker på lik linje med oss og det er ofte skremmende mye man kan gjøre for landet sitt som man egentlig ikke er for. Det er en sang som heter "Hero of war" av Rise Against som forteller litt om dette. At man gjør veldig mye for flagget man stoler på og elsker. Men de som var virkelig grusomme og ikke bare en vanlig soldat, har jeg ikke noen medfølelse for. Skal bestille boka. -TS Anonymous poster hash: 7e759...a49
Cordelia Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 De vanlige tyske soldatene var jo vanlige mennesker som tjente landet sitt på samme måte som nordmennene gjorde det. Mange av dem hadde jo og selvsagt kontakt med lokalbefolkningen i norge når de tjente her. Har og inntrykk etter å ha hørt historier fra jeg vokste opp, at de som opplevde krigen i norge også klarte å se den forskjellen. Det var gode og dårlige mennesker blant de tyske.
Avalon Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 (endret) En må heller ikke glemme at mange av soldatene ikke hadde noe annet valg enn å være soldat, selv om de hverken ville eller støttet krigen. Endret 21. november 2013 av Avalon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå