AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10137022 Den tyske TV-serien «Krigens unge hjarte» er en nådeløs skildring av fem unge tyskeres møte med 2. verdenskrig. Serien, som nå vises på NRK, medførte en bølge av reaksjoner i hjemlandet. Noen som har sett den? Jeg har sett begge episodene til nå, og dette synes jeg er den mest deprimerende serien/film jeg har sett fra 2. verdenskrig. Men den får meg også virkelig til å tenke. Det er så rart, for da jeg har lest om 2.verdenskrig så har jeg tenkt at det har vært kjempebra at de tyske soldatene ble drept osv, men når jeg ser denne serien så ser jeg at disse menneskene faktisk var mennesker og gjorde det de trodde på, selv om de gjorde veldig mye grusomt.. Man kan jo også se om denne kvinnen som er sykepleier at hun faktisk synes synd på jødene og de som blir sendt vekk. Virker heller ikke som om at verken sykepleieren eller sangerinnen i serien vet så mye om hva som skjer, og det kan være at det var sånn for tyskerne (de som ikke var soldater) under 2.verdenskrig. Jeg vet at det de to soldatene vi følger i serien gjør er veldig grusomt og trist, men likevel av en rar grunn så satt jeg og håpte at de ikke kom til å dø. Men alt i alt en veldig spennende serie som virkelig får meg til å tenke. Hva tenker dere om serien? Anonymous poster hash: 849df...fa8
deadmansmarionet Skrevet 22. november 2013 #2 Skrevet 22. november 2013 Jeg synes det er en veldig bra serie! Har ikke sett den siste episoden enda, så jeg er veldig spent på hvordan den er. En serie som fremstiller WWII fra den tyske siden er jo ikke akkurat hverdagskost, og produksjonen holder høy kvalitet! Jeg gleder meg som en unge til siste episode, ihvertfall. Det hjelper også på at Friedhelm er rekordkjekk
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #3 Skrevet 22. november 2013 Jeg synes det er en veldig bra serie! Har ikke sett den siste episoden enda, så jeg er veldig spent på hvordan den er. En serie som fremstiller WWII fra den tyske siden er jo ikke akkurat hverdagskost, og produksjonen holder høy kvalitet! Jeg gleder meg som en unge til siste episode, ihvertfall. Det hjelper også på at Friedhelm er rekordkjekk Jeg har forelska meg i Wilhelm (Volker Bruch) jeg Anonymous poster hash: 7e759...a49
deadmansmarionet Skrevet 22. november 2013 #4 Skrevet 22. november 2013 Jeg har forelska meg i Wilhelm (Volker Bruch) jeg Anonymous poster hash: 7e759...a49 Han er ikke så dum han heller, nei
Gjest Katten. Skrevet 22. november 2013 #5 Skrevet 22. november 2013 Det var selvfølgelig utallige tyske soldater som var høvelig "uskyldig" - altså at de kun fulgte ordre. Men en soldat er fortsatt en soldat. De representerer landet sitt og dets idealer, og dermed dreper man ikke et uskyldig menneske: man dreper en soldat. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2013 #6 Skrevet 22. november 2013 Det var selvfølgelig utallige tyske soldater som var høvelig "uskyldig" - altså at de kun fulgte ordre. Men en soldat er fortsatt en soldat. De representerer landet sitt og dets idealer, og dermed dreper man ikke et uskyldig menneske: man dreper en soldat. Det har du helt rett i, men bak soldaten er det også et menneske, selv om de ikke var uskyldige. Men nå har jeg i overflod av medfølelse da, så å drepe noen uansett om det er en soldat eller et uskyldig menneske er for meg veldig trist. Jeg synes likevel at denne serien hjelper meg til å se flere aspekter av krigen enn det jeg gjorde før jeg begynte å se den. Anonymous poster hash: 7e759...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå