Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg skal begynne å studere juss høsten 2014, men jeg kommer nok akkurat ikke inn ved UiB. Jeg har hørt at mange begynner på juss ved UiA, og søker seg inn ved UiB på andreåret.

I tillegg har jeg sett på studieløpet ved UiB og UiA, og de er identiske med unntak av ett fag. Dermed tenker jeg at det ikke bør være så vanskelig å få fagene sine godkjent ved UiB, så man kan begynne rett på andreåret der.

Imidlertid er det et par ting jeg stusser over, som jeg håper å få svar på.

1) Er det virkelig slik at man fint kan gå førsteåret ved UiA, og deretter begynne ved UiB? At det faktisk er mulig å få fagene fra UiA godkjent og annet praktisk...

2) Jeg forstår at det sannsynligvis ikke er det lureste trekket å gå ved to ulike universiteter, slik at arbeidsgiver kan "gjennomskue" at du ikke var god nok til å komme inn på førstevalget. Men er det virkelig så ille...? Er det noen arbeidsgivere/noen med litt erfaring som kan gi meg et realistisk bilde på hva arbeidsgiver tenker? Var generelt veldig flink på skolen (som for øvrig var på vgs-en med best resultater i Akershus, som var best i Norge - som rektor regelmessig informerte om - dermed en generell høy terskel på karakterer), bortsett fra i nynorsk, og min 3-er på eksamen sørget for at jeg fikk et halvt poeng mindre enn kvoten inn til UiB...

Jeg kan jo selvsagt vente enda et år (etter det friåret jeg nå bruker til jobbing og fagforbedringer) og komme inn i Bergen med én gang, men helt ærlig tror jeg ikke jeg klarer å bruke enda et år på å ta opp flere fag mens resten av vennene mine begynner med studier...

Noen som kan være snille å hjelpe meg ut av kaoset?

Anonymous poster hash: 22997...fc2

Anonymous poster hash: 22997...fc2
Skrevet

Bynn i Tromsø?

Anonymous poster hash: 43f46...461
Skrevet

Bynn i Tromsø?

Er Tromsø sikrere i forhold til å få fag godkjent til UiB?

Skrevet

Det er nok uansett ikke "bare bare" å flytte over fra UiA til UiB - du må ha gode nok karakterer uansett.

Skrevet

Du kan ta kontakt med UiA og høre om året ditt blir godkjent hos UiB. Og det blir det nok. Ta kontakt med UiB i tilleg og hør.

Men det som er, er at du MÅ søke via samordna opptak. Da må søker du helt på like linje med alle andre på første året. Deretter kan du søke om å godkjent første året og hoppe inn i andre.

Så med andre ord er det ikke mulig å gå inn "bakveien" ved å søke seg inn på bakgrunn av de karakterer du evt. måtte oppnå på første avdeling på UiA.

Anonymous poster hash: d8f82...47e
  • Liker 1
Skrevet

Er Tromsø sikrere i forhold til å få fag godkjent til UiB?

Nei, men Tromsø har da også integrert master, det er kun UiT, UiB og UiO som tilbyr det. UiO kommer du uansett ikke inn på, men Tromsø pleier å ligge lavere i snitt enn Bergen igjen.

Skrevet

Har de master i rettsvitenskap ved universitetet i akershus? (om det er det uia står for)

Jeg vet om en del som har begynt på Treider i Oslo og tatt fag som privatist og etter hvert søkt seg over til Uio. Men det er det vel en slutt på nå, siden juridiske ikke godtar privatister lenger (de som har begynt får fullføre). Om det ikke har blitt endret igjen da...

Men hvorfor ikke ta jussen i Tromsø? Det er jo et godt alternativ til Bergen.

Det er ingenting som heter universitetet i akershus. UiA står for universitetet i Agder (universitet my ass.. )

Man kan fortsatt ta det første året som privatist ved UiO, men for resten av studiet må man ha studierett. Det er ikke endret igjen og jeg tviler meget sterkt på at det kommer til å skje.

Skrevet

Nå synser jeg litt, men UiT, UiB og UiO fremstår for meg som klare valg før noe som helst bachelorprogram.

UiB og UiO slår meg også som klare førstvalg foran UiT, men kommer du ikke inn på disse, så mener jeg UiT er et fullgodt alternativ. Kjenner kun til studieordningene fra Oslo og Bergen, men har inntrykk av at Tromsø kjører et litt "originalt" løp med mange muntlige vurderinger og slikt.

Anonymous poster hash: 5938c...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...