Kyary Pamyu-Pamyu Skrevet 28. november 2013 #21 Skrevet 28. november 2013 Lovehearts fungerte for meg.
Tiril Amalie Skrevet 28. november 2013 #22 Skrevet 28. november 2013 Min lukkemuskel virker nesten ikke i det hele tatt, så jeg vet veldig godt hvordan du har det. Nå for tiden får jeg medisiner som jeg tar daglig, og dette, sammen med kosthold, gjør at jeg for det meste ikke har noen problemer med halsbrann lengre. Jeg syntes ikke jeg hadde noen særlig effekt av tyggetabletter/pulver som man får i håndkjøp. Natron i vann hjalp, men det var jo ikke en permanent løsning. Jeg vil virkelig råde deg til å få en kikkertundersøkelse, dersom du ikke har gjort det allerede, slik at du kan få ordentlige medisiner. Jeg utsatte det og utsatte det, selv om jeg jo visste hva som var galt, siden dette er noe som ligger i familien min. Til slutt havnet jeg i en situasjon der jeg hadde et rimelig stort sår i spiserøret og jeg inhalerte magesyre inn i lungene. Resultatet ble at jeg utviklet astmasymptomer som ikke kunne behandles, og det var ganske forferdelig.
Stormborn Skrevet 28. november 2013 #23 Skrevet 28. november 2013 Melk og sjokolade er noe av det verste du kan få i deg ved halsbrann. Det virker som det virker till å begynne med, men gjør det ti ganger verre på sikt. Spør på apoteket. Anonymous poster hash: da38f...e04 Sjokomelk funker veldig bra på meg! Hvis jeg drikker littegranne gjennom dagen kjenner jeg nesten ikke noe
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #24 Skrevet 28. november 2013 Sjokomelk funker veldig bra på meg! Hvis jeg drikker littegranne gjennom dagen kjenner jeg nesten ikke noe Men problemet blir ikke borte… Derfor. Anonymous poster hash: da38f...e04 2
Fim Skrevet 28. november 2013 #25 Skrevet 28. november 2013 Men problemet blir ikke borte… Derfor. Anonymous poster hash: da38f...e04 Kan du si noe om hvorfor melk skal gjøre det verre på sikt? Jeg har googla og googla og greier ikke finne noen forklaring. Finner noen få steder hvor enkeltpersoner sier at melk gjør det verre, men mange som sier at det hjelper. Men melk er jo en utmerket buffer (en av de få tingene jeg husker fra naturfagstimene på ungdomsskolen) så det høres jo veldig logisk ut at det skal hjelpe. Hvis halsbrannen skyldes et underliggende problem som forverres av melk er det jo nødvendigvis dumt, men halsbrann hos gravide skyldes vel først og fremst dårlig plass i magen, så da ser jeg ikke hva som skulle være galt med å putte i seg ting som demper surhetsgraden i magesekken.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #26 Skrevet 28. november 2013 Jeg fikk spiserørsbetennelse for et par år siden og da undersøkte jeg dette. Dette med melk er et gammelt råd som viser seg at ikke stemmer. Har ikke tid til å lete opp dette nå, men melk er base, det blir til syre i magesekken, omvendt med syre, som citrusfrukter som man har advart mot tidligere, dette blir til base og hjelper mot problemet, faktisk. Anonymous poster hash: da38f...e04
Tiril Amalie Skrevet 28. november 2013 #27 Skrevet 28. november 2013 (endret) Kan du si noe om hvorfor melk skal gjøre det verre på sikt? Jeg har googla og googla og greier ikke finne noen forklaring. Finner noen få steder hvor enkeltpersoner sier at melk gjør det verre, men mange som sier at det hjelper. Men melk er jo en utmerket buffer (en av de få tingene jeg husker fra naturfagstimene på ungdomsskolen) så det høres jo veldig logisk ut at det skal hjelpe. Hvis halsbrannen skyldes et underliggende problem som forverres av melk er det jo nødvendigvis dumt, men halsbrann hos gravide skyldes vel først og fremst dårlig plass i magen, så da ser jeg ikke hva som skulle være galt med å putte i seg ting som demper surhetsgraden i magesekken. Enkelte får verre halsbrann når de spiser/drikker ting med høyt fettinnhold. Derfor kan melkeprodukter gjøre halsbrann verre. Men altså, ingen regel uten unntak. Melkeprodukter har aldri hatt noen merkbart forverrende effekt på meg, for eksempel. Edit: jeg fant denne artikkelen om melk og magesyre på livestrong: http://www.livestrong.com/article/445267-do-milk-yogurt-make-acid-reflux-worse/ Endret 28. november 2013 av Tiril Amalie 1
Fim Skrevet 28. november 2013 #28 Skrevet 28. november 2013 Jeg fikk spiserørsbetennelse for et par år siden og da undersøkte jeg dette. Dette med melk er et gammelt råd som viser seg at ikke stemmer. Har ikke tid til å lete opp dette nå, men melk er base, det blir til syre i magesekken, omvendt med syre, som citrusfrukter som man har advart mot tidligere, dette blir til base og hjelper mot problemet, faktisk. Anonymous poster hash: da38f...e04 Melk er ikke basisk. TINE oppgir at vanlig melk har en pH på 6,7, altså veldig mildt surt. Syrnede melkeprodukter har pH rundt 4-5. Magesyre ligger på pH mellom 1 og 2. Melk har imidlertid bufferkvaliteter, som vil si at det kan absorbere syre uten at pH synker (eller den synker ihvertfall mye saktere enn om du f.eks. hadde blandet syre med samme mengde vann). Dette er et kjemisk faktum og er lett å vise hvis man har en syre og pH-papir tilgjengelig. Det du sier om at sitrusfrukter blir til base synes jeg umiddelbart høres nokså lite plausibelt ut ut fra det jeg kan av kjemi, må jeg innrømme. Skulle du få anledning til å lete opp den kilden du snakket om er jeg svært interessert. 1
Stinelin Skrevet 28. november 2013 #29 Skrevet 28. november 2013 Hva som hjelper mot halsbrann er veldig individuelt. Har prøvd alle tips og kjerringråd, men det er kun Galieve som hjelper.
Stinelin Skrevet 28. november 2013 #30 Skrevet 28. november 2013 Gaviscon hjalp bare en liten stund . Dessuten skal den kun brukes etter en halvtime etter et måltid. Men jeg har konstant sure oppstøt og gulper. Så jeg må nok ty til noe annet. Jeg kommer ikke til å spise godis som lovehearts Får bli melkeprodukter som h-melk og yoghurt , men ikke sjokomelk pga alt sukkeret. Jeg spiste Gaviscon i mengder gjennom hele døgnet da jeg gikk med førstemann, det hjalp noenlunde. Men Galieve var mye mer effektivt.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #31 Skrevet 28. november 2013 Melk øker syreproduksjonen, så det anbefalles å holde seg unna om man sliter med halsbrann. Det hjelper der og da, men gjør det verre etterpå. Gaviscon er grusomt, skummer i munn, å fy. Natron er ikke farlig, det er bikarbonat, det samme som bukspyttkjertelen lager. Anonymous poster hash: 61a0c...0b3 2
Stormborn Skrevet 28. november 2013 #32 Skrevet 28. november 2013 Men problemet blir ikke borte… Derfor. Anonymous poster hash: da38f...e04 Det blir jo ikke borte med Novaluzid, Gaviscon osv. heller?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #34 Skrevet 1. desember 2013 Uff, ikke kjøpe galieve mikstur ihvertfall. Tenkte det gikk greit å bare svelge ned jeg, men minnet meg bare om den vonde vaniljelignende flytende penicilinen jeg fikk som barn, som jeg husker enda!! Æsj! Men hvordan er de tyggetablettene de selger, noen med erfaring? Kunne liksom ikke tenke meg at det kunne være noe godt, derfor jeg kjøpte mikstur. Anonymous poster hash: 68986...a6b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #35 Skrevet 1. desember 2013 Gaviscon hjalp ikke i det hele tatt, og natron har heller ingen effekt. Har tidligere brukt nexium, halsbrannen forsvinner, men ble erstattet av mange ekle(re) bivirkninger. Har bestemt meg for å snakke med lege om mulighet for en gardert sykemelding da jeg reagerer veldig på den minste stress for tiden. Sjefen var enig etter å ha hatt meg likbleik på jobb de siste dagene :/ Godt det er siste graviditet jeg gjennomgår Anonymous poster hash: 23ee3...728
Godis2 Skrevet 3. desember 2013 #36 Skrevet 3. desember 2013 Lovehearts! Jeg har prøvd alt og til slutt var lovehearts min redning.. Men du må hive innpå med hvertfall 5 stk før de begynner å funke
SmallTalk Skrevet 3. desember 2013 #38 Skrevet 3. desember 2013 LItt potetmel i et glass vann gjorde faktisk susen her.
Fim Skrevet 4. desember 2013 #39 Skrevet 4. desember 2013 Var akkurat på apoteket siden det tidligere sporadiske ubehaget satte inn et helt nytt gir i går. Fikk en intro av en hyggelig apoteker, så jeg tenkte jeg kunne dele informasjonen Galieve og Gaviscon er de eneste midlene mot halsbrann som er godkjent for gravide, og han anbefalte Galieve. Begge typene fungerer på samme måte (lager en hinne over mageinnholdet), men Galieve-hinnen tåler visst mer - man kan spise et lite måltid uten at effekten blir borte, sa han. Og det var ikke noen halvtime-etter-måltids-regel heller. Spent på å prøve dem, håper de funker
Sunshine Skrevet 4. desember 2013 #40 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Det er vel ikke helt riktig? Link kan også brukes av gravide (kunne i allefall for to år siden), men de mener at virkningen ikke er like god som med gavicon. Jeg gikk for Link sist fordi den fikk jeg ned og fungerte faktisk veldig bra. Jeg må sjekke felleskatalogen... Nå har jeg ikke hatt behov for noe syredempende før de siste dagene så jeg har ikke gjort annet enn å drikke melk når jeg legger meg. Å ligge på venstre side har også hjulpet veldig bra! Og ang juice, så er det noe av det verste jeg kan ha i meg. Da kommer magesyren oppover med en gang. Edit: Sjekket Link i felleskatalogen og det stod ingenting om forsiktighetsregler ved graviditet nå heller. Sist forhøre jeg meg i tillegg på apoteket. Endret 4. desember 2013 av Sunshine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå