AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Jeg er en jente på 20 år, og både kjede- og trøstespiser i perioder. Likevel har jeg perioder hvor jeg er flink til å avstå fra sukker, salt og fråtsing, så er normalvektig. På mandag hadde jeg kun spist et knekkebrød til frokost og en liten yoghurt til lunsj. Da jeg kom jeg klokken seks på kvelden var jeg kjempesulten. Jeg heiv innpå med en nutrilettbar mens jeg laget middag, ettersom jeg ikke klarte å vente til middagen var ferdig. Så spise jeg en god porsjon med pasta bolognese, og etter middag spiste jeg en nutrilettbar til. Deretter spiste jeg en blåbærmuffin. Jeg vet at dette tilsvarer 2-3 måltider og er ekstreme mengdet mat på en gang, men jeg ventet ikke til jeg kjente metthetsfølelse før jeg stappet alt ned. Etterpå sovnet jeg. Jeg våknet opp et par timer senere og jeg har aldri følt meg så ille! Dette var verre enn noen fyllesyke jeg noen gang har opplevd! Jeg var kvalm og kjente meg kjempefull i magen. Jeg visste ikke mine arme råd, alt jeg ønsket var å komme meg ut av den svært ubehagelige situasjonen. Jeg gikk en rolig tur for å få frisk luft og bevege kroppen, og kjøpte cola light for å dempe kvalmen. Det hjalp ganske mye. Uansett, de siste dagene har jeg hatt ganske lite matlyst. Jeg har nesten ikke søtsug. Når jeg spiser merker jeg at matlysten dempes og at kroppen på et vis gir beskjed om at jeg må slutte å spise etter mye mindre matinntak enn tidligere. Kan det være kroppen er redd for å komme i en lignende situasjon igjen, at kroppen frykter å bli for mett? Anonymous poster hash: 21dc8...a24
Gjest Runforit Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Synes nå ikke det var voldsomme greier. Men om en har gjort noe som får en til å føle seg grusom så vil jo psyken gjerne ha det i bakhodet en liten stund og gjøre at en kanskje får litt dårligere appetitt en dag eller to. Det går seg nok til igjen ganske raskt. Det blir som med fyllesyken der en lover at en aldri skal drikke igjen 1
sullå Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Jeg tror også at det er psyken som spiller inn Bare pass på at du får i deg noe mat i alle fall, så kommer nok matlysten tilbake etter hvert. Tror jeg - jeg har aldri opplevd det du beskriver. Men neste gang du blir så sulten, drikk vann! Og spis sakte, mens du tenker på hvordan det gikk sist du spiste for mye.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Hmm, ok. Ja, godt mulig det er mest psykisk. Håper jeg unngår å overspise i all fremtid, men kjenner jeg meg rett vil det nok gjenta seg.. Anonymous poster hash: 21dc8...a24 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Huff, vet hvordan du har det! Men dersom dette fungerer over lengre tid (altså lite søtsug og matlyst) så må det jo være den ideelle slankekur da eller..? Anonymous poster hash: d3f90...e07 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Høres ut som du generelt spiser for lite mat (og at det som redder deg fra å være sykelig tynn er periodene med trøstespising), og at du er på god vei inn i en spiseforstyrrelse. Én porsjon middag, to nutrilettbarer og en muffins er langt fra "ekstreme mengder mat". Det tilsvarer en normal middag etterfulgt av dessert, og er noe mange mennesker spiser daglig (pluss annen mat itillegg til dette). At man føler seg dårlig etter en lur på et par timer er helt naturlig, og skyldes at man forstyrrer kroppen i en ugunstig søvnfase. Om man vil ta seg en lur bør den være på maks en halvtimes tid, for å unngå at man havner i dyp søvn. Dette har ingenting med mat å gjøre. Det er underbevisstheten din som er redd for å spise for mye, ikke kroppen din. Anonymous poster hash: 7dab9...1af
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Høres ut som du generelt spiser for lite mat (og at det som redder deg fra å være sykelig tynn er periodene med trøstespising), og at du er på god vei inn i en spiseforstyrrelse. Én porsjon middag, to nutrilettbarer og en muffins er langt fra "ekstreme mengder mat". Det tilsvarer en normal middag etterfulgt av dessert, og er noe mange mennesker spiser daglig (pluss annen mat itillegg til dette). At man føler seg dårlig etter en lur på et par timer er helt naturlig, og skyldes at man forstyrrer kroppen i en ugunstig søvnfase. Om man vil ta seg en lur bør den være på maks en halvtimes tid, for å unngå at man havner i dyp søvn. Dette har ingenting med mat å gjøre. Det er underbevisstheten din som er redd for å spise for mye, ikke kroppen din. Anonymous poster hash: 7dab9...1af Ut i fra hvordan jeg har formulert meg i HI, ser jeg at dette kan tolkes slik. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er på vei inn i en spiseforstyrrelse (regnet ut at jeg har spist ca 2200 kcal i dag f.eks), utfordringen min er nok heller at jeg kommer til å bli overvektig enn undervektig. Uansett, så vil jeg si at det er mye mat å innta på så kort tid. Bare nutrilettbarene er ca 500 kcal, muffinen 370 kcal og spagettien kanskje (vill gjetting) 430. Å innta minst 1300 kcal (to tredjedeler av dagsbehovet) på en times tid er enorme mengder mat. Anonymous poster hash: 21dc8...a24
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #8 Skrevet 21. november 2013 Uansett, så vil jeg si at det er mye mat å innta på så kort tid. Bare nutrilettbarene er ca 500 kcal, muffinen 370 kcal og spagettien kanskje (vill gjetting) 430. Å innta minst 1300 kcal (to tredjedeler av dagsbehovet) på en times tid er enorme mengder mat. Anonymous poster hash: 21dc8...a24 Når du bare har spist ett knekkebrød og en liten yoghurt ellers den dagen er ikke dette enorme mengder. Jeg spiser ofte måltider på 2000-2500 kcal. Men så spiser jeg bare én gang om dagen da. Anonymous poster hash: baa85...1f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå