Gå til innhold

Hvorfor blir jeg så mett av oksekjøtt, sammenlignet med annet kjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser jeg biff, blir jeg stappmett etter et stykke på 200 gr. Spiser jeg f.eks. svinefilet, kan jeg spise og spise og spise, og jeg blir aldri mett. Kunne sikkert spist 400 gr, for å oppnå samme metthetsfølelse som ved inntak av biff. I tillegg blir jeg veldig fort sulten igjen etter å ha spist svin, noe jeg ikke blir etter å ha spist okse.

Hva er årsaken til dette? Jeg spiser selvfølgelig mye det samme tilbehøret når jeg sammenligner. Kjøttet av okse og kjøttet av svin inneholder vel stort sett samme næringsinnhold, og det er dette som får meg til å undre meg. :P

Samme med karbonadedeig forresten. Jeg blir så grusomt mett fort, men hvis jeg spiser kyllingkjøttdeig i stedet(som inneholder litt mindre protein og litt mer fett) blir jeg "aldri" mett.

Anonymous poster hash: efca4...ff2
Skrevet

Dette er veldig interessant. Jeg har ikke lagt merke til dette fenomenet når det gjelder kjøtt, bare med andre ting. Men jeg skal sjekke det ut. Kan det være at svinekjøttet "bare sklir ned", mens oksekjøttet må tygges mer? Hva synes du smaker best?

Utledet: Er svinespisere tykkere enn de som foretrekker oksekjøtt?

Skrevet

Veier du maten din, eller ser du på størrelsen? Svinekjøtt kan av og til være litt "løsere" i kjøttet, og derfor trenger du større volum for å bli mett, men vekten kan være den samme.

Jeg kan være enig med deg i at jeg føler meg raskere sulten etter jeg har spist svin enn når jeg har spist okse. Det kan ha litt med hvilket tilbehør vi velger til forskjellig kjøtt.

Svin er ofte brukt til wok/kinamat hjemme hos oss, og det er mye grønnsaker og lite som holder deg mett, men rent oksekjøtt ofte kombineres med poteter og rotgrønnsaker.

Anonymous poster hash: a6701...afc
Skrevet (endret)

Kanskje fordi oksekjøtt ofte kombineres med kraftig mat som inneholder mye fett og proteiner. Uansett bruker du vel lengre tid på å tygge oksekjøtt slik at du rekker å føle metthetsfølelsen.

Endret av Snoken-
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje har det noe med hva dyret du spiser er foret med?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det problemet der når det gjelder kylling jeg :P Om jeg spiser oksekjøtt eller svinekjøtt så blir jeg mett, og kan være mett i flere timer etterpå, men om jeg spiser kylling (store mengder) så kan jeg være sulten igjen etter en halvtime :P

Anonymous poster hash: 2ed1b...e79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...