AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Jeg lurer rett og slett på hva jeg skal snakke med folk om, på fest f.eks.? Har hele livet vært veldig sjenert, men har omsider begynt å gå litt ut av komfortsonen sosialt sett. Har noen få, gode venner, som jeg kan være 100% meg selv sammen med. Men problemet kommer når jeg skal snakke med folk jeg kjenner litt. Hva i all verden skal jeg si, uten at det blir klein stemning? Vanskeligst er dette hvis jeg skal snakke med en mann jeg liker f.eks. Ser ut som de fleste andre klarer dette helt fint, bare ikke jeg. Vet dette er en veldig negativ holdning, altså. Men jeg havner liksom alltid litt i bakgrunnen på fest. Jeg ler, smiler og koser meg som regel, men jeg føler aldri jeg har gode samtaler med noen utenom de jeg kjenner best. Det skal sies at jeg er avholds, så det gjør liksom det hele litt vanskeligere, men å begynne å drikke er ikke aktuelt. Er forresten i midten av 20-årene. Noen råd? Anonymous poster hash: d371a...eb7
Gjest Kaffelattn Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Fest er muligens ikke det yndede stedet for de dype samtalene om kloke ting, i utgangspunktet. Fint for deg at du ikke ønsker/vil ha alkohol men vær klar over at de fleste andre vil ha litt vin etc. Da blir det som det blir.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Det er bare å starte å spørre folk om ting. Det vi ofte gjør for lite i Norge er å stille interessante spørsmål til hverandre. Så hører det jo med å lytte interessert. Det er ikke så farlig om du ikke har så mye interessant å si, om du lager en vane av å åpne for samtale med god spørsmål er det jo mennesker rundt deg som for ansvaret for å supplere med innhold i samtalen. Siden jeg startet denne samtaletaktikken for noen år siden har jeg aldri møtt et menneske jeg ikke har lært noe interessant om.Anonymous poster hash: fbde3...013
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Sikre small-talk-emner: *været *nyheter *kompliment for noe fint vedkommende har på seg *hobbyer *om du melder deg inn i Røde Kors eller en lignende frivillig organisasjon så er det ofte ulike arrangement her. Da kan man snakke om disse/spørre om andre er med i lignende organisasjoner. * Bøker du har lest/musikk du har hørt på (som er ny). Samtaleemner som bør unngås som smalltalk: Politikk Ekteskap/skilsmisse Seksuelle legninger Jobb kan være litt tricky å spørre om da det ikke er så lett å vite om vedkommende er arbeidsledig eller ei. Dette kan være sårt å snakke om, bare så du er obs på det. Dietter. Vekt. Religion. Anonymous poster hash: 45593...59c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Fest er muligens ikke det yndede stedet for de dype samtalene om kloke ting, i utgangspunktet. Fint for deg at du ikke ønsker/vil ha alkohol men vær klar over at de fleste andre vil ha litt vin etc. Da blir det som det blir. Nei, var vel mer smalltalk jeg tenkte på. Og jeg er fullstendig klar over at de fleste andre vil drikke. Har aldri drukket, men likevel gått på fest, så dette er jeg vant til Det er bare det at jeg har vanskelig for å starte samtaler med folk jeg ikke kjenner. Det er bare å starte å spørre folk om ting. Det vi ofte gjør for lite i Norge er å stille interessante spørsmål til hverandre. Så hører det jo med å lytte interessert. Det er ikke så farlig om du ikke har så mye interessant å si, om du lager en vane av å åpne for samtale med god spørsmål er det jo mennesker rundt deg som for ansvaret for å supplere med innhold i samtalen. Siden jeg startet denne samtaletaktikken for noen år siden har jeg aldri møtt et menneske jeg ikke har lært noe interessant om.Anonymous poster hash: fbde3...013 Takk for tips, det skal prøves! Sikre small-talk-emner: *været *nyheter *kompliment for noe fint vedkommende har på seg *hobbyer *om du melder deg inn i Røde Kors eller en lignende frivillig organisasjon så er det ofte ulike arrangement her. Da kan man snakke om disse/spørre om andre er med i lignende organisasjoner. * Bøker du har lest/musikk du har hørt på (som er ny). Samtaleemner som bør unngås som smalltalk: Politikk Ekteskap/skilsmisse Seksuelle legninger Jobb kan være litt tricky å spørre om da det ikke er så lett å vite om vedkommende er arbeidsledig eller ei. Dette kan være sårt å snakke om, bare så du er obs på det. Dietter. Vekt. Religion. Anonymous poster hash: 45593...59c Takk for flott "tips-liste"! - TS Anonymous poster hash: d371a...eb7
Gjest Kaffelattn Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 -Hei, står du her? Ja...og sånn går praten. Den andre må jo også vise litt sosiale antenner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå