Gå til innhold

«Ein, zwei, drei – nazi polizei» En SVAP'er krysser sitt spor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herlig kronikk av Mímir Kristjánsson som tar et oppgjør med venstresidens unnskyldning av forbrytelse.

http://www.aftenposten.no/meninger/Lov-og-rett-pa-ytre-venstre-7377836.html

Et utdrag:

"I både SVs og Rødts program blir hovedvekten lagt på å forklare kriminalitet fremfor å fordømme den. Forebygging er helt sentralt. Men det fremstår som underlig at venstrepartiene sliter såpass med å fordømme dem som bryter loven.
Det er ikke så mye i politikken som i virkelighetsbeskrivelsen det skranter. Særlig SV har mye god justispolitikk. Men som tidligere SV-politiker og politimann Morten Drægni har skrevet, er det vanskelig å kjenne seg igjen når fremtredende partifolk sier at politiet provoserte frem volden under Gaza-opptøyene.
I Facebook-venstre er det enda tydeligere enn i partiene. Selv reagerer jeg når venner med hjertet på venstresiden unnskylder asylsøkere som oppgir falsk identitet, som om det ikke er noen sak at folk lyver for myndighetene. Eller når journalister som Arild Opheim og Elin Ruhlin Gjuvsland går langt i å si at «vi får som fortjent» når nordmenn blir ofre for grove ran fra asylsøkere som har fått avslag."
I den andre tråden her på Aktuelle Saker, om USA's urettferdige og dysfunksjonelle kriminalomsorg finner jeg det betegnende at ingen nevner den enkleste og mest likefremme "løsning": Folk må la være å begå forbrytelser.
Jaja, jeg vet at det er totalt utopisk, og at man selvsagt må bruke vett i spørsmål om kriminalitt og straff.
Men, likevel: Det forekommer meg at alle har noe å mene om politi og rettsvesen, men at mange ofte glemmer at nevne problemets årsak: Kriminalitet!
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et fenomen jeg har lagt merke til: Det ser ut som om enkelte, spesielt de på høyresiden, kaller nyanseringer for "bortforklaringer" og "unnskyldninger". Det betyr ikke at reelle bortforklaringer og unnskyldninger ikke forekommer, men at enkelte ikke klarer å se forskjell på hva som er en unnskyldning og hva som er nyansering.

• Liker 4
Skrevet

Et fenomen jeg har lagt merke til: Det ser ut som om enkelte, spesielt de på høyresiden, kaller nyanseringer for "bortforklaringer" og "unnskyldninger". Det betyr ikke at reelle bortforklaringer og unnskyldninger ikke forekommer, men at enkelte ikke klarer å se forskjell på hva som er en unnskyldning og hva som er nyansering.

Hvilke nyanseringer er det du sikter til?

Eller er det en sånn generell kommentar?

Skrevet

Og ikke minst ser en del ut til å glemme forskjellen på å forklare og forstå hvorfor noen gjør noe, og det å akseptere det. Man må forstå et problem for å kunne gjøre noe med det, men det betyr ikke at man aksepterer det eller ville gjort det selv.

Når man ser på de som lyver om identiteten sin, så er det ikke vanskelig å forstå hvorfor når en del av de har flyktet fra regimer der man er nødt til å lyve for myndighetene.

Anonymous poster hash: ead5d...b47
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo her rasismen virkelig skinner igjennom, ytterste venstrefløy skal ha det til at "disse" fra enkelte andre kulturer ikke kan stå til ansvar for egen oppførsel. Provoseres de blir de så ville, så primitive og man må syndes synd på dem. "De er jo ikke som oss stakkars..."

Anonymous poster hash: a2686...7dc
Skrevet

Og ikke minst ser en del ut til å glemme forskjellen på å forklare og forstå hvorfor noen gjør noe, og det å akseptere det. Man må forstå et problem for å kunne gjøre noe med det, men det betyr ikke at man aksepterer det eller ville gjort det selv.

Når man ser på de som lyver om identiteten sin, så er det ikke vanskelig å forstå hvorfor når en del av de har flyktet fra regimer der man er nødt til å lyve for myndighetene.

Anonymous poster hash: ead5d...b47

Men, problemet blir jo når man blir så forstående at all kriminalitet relativiseres, og dermed unnskyldes.

Selvsagt skal man forske og undersøke og forstå mest mulig, for å kunne treffe de riktige beslutninger i forbindelse med løsning av problemene.

Men, som det nevnes i artiklen av Mímir så ser det ut som denne forståelsen blir så stor at særlig venstresiden ender opp med å ta all autoritet fra politi og rettsvesen, det blir lissom dem som er problemet.

Skrevet

Hvilke nyanseringer er det du sikter til?

Eller er det en sånn generell kommentar?

Ja, det var mer en generell kommentar, men AB b47 kom med et eksempel. Det er faktisk reelle årsaker til hvorfor enkelte innvandrere lyver til myndighetene. Som AB selv nevner, liten tiltro til myndigheter. Men også det faktum at Norge kan sjekke opp opplysningene i hjemlandet, noe som kan føre til hevnaksjoner mot deres familier, f.eks.

Det er ikke en "unnskyldning", det er en reell forklaring, og en nyansering av negativt syn på de som lyver til norske myndigheter og hvorfor de gjør dette. Det betyr ikke at man dermed bare skal løfte på skuldrene og la humla susa, men at løsningene ofte er mer kompliserte enn mange tror (spesielt FrP-ere).

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var mer en generell kommentar, men AB b47 kom med et eksempel. Det er faktisk reelle årsaker til hvorfor enkelte innvandrere lyver til myndighetene. Som AB selv nevner, liten tiltro til myndigheter. Men også det faktum at Norge kan sjekke opp opplysningene i hjemlandet, noe som kan føre til hevnaksjoner mot deres familier, f.eks.

Det er ikke en "unnskyldning", det er en reell forklaring, og en nyansering av negativt syn på de som lyver til norske myndigheter og hvorfor de gjør dette. Det betyr ikke at man dermed bare skal løfte på skuldrene og la humla susa, men at løsningene ofte er mer kompliserte enn mange tror (spesielt FrP-ere).

Det er et forståelig problem, og et stort dilemma, dersom man blir "nødt" til å lyve overfor de myndigheter som skal hjelpe en ut av et helvete.

Hva er ditt forslag på en løsning?

Skrevet

Det er et forståelig problem, og et stort dilemma, dersom man blir "nødt" til å lyve overfor de myndigheter som skal hjelpe en ut av et helvete.

Hva er ditt forslag på en løsning?

Jeg vet ikke, jeg har ingen gode løsninger. Jeg synes det er svært vanskelig og er veldig glad det ikke er jeg som jobber med dette og må ta den type avgjørelser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...