Gå til innhold

Oppskrift på store, myke kakemenn?

fairyfab

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta turen til svigerfamilien i utlandet i julen og tenkte å ta med meg diverse norske julekaker som de skal få smake på.

Det jeg er ute etter er oppskrift på store, myke kakemenn som de man får kjøpt på butikken. Jeg syns spesielt de man får på Butterfly eller de man får kjøpt er gode og "fluffy" men har aldri funnet noen oppskrift der jeg får de like gode og fine hittil. Noen som vet hemmligheten bak å få kakemenn a la Butterfly/bakerier sine?

Hadde håpet på å ikke måtte jukse og kjøpe de. Alt må jo være såklart være hjemmelaget :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke smakt dem du omtaler, men du kan få min oppskrift. Dem blir myke og fluffy, men det forutsetter at du ikke kjevler dem for tynne da. Store blir dem hvis du har store former :fnise:

1 kopp smeltet smør (helst ikke margarin)

1 kopp melk (gjerne h-melk)

1/2 kopp kulturmelk

250 gr sukker

25 gr hornsalt

600 gr hvetemel

Stekes på 180*C i ca 10 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke smakt dem du omtaler, men du kan få min oppskrift. Dem blir myke og fluffy, men det forutsetter at du ikke kjevler dem for tynne da. Store blir dem hvis du har store former :fnise:

1 kopp smeltet smør (helst ikke margarin)

1 kopp melk (gjerne h-melk)

1/2 kopp kulturmelk

250 gr sukker

25 gr hornsalt

600 gr hvetemel

Stekes på 180*C i ca 10 min

Takk, skal prøve ut denne!

Kan jeg spørre om hvor mange dl en kopp tilsvarer?

Fant en oppskrift som var relativt lik din hvor det var oppgitt at 1 kopp var 1.5! Vanligvis er jo 1 kopp 2.5 dl så ble litt forvirret :bond:

Endret av fairyfab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den koppen jeg brukte var vel 1,5 dl, kanskje litt mer. Kommer nå på at jeg har kastet den jeg brukte å måle med :grine: Er engelsk cup som er 2,4 dl, trur eg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 US cup = 236.58 ml

1 ml = 0.0042 US cup 1 metric cup = 250 ml

Fant denne på nett,2,5 dl er helt greit å bruke i stedet for 1 kopp :)

Ellers er det viktigste med kakemenn at du ikke steker dem for lenge, har de blitt brun er de overstekt ;) løft heller forsiktig på kakene , har de så vidt fått farge under er de i hvertfall ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde første forsøk av denne oppskriften og resultatet ble ikke som forventet...

Men så må det sies at det er første gang jeg lager de alene!

Ble overrasket over mengden hjortetakk da jeg syns det var drøyt mye, og det kom frem i kakene også..

Hadde bare 20 g jeg gravde frem i skapet, så kan ikke tenke meg hvordan det ville blitt med noe mer.. I tillegg knakk de veldig lett... Ellers var de vel spiselige!

Uff, at det skal være så vanskelig å få til et perfekt resultat...

Skal det virkelig være SÅ mye hornsalt? Finner mange andre oppskrifter der mengden er betrakelig mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde første forsøk av denne oppskriften og resultatet ble ikke som forventet...

Men så må det sies at det er første gang jeg lager de alene!

Ble overrasket over mengden hjortetakk da jeg syns det var drøyt mye, og det kom frem i kakene også..

Hadde bare 20 g jeg gravde frem i skapet, så kan ikke tenke meg hvordan det ville blitt med noe mer.. I tillegg knakk de veldig lett... Ellers var de vel spiselige!

Uff, at det skal være så vanskelig å få til et perfekt resultat...

Skal det virkelig være SÅ mye hornsalt? Finner mange andre oppskrifter der mengden er betrakelig mindre!

Har alltid brukt 25 gr jeg, må til såpass hvis dem skal heve godt og bli luftige, synes ikke det smaker hornsalt når dem er ferdige. Men, det lukter når man steker ja. Oppskrifter på tynne/sprø kakemenn inneholder mye mindre hornsalt ja, men her var det snakk om tykke/luftige.

Hvis dem knakk? da lurer jeg på om du kjevlet dem for tynne? Skal vel være ca 1 cm tykk leiv, synes jeg å huske. Men, nå er det noen år siden jeg bakte sist da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1 ts når jeg baker kakemenn. Lagde det faktisk i dag, og de ble utrolig gode!

Anonymous poster hash: 8b528...979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et nytt forsøk i dag og denne gangen ble de perfekte! Takk for oppskrift! Var nok bare den sterke lukten som innbilte meg at det ville påvirke smaken men de ble luftige og supergode!

Stor forskjell på første og andre forsøk kan man si der de påtegnede var første....

post-55880-173900_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...