Gå til innhold

Kutte ut dagsoving når barnet er 23 måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente som blir to år i desember. Hun har alltid vært glad i rutiner, og soverutinene hennes de siste 7-8 månedene har vært dagsoving fra 12.00-14.00, og nattsoving fra 19.00-07.00.

Men den siste halvannen uka så har ting virkelig sklidd ut på kvelden. Selv om hun legger seg rundt syv, så er det sjeldent at hun sovner før ni, klokka blir både 22 og 23 før hun sovner.

Så det første jeg tenker er at dagsøvnen så kuttes, men er ikke det tidlig? Burde vi kutte den helt, eller bare korte den ned?
Andre med erfaringer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville prøvd å korte den ned først, og se hva som skjer.

Anonymous poster hash: 4b3b2...e64

Gjest AnneShirley
Skrevet

Kort ned først og se hvordan der slår ut. Å kutte den siste duppen er en stor omveltning. Vi har vært helt nede i 30-40 minutters dupp før vi kuttet helt.

Skrevet

Vi kuttet ned på eldste og det fungerte greit for ham. Yngste hadde ikke tid til å sove på dagtid etter at han ble 2, så han kuttet selv.

Ville nok trappet ned siden hun sover 2 timer på dagen.

Skrevet

Kort ned med et kvarter av gangen i første omgang, så ser du hvor dere ender. Mange barn begynner å få mindre behov for søvn i den alderen :-)

Skrevet

Vår er bare 16mnd, og hun må helst ikke sove etter kl 13 hvis hun skal legges seg 7. Så hun sover fra 11 til 13. Men er innstilt på å kutte ned tiden litt snart om hun bruker lenger tid på leggingen. Kutt ned på tiden er mitt råd.

Anonymous poster hash: 889b4...f53
Skrevet

Min lille frøken begynte som jenten din da hun var ca. 2 år. Da kuttet vi ned til 1 time dagsoving, og ikke senere enn til kl 14. Det fungerte veldig fint her i huset :)

Skrevet

Vi har jo like gamle barn og vi sliter også. Har kuttet ned litt, men må nå kutte mer. Sover alltid i bhg, men ikke så ofte når han er hjemme og det går stort sett bra.

Sov fra 12-14, men kuttet til 12-13.30. Nå skal vi kutte ned til 12-13 og håpe det hjelper:)

Skrevet

Vil dele en link som kom opp i en annen tråd her:

http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=15106&a=2

Der står det:

En vanlig måte å forholde seg på når det gjelder problemer med nattlige oppvåkninger i småbarnsalder, er å redusere dagsøvnen. Dette kan faktisk føre til økte vansker, da barnet for å motvirke sin tretthet øker aktivering og uro. En god sove- eller hvileperiode midt på dagen roer ned og gir overskudd til aktivitet utover ettermiddagen, noe som igjen bevirker tretthet ved sengetid. Fram til tre års alder og gjerne lenger er en fast dagsøvnperiode som ikke er plassert for sent på dagen, et godt tiltak for å bedre nattesøvn ifølge min erfaring. Det understøttes også av Mindell og Owens (2003). Dette er stikk i strid med hva foreldre tror, og de kan ha fått råd i motsatt retning, så her trengs det opplysning. Mange og ukontrollerte søvnperioder på dagtid, og særlig på ettermiddagstid, vil derimot kunne utsette innsovningstiden og skape vansker.

Dette er i hvertfall noe jeg erfarer er riktig hos min jente på snart 3. Hun sover fortsatt 1-1,5 time på dagen (rundt kl 13), ikke hver dag hver uke lenger, men oftest 3-5 dager i uka.

Anonymous poster hash: ad436...56e
Skrevet

Vil dele en link som kom opp i en annen tråd her:

http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=15106&a=2

Der står det:

Dette er i hvertfall noe jeg erfarer er riktig hos min jente på snart 3. Hun sover fortsatt 1-1,5 time på dagen (rundt kl 13), ikke hver dag hver uke lenger, men oftest 3-5 dager i uka.

Anonymous poster hash: ad436...56e

Det er klart det er viktig for barnet å ikke være overtrøtt når det skal legges.

Men å sove 2 timer i den alderen er ganske mye og det kan hjelpe å kutte ned dagsøvnen til 1 time, siden ungen sliter med å sovne om kveldene. Helt naturlig at de trenger mindre dagsøvn etter hvert og.

Anonymous poster hash: d70a0...3a2

Skrevet

Takk for mange gode svar!
Har tatt det opp med barnehagen, og har blitt tatt veldig på alvor der. Så nå blir datteren min vekket klokka 13.00, noe som betyr rundt en time med søvn på dagen.

Datteren min får sove til hun våkner av seg selv om morgenen nå, og har gjort det siden hun begynte i barnehage, siden jeg er hjemme i mammapermisjon. Vi har nå snakket om å vekke henne på morgenen, sånn at hun ikke fortsetter å snu døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...