AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Jeg har et barn som har begynt i 1 klasse og SFO. Han kommer rett fra barnehagen og var bar 5 år da han begynte. Siden han er født i slutten av året er han minst av alle, noe jeg merker med at han ikke klarer å passe på å ha på seg klær etter været og er litt vimsete med å ta imot beskjeder. Faglig sett går det heldigvis bra. Men når det gjelder klær, så har han på seg sko/støvletter når det regner og tynn regnjakke uten hette eller noe under. Fleecejakken og støvler/cherox ligger ubrukt i garderoben og han er alltid våt når vi henter ham. I begynnelsen tok han regnbuksen utenpå regnjakken så det regnet inn i buksen og han var kald fordi han kun hadde en tynn undertrøye og tynn regnjakke ute når det var iskaldt. Han har plassen sin helt nede ved døren og når jeg henter ham å ligger klær og lue helt våt og nedtråkket på gulvet. Han har også problemer med å huske å gå på toalettet i tide, og nå er han våt hele tiden i underbuksen. Dette har ført til at han er blitt rød og irritert i huden og plages. Jeg forsøker å smøre og skifter med en gang han kommer hjem, men det blir bare verre og hjelper jo ikke så lenge han går våt og det trigges store deler av dagen. På skolen sa de "kunne prøve" å minne ham å gå på do, men at de hadde det travelt og ofte var de bare en lærer så de kunne ikke love noe... Jeg syns dette er vanskelig. Han blir jo syk av dette, eksemet blir verre og han fryser og er våt store deler av dagen. Skolen sier at de skal klare seg selv nå, være selvstendige men det er ikke så godt å komme rett fra barnehagen til en så brå overgang. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, men jeg kan jo ikke la ham gå på skolen dersom han ikke blir følget opp når han er våt og blir stadig verre. Hva kan vi egentlig forvente fra skole og SFO i 1 klasse? Anonymous poster hash: d3d4a...644
pepsiprinsessa Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Jeg jobber selv på SFO, ved siden av studiene, og føler jeg kanskje bør kommentere dette... Selvfølgelig er det ubeleilig at barnet ditt ikke får den oppfølgingen han trenger av de ansatte på SFO, og jeg forstår at dette fører til mye frustrasjon. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en ordentlig prat med de ansatte, og bedt dem om å passe ekstra godt på at sønnen din kler på seg nok klær osv. På skolen jeg arbeider ved, pleier vi å si fra til førsteklassingene hva de skal ta på seg før de går ut i gangen, fordi det er komplett -umulig- å passe på alle og enhver i kaoset som forløper under selve påkledningen. De fleste kler da på seg fornuftig, men det går evt. an å holde spesielt øye med elever vi vet ikke alltid har like lett for å huske beskjeder... Det synes jeg absolutt at de ansatte på SFO ved skolen sønnen din går på også burde gjøre, det er faktisk en del av jobben deres. At de derimot skal minne sønnen din å gå på do, er annerledes å forlange. Det er ofte mye kaos på SFO og mye som skal gjøres, og det er lett å glemme slike "ekstraoppgaver". Men selvfølgelig, du kan jo forhøre deg om de - når de husker - kan minne ham på det... 1
Jens Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 Tror ikke du kan forvente så veldig mye. Er ganske kaotisk på sfo, og mye utskiftninger av personale. Du får heller ha gutten din hjemme etter skoletid hvis han er så umoden... 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Jeg ville nok søkt hjelp for dette med toalettvanene. Nåtildags virker det som om vi ser det som normalt at barn bruker bleie forbi 3-årsdagen og at de ikke lærer seg dette med toalettrutiner før de er langt oppi barneskolen. Som 5-6åringer bør de for egen del ha full kustus på det. Han kan nemlig ta med seg denne "glemskheten" (som sannsynligvis er enten en vegring eller en total mangel på forståelse) inn i ungdomstiden og voksenlivet og pådra seg store skader. Så terp på at det er kjempeviktig å gå på do og søk hjelp om han etter gjenntatte forklaringer på hvorfor det er viktig å tisse når en må og bæsje når en må ikke forstår det, så dere får forklart han det så han ser alvoret. Når en ser andelen av befolkningen som sliter med tarm- eller urinrørplager så er det viktig å ikke ta lett på dette. Det er heller ikke slik at ungen trenger glemme regntøy. Mest sannsynlig har han mest lyst til å gå i vanlige klær og sniker seg ut tross beskjeder om å ta på klær. De fleste unger lyver på seg å ha "glemt" det når mor eller far så blir irriterte på dem. Anonymous poster hash: a890d...4a6 2
Leanne Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Snu litt på det - hva kan man forvente av en (snart) 6åring? Vel å ha ta på mer klær når de fryser, ta på støvler og regntøy når det regner bør de absolutt klare selv. Han kjenner vel om han er kald? Jeg jobber i barnehage og barna her helt ned til 3års alder kan komme å si jeg vil gå inn å hente votter/ ta på en genser til for jeg er kald. Et skolebarn bør absolutt kunne gå inn igjen selv for å finne mer klær om det er kaldt. Det med dogåingen, hva med å kjøpe en digitalklokke og sette på en alarm som piper annenhver time eller no, som en påminnelse at han skal gå på do. En kamerat av min datter hadde dette i 1.klasse. Fungerte greit for han. På skolen og Sfo er det mange ansatte, så det kan være at alle minner han på å gå på do eller at alle glemmer å minne han på det.. Greit om han har noe som minner han på det selv 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Jeg har virkelig forsøkt å terpe og hjelpe ham til å klare dette selv. Mener at dette utvilsomt er det beste for alle parter inkludert ham selv, dette skal han lære!! Jeg har gått på med godt mot, terpet, premiert, lagt alt tilgjengelig og lettvint for ham og avventet med å si så mye til personalet. Ønsker jo helst at han skal ordne det selv. Men jeg ser at han er umoden på dette området, han klarer ikke forstå hvilke klær til hvilket vær. Han har til slutt forstått at regnbuksen skal underst, vi har øvd og det virker som dette er på plass nå. Men å forstå når det er støvletid, å forstå at han skal ha tykk genser under regnjakken og ikke vinterjakken. Rett og slett forståelsen for å kle seg etter vær og vind klarer han overhode ikke. Han blander kortene hele tiden og er stadig våt når jeg henter. Enten er det hetten som ikke er på, bukse utenpå, joggesko, våte klær som er blitt nedtråkket i gangen i regnvær m.m Jeg er ikke prippen, og dersom han er full av søle og skitt betyr det for meg at han har hatt en god og travel dag. Det jeg ikke syns er greit er att han stadig er våt, kliss våt! Fra innerst til ytterst. Og når det er så kaldt syns jeg ikke det er greit at han går ute slik helt til vi henter ham. Jeg syns heller ikke det er greit å se den manglende påkledningen. Flere ganger har han løpt klissvåt ute uten regnøy i pøsende regnvær og dryppende våt fra håret. Når vi kommer sier personal: "Å.. han hadde ikke regntøy". Faren går inn og viser dem regntøyet som ligger på plassen hans. Jeg syns de kunne ringt meg da dersom de så det manglet, han skal ikke løpe ute slik. Jeg forstår at det ikke er lett med mange barn, og at det er begrenset hva man kan følge med på. Jeg syns også at personalet generelt er hyggelige og hjelpsomme og gjør en flott jobb! Det er ikke slik at mitt barn skal følges ekstra med til fordel fra andre. Det er ikke riktig, men akkurat nå i startfasen føler jeg nok at denne hjelpen er viktig for ham. Jeg vet ikke hva man kan forvente og har ikke lyst å være "vanskelig", derfor spør jeg her hva som er vanlig å kunne forventes i SFO og skolen. Anonymous poster hash: d3d4a...644 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Kanskje du kan lage en plakat med ham som med bilder viser hvilket tøy som skal på til hvilket vær? Anonymous poster hash: 2b704...512 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Finnes det privatskoler som kan være et alternativ ? De kommunale skolene har svært rigide systemer basert på at alle skal behandles likt og ressursene er tilpasset dette. På en privatskole vil skolen være mer opptatt av å tilpasse seg ditt barn. Anonymous poster hash: f9b89...0ca
Frisørdama Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Dette virker jo helt vilt, at de på sfo ikke skal passe på at barna har på seg nok tøy eller skifter hvis de er gjennomvåte :-( Jeg hadde bedt om en samtale med de på sfo og så hadde jeg startet trene med barnet om hva og hvordan han skal kle på seg til riktig vær, og terpe på å skifte om han er våt. Gruer meg til min 5 åring skal starte skole og sfo til høsten.
ara Skrevet 21. november 2013 #10 Skrevet 21. november 2013 Jeg har jobbet mange år i skole og SFO og jeg skjønner ikke at de ikke kan gjøre en ekstra innsats for barnet ditt. Vi har ofte 1.klassinger som ikke er helt i vater ang do-gåing og vi minner jo selvsagt disse barna på å gå... Jo, det er travelt, men barnas ve og vel er og skal jo være i fokus. Da må man også yte litt ekstra for de som trenger det. Det er jo viktig for barnets trivsel også. Vi pleier alltid å fortelle hva barna skal ta på seg før vi går ut. Det burde være obligatorisk på alle skoler, SFO`er og barnehager, synes jeg. Da lærer jo barna også! Jeg ville ha forventet at de hjelper barnet ditt, nå i startfasen. Dette er jo noe som kommer til å gå over. Han trenger bare litt mer tid enn andre til å lære..Dessuten er han jo nesten et år yngre. Ta en prat med leder/personalet og fortell hva du mener! Du betaler for at de skal ta ansvar for barnet ditt, så det er bare rett og rimelig at de følger opp.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 21. november 2013 #11 Skrevet 21. november 2013 Eg jobbar i 1. klasse. Før me går ut til friminutt seier eg at i dag skal me ha på oss regnkle, regnbukse og støvlar. Alle får med seg denne beskjeden. Eg står ute i gangen og sjekkar alle, heilt til sistemann er gått ut. Eg opplevrr at manfe elevar har elendig med kle. HM gensere er ikkje varme!! Istadenfor å kjøpe fire par sko så kan ein kjøpe eitt par som er gode. Puh! Når me kjem inn att minner eg alle på at dei som er våte må skifte. Eg har ikkje tid til å sjekke at alle gjer det.Eg oppdagar nokon som har sluntra unna ved at det er våte fotspor på golvet. Mange elevar har heller ikkje skiftekle. Så til ditt problem; eg ville snakka med personalet på SFO! Dei kan innføre rutinar på det å gå på do. Etter maten kan går han på do. Personalet har ein ufatteleg vanskeleg jobb. SFO er hektisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå