sophiaM Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 De blåbærene som er å få kjøpt på butikken er jo ikke blå innvendig. Betyr det at de ikke er "ekte" blåbær? Har jo alltid hørt at det er den sterke fargen på blåbærene som gjør de så sunne, mtp antioksidanter osv, noen som vet om det er noen forskjell på disse?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 De bærene du snakker om er i samme slekt som de "vanlige" blåbærene, men ikke helt samme type. De som er hvite inni kalles hagebær, eller blueberry på engelsk. Har hørt at dette er den vanligste blåbærtypen i USA. I Norge er skogsblåbærene vanligere, de er mindre og er blå inni. De som er blå inni inneholder flere antioksidanter, men begget typene er sunne. Dersom du vil ha tak i vanlige blåbær, kan du kjøpe frosne Anonymous poster hash: cd7dc...8fc 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 De kommer jo ikke fra Norge da, så det kan jo kanskje ha noe med saken å gjøre? Men jeg tror det er blåbær fordi, bare at de kanskje ikke er like i andre land. De man får kjøpt på butikken er jo som regel fra Brasil eller Marokko eller spania osv. Anonymous poster hash: f3002...f71
Gjest Bud Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Da er det bare bær De er hormonbehandlet for å bli størst mulig og vokse fortest mulig, derfor blir de slik.
Vulcan Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Da er det bare bær De er hormonbehandlet for å bli størst mulig og vokse fortest mulig, derfor blir de slik. Det finnes 2 forskjellige typer "blåbær". De som finne i skogen, og de som dyrkes. De som dyrkes er ikke blå, om de er hormombehandlet eller ikke vet jeg ingenting om. De blå-blåbærene kan ikke dyrkes, de trives visstnok ikke så de må plukkes i skogen. 2
sophiaM Skrevet 20. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2013 Da er det bare bær De er hormonbehandlet for å bli størst mulig og vokse fortest mulig, derfor blir de slik. Hvis det er sånn at de hormonbehandles for å bli større er det jo rart de er så små som de er. Godt mulig noen blir det, men de jeg har funnet i butikken er ikke særlig større enn de man finner i skogen.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 Det amerikanerne kaller blueberries er ikke det samme som norske blåbær. De blåbæra som er mørke inni kalles bilberries. http://www.mirtoselect.info/public/bilberry_blueberry.asp Anonymous poster hash: 65167...f43
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 De blåbærene du kjøper i butikken finnes også i skogen, men kalles da blokkbær eller mikkelsbær. Antioksidantinnholdet i en neve bær er ingen ting å bekymre seg over så lenge du har et sunt kosthold ellers. Det med at det er SÅ sunt med masse antioksidanter i kosten er uansett delvis en myte:http://sunnskepsis.wordpress.com/2012/05/18/overvurderte-antioksidanter/Anonymous poster hash: a5a39...237
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Da er det bare bær De er hormonbehandlet for å bli størst mulig og vokse fortest mulig, derfor blir de slik. Nei, det er forskjellige typer blåbær. De er store naturlig. Akkurat slik det er forskjellige typer jordbær. Anonymous poster hash: d2fb8...553 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 http://www.nrk.no/livsstil/derfor-er-norske-blabaer-sunnest-1.8259663 Derfor er norske blåbær sunnest. Anonymous poster hash: d2fb8...553
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 De blåbærene du kjøper i butikken finnes også i skogen, men kalles da blokkbær eller mikkelsbær. Antioksidantinnholdet i en neve bær er ingen ting å bekymre seg over så lenge du har et sunt kosthold ellers. Det med at det er SÅ sunt med masse antioksidanter i kosten er uansett delvis en myte:http://sunnskepsis.wordpress.com/2012/05/18/overvurderte-antioksidanter/Anonymous poster hash: a5a39...237 Ja jeg tar ikke alt det de forskerne har funnet ut for god fisk jeg altså. Noen mener ditt, noen mener datt. Jeg mener at antioksidanter er sunt og fører mye bra med seg Anonymous poster hash: 04242...204 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå