Gå til innhold

Løping og kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har løping som hoved/eneste treningsform, hvordan ser kostholdet deres ut på en typisk dag?

Har begynt å løpe og lurer på hva som er lurt/ikke lurt å spise.

Er det sånn at man burde spise noe rett før/etter løping også, eller gjelder det kun styrke og bygging av muskler?

Hvor lang tid må man regne før man ser resultater av løpingen?

Anonymous poster hash: a1158...a08
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser ca 1 time før løping, men ikke for tung mat, da får jeg sting :-) Gjerne en yoghurt og en banan.
Har alltid vært tynn, så ser vel egentlig ikke etter resultater, men å holde helsen, så det kan jeg ikke svare på. Men løper gerilja intervaller (20 sek løping (nivå 13), 10 sek pause), i 40 minutter i strek, 4-5 ganger i uken :-) Ellers er det alltid lurt å ta en 30 minutters lang gåtur de dagene du ikke løper :-)

Har ganske normalt kosthold, men prøver jo å holde meg unna aaaltfor mye karbohydrater (men ikke noe lavkarbo tull), og så klart tenker jeg på mettet fett :-) Det er det fettet som er usunt, og legger seg rundt magen, og som også er det vanskeligste fettet å bli kvitt. Spiser vel 1500 kcal per dag :-) Spiser smart, dropper brød (spiser bare grovt knekkebrød, tips til godt og sunt knekkebrød: ryvia, dark rye), pålegg kan være makrell, ost, skinke, avogtil leverpostei (for å få i meg nok jern), og når jeg har pasta-retter el. ris, så velger jeg ALLTID den grove fullkorns varianten, og hvis jeg skal ha kjøttdeig velger jeg kyllingkjøttdeig (eventuelt. karbonade kjøttdeig), spiser aldri vanlige pølser uansett (bare kylling og kalkun pølser, men ikke for ofte), spiser ikke gulen i egget (gulen inneholder MYE fett, det er hviten som har proteiner), ellers unner jeg meg noe godt både en og to ganger i uken. Men skal jeg kose meg med en god fredag/lørdags middag som f.eks pizza eller taco, så lager jeg en grov hjemmelaget pizzabunn, og hvis jeg skal ha taco bruker jeg pitabrød fra santa maria (de er sunnere enn alle lefsene, selv de grove). Håper du ble litt klokere :P Følger altså ingen diett, men velger sunnere alternativer av et normalt kosthold.

Anonymous poster hash: e164d...b06
Skrevet

Vet ikke om du refererer til resultater i form og kondis eller resultater i vekt, men svarer litt på begge:

Jeg har gode løpegener, og trenger ikke mange turene på meg før jeg kan løpe både langt og fort. Dersom du ikke er genetisk anlagt for løping, bør du derimot regne med å bruke noen måneder på å opparbeide løpeformen. Du vil jo likevel hele tiden gjøre små framskritt, men kan ikke forvente å klare å løpe flere mil to uker etter første løpetur. Hva gjelder vektnedgang er løping supert - selv opplevde jeg at fettet "rant" av da jeg begynt å løpe igjen for knapt et år siden. Har naturligvis også noe å gjøre med kosthold - som de sier: "you can't out-exercise a bad diet" - men du vil kunne se resultater på bare noen uker. Hvis du har tenkt å løpe mye, bør du likevel ta deg tid til et par styrkeøkter og yoga-/pilatestimer i måneden også - det bedrer faktisk løpeformen, og forebygger skader.

Jeg tror ikke det er noe spesielt kosthold som er anbefalt for løpere. Selv styrer jeg unna gluten og enkle karbohydrater, og fokuserer på mye protein og "clean" mat. Noen av vennene mine, som også løper mye, spiser en såkalt "crossfit-diett", der de veksler mellom å spise mest protein, karbohydrat og fett ulike dager i uken (f.eks. spiser de mest proteiner og litt fett på mandag og tirsdag, deretter spiser de grove karbohydrater med litt protein onsdag og torsdag, fredag spiser de lchf, lørdag spiser de mest magre proteiner og bare karbohydrater fra bønner og linser, og søndag er "spisedag"). Du må nesten bare fokusere på å finne et kosthold som passer for deg, og så holde deg til det :)

Lykke til med løpingen!

Gjest Runforit
Skrevet

Jogger 4 mil i uka. Er slank og definert og spiser det jeg vil, men lever hovedsakelig på lavkarbo med unntak av noe rugknekkebrød og frukt; dette pga. at jeg slet med oppblåst mage med annet kosthold.

Jeg jogger på morgenen før frokost. Hva som funker for deg finner du ut av etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...