Gå til innhold

Babyvennlig garn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har begynt å få en form for strikkedilla, og da spesielt babyting :) Men jeg har hørt at garn som alpaca som loer ikke er bra for babyer, fordi de puster inn loet.

Jeg vil gjerne strikke ultra myke, glatte og deilige tepper, men har ikke så god greie på garn, og bor et lite stykke unna noen strikkebutikk. Har dere et favorittgarn som ikke loer og er noe av det mykeste og deiligste dere vet å ta på? :)

Blir veldig glad for alle innspill :D

Skrevet

Babyull, uansett hvilket merke, er merinoull og en av de mykeste garnsortene som er. Som navnet hinter om er det beregna på babyer :) mykt og loer ikke, superwash. Babyull er nokså tynt garn da, men kan evt brukes dobbelt.

Garnstudio/drops design har merino extra fine som er litt tykkere enn babyull, og selv klø-barn tåler ofte den. Finnes også som babyull og tykkere garn (drop big merino).

Anonymous poster hash: 06639...b61
Skrevet

Jeg liker godt drops baby merino og merino extra fine :)

Skrevet

Jeg syns Extra fine merino er supert garn til babyer og barn. Det loer ingenting og kan vaskes i maskin. Hvertfall det jeg har kjøpt fra pickles (kan kjøpes på nett).

Men jeg strikket også flere ting i alpakka til sønnen min som baby, og opplevde ikke noe problem med det. Det strikkes jo på ganske tynne pinner til babyer, så det loer antakeligvis mindre da enn om man strikke noe på tykkere pinner til en voksen. Kanskje annerledes med veldig luftige tepper da, men nå tenkte jeg på det jeg strikket av jakker, luer osv.

Skrevet

Tusen takk for supre tips alle sammen! :)

Skrevet

I motsetning til det som virker som resten av befolkningen så liker ikke jeg merinoull. Synes det stikker og klør noe voldsomt.

Jeg holder meg til en 30/70 blanding av silke og alpakka. Vil ikke si at det garnet på noe vis loer. Synes det nesten ligner litt på bomull.

Anonymous poster hash: 607d5...8ec
Skrevet

I motsetning til det som virker som resten av befolkningen så liker ikke jeg merinoull. Synes det stikker og klør noe voldsomt. Jeg holder meg til en 30/70 blanding av silke og alpakka. Vil ikke si at det garnet på noe vis loer. Synes det nesten ligner litt på bomull. Anonymous poster hash: 607d5...8ec

Merinoull er jo litt forskjellige ting da. Jeg kan jo ikke benekte hva du opplever, men hvis du syns extra fine merino-garn stikker og klør noe voldsomt, så syns jeg faktisk det er veldig rart (vet ikke om du også mener det garnet). Det er jo et garn mange barn godtar, men som syns alt annet klør.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg liker også Drops sin merinoull godt, den er veldig myk og deilig. Kjente på europris sin babyull i 100%merinoull, men jeg synes den kjenntes litt grovere ut, også ser den litt mer hårete ut enn Drops sin - Drops sin merinoull ser jo nesten ut som bomull.

Har hørt at du kan fryse plagget før du bruker det for at det skal loe mindre :s Har ikke testet det, men det er jo et tips :) Frysing dreper også bakterier, så det kan være lurt å gjøre det uansett :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Babyull er best, derav navnet.

selges både på Sparkjøp og på Obs, sikker andre steder og.

Anonymous poster hash: 99f49...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...