Gå til innhold

Hvor kan man lese/lære om næringsstoffer og hvor mye vi trenger av dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vil gjerne gå ned i vekt og trener nå fast hver uke, men jeg trenger å legge om kostholdet mitt for å oppnå optimal effekt.

Så, da er spørsmålet mitt ganske enkelt; Hvor på internett kan man lese/lære om næringsstoffer og hvor mye vi trenger av dem?

Anonymous poster hash: 315fc...991
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes denne er god, som en innføring. http://www.gnolls.org/1141/eat-like-a-predator-not-like-prey-paleo-in-six-easy-steps-a-motivational-guide/

Hvor mye man trenger av de ulike næringsstoffene er, som du kommer til å merke, omdiskutert. Det finnes ikke én allment aksepterte teori om dette. Spesielt forholdet mellom fett og karbohydrater er det mye debatt rundt for tiden. Det tidligere fryktede "lavkarbo"-begrepet er i ferd med å snike seg inn som et troverdig og dokumentert alternativ til den tidligere lavfett-trenden.

Det beste du kan gjøre for deg selv er å gi inn i teorien med et åpent sinn, lese de ulike teorienes argumenter, og gjøre deg opp din egne mening.

Det finnes per i dag ingen fasit. Forskningsresultatene viser ulike svar, og det er opp til den enkelte å tolke disse.

Anonymous poster hash: d8b97...192
Skrevet

suntvett.no :fnise:

Anonymous poster hash: 34db8...f53
Skrevet

Man trenger ca. 55% av karbohydrater, 15% av proteiner, og 30% av fett (10% av mettet fett som smør osv.) Men det er helt varierende :) I tillegg til disse energirike næringstoffene kommer alle de andre næringstoffene som man skal ha, f.eks. vann, mineraler, sporstoffer, vitaminer osv.

Lykke til :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...