Gjest Virvar Skrevet 8. mai 2004 #1 Del Skrevet 8. mai 2004 Hvordan oppbevarer dere mat i kjøleskapet? Jeg lurer på om det er meg som er prikete, men jeg synes faktisk at det er enkelte som oppbevarer maten på en "ekkel måte". Eller, ikke ekkel - men på en måte som gjør at jeg ikke har lyst å spise det etterpå. Men de synes det er helt ok, og ser ikke noe feil i det. Derfor lurer jeg- er det bare meg som er priket? (og mamma- for det er av henne jeg har lært det) Jeg pakker hvitost inn i plastfolie. Jeg synes det er ekkelt å spise ost som bare har ligget i orginalembalasjen og ikke lufttett. Liker heller ikke når man bare tar plastfolien utenpå det som allerede er på osten etter at den er åpnet, forstår ikke hvordan det kan bli tett nok. Jeg har kjøttpålegg i små bokser , eller i små plastposer som jeg lukker. Da kommer det ikke luft til - og man ungår at lukt setter seg på annen mat. Andre - de bare klipper av enden - plukker ut det de skal ha og legger pakken åpen inn i kjøleskapet. Synes også det er ekkelt å legge pålegg som har ligget på fat inn igjen i embalasjen. Bakterier formeirer seg i varme... Syltetøy som er åpnet har jeg på glass med skrukork, og i kjølelskap. Andre lar det stå i romtemperatur etter åpning. Og mange heller frem og tilbake fra glasset til skål til glasset. Ser for meg bakterier her også jeg, smørklumper eller annet fra kniven om man bruker den i syltetøyet også. Ser for meg at bakterie kolonien virkelig koser seg ser nede i romtemperatur. Brunost bruker jeg lokk på. Men iallefall, er det mange som legger pakkene med kjøttpålegg rett inn etter åpning? Bruker dere ikke bokser å ha det i? Hva reagerer dere på hos andre? Dette er ikke en "usj så ekkelt tråd", jeg bare lurer på hva som er vanlig rundt omkring når det gjelder oppbevaring. Om mamma har lært meg litt for godt opp. Mat skal da virkelig pakkes inn vel? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. mai 2004 #2 Del Skrevet 8. mai 2004 Ost pakker vi inn i en liten plastpose (beholder originalembalasjen så vi vet hvilken ost det er), om den ikke har et lokk som kan åpnes og lukkes flere ganger slik disse ferdig skivede ostene har. Vi har en stor plastboks hvor alt kjøttpålegg legges i, vi tar det ikke ut av pakkene og slenger det i boksen da, men legger de åpnede pakkene i den. Syltetøy skrur jeg lokket tilbake på og legger i kjøleskapet, vi bruker aldri skål ved servering av syltetøy og det glasset og lokket som syltetøyet kommer i er bra nok, ser ikke behov for å helle det i et helt nytt glass. Brunost spiser vi ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 8. mai 2004 #3 Del Skrevet 8. mai 2004 Tror det er opp til hver enkelt hva de synes er ekkelt og hva de trives med. jeg vil si mamman din har gitt deg en god oppdragelse jeg litt om mine påleggsvaner; Ost - etter den er åpnet pakkes den inn i en plastikkpose eller settes inn i en osteklokke. liker ikke å la osten ligge i orginalembalasjen. Kjøttpålegg - legges i lufttette plastikkbokser med en gang de kommer inn i huset. Syltetøy - alltid i glasset det ble kjøpt i. blir det brukt i en skål passer jeg på å bruke en skål med 'lokk' slik at jeg kan sette det inn i kjøleskapet igjen uten å helle tilbake på glasset. Kan også nevne at alt pålegg ligger i kjøleskapet, ingenting i romtempratur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. mai 2004 #4 Del Skrevet 8. mai 2004 Har en stor boks med tett lokk til å ha alt av pålegg oppi (praktisk, slipper å ha alt pålegget flytende utover i kjøleskapet). Osten MÅ jeg ta ut av originalemballasjen og putte i plastpose. Alle åpne glass må i kjøleskapet. Pakker med kjøttpålegg bare åpner jeg og tar ut det jeg skal ha, og legger i boksen igjen. Fikser det ikke når folk tar ut alt av pakka, tar en skive og legger resten oppi pakka igjen.. Det synes jeg er ekkelt. Bruker helst kniv for å få ut skivene. Blir lettere :evil: når folk tar stygt av smøresken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. mai 2004 #5 Del Skrevet 8. mai 2004 Ost: puttes i pose med plastemballasje. Kjøttpålegg: Er som regel i pakken, men brettet slik at det ikke er åpent rett inn eller satt noe tungt på enden. Noen ganger i plastboks. Har lite annet pålegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carmelita Skrevet 8. mai 2004 #6 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg oppbevarer ost i originalemballasje med plastpose rundt. Synes det er ekkelt når folk tar osten og legger den rett i pose etc, da må man jo ta på hele osten for å få den ut. Emballasjen er jo ikke ekkel, osten ligger jo i den i butikken...skjønner ikke det... Kjøttpålegg tas enten ut av emballasjen og legges i boks, eller i originalemballasje med plastpose rundt. Syltetøy i originalemballasje i kjøleskap. Om pålegget tas ut og er i romtemperatur under frokosten setter jeg det tilbake i kjøleskapet, får være grenser for hysteri synes jeg, selvom jeg er nøye på at mat ikke skal stå lenge ute (feks middag, det synes jeg er ekkelt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 8. mai 2004 #7 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg legger osten i kjøleskapet med orginalembalasjen og en plastpose. Orginalembalasjen pakkes godt rund, så også plastposen. Brunosten har jeg lokk på. Syltetøy oppbevares i glass med skrukork. Kjøttpålegg har jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 8. mai 2004 #8 Del Skrevet 8. mai 2004 Alt er innpakket hos oss. Osten i orginalembalasje(fordi vi har en del oster) med en liten plastpose utenpå. Bruker poselukkere. Samme med kjøttpålegget. Det ligger innpakket i små plastposer. Mat-rester avkjøles godt og settes i kjøleskapet med plastfolie/aluminiumsfolie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 9. mai 2004 #9 Del Skrevet 9. mai 2004 Hvitost i orginalembalasjen med plastpose rundt Brunost med orginalemballasjen + plastlokk Kjøttpålegg i plastbokser med lokk Syltetøy i orginalglasset med skrulokk Paprika, agurk etc med plastfolie etter at de er "åpnet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. mai 2004 #10 Del Skrevet 9. mai 2004 Varierer nok litt, men jeg er ikke pirkete. Pålegget står aldri fremme på bordet i mer enn 15 minutter hos oss. Dessuten bruker vi opp det vi har i løpet av en uke (om ikke et par dager). Oppbevarwer alltid hele oster i originalemballasjen. Det samme gjelder kjøttpålegg. Men jeg bruker en plast-osteklokke som blir nesten helt tett og som settes frem. Der har jeg som regel både ost og kjøttpålegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 9. mai 2004 #11 Del Skrevet 9. mai 2004 Jeg har en tante som tørker av all emballasjen med en fuktig klut før hun setter maten i kjøleskapet, jeg! :o Melkekartonger og påleggspakker får alltid en omgang med kluten når hun har vært i butikken. Jeg er ikke pirkete selv så jeg ble jo helt sjokkert første gangen jeg så det, men søstrene hennes synes også dette er å gå litt langt selv om de er gamle, gode husmødre. Synes angsten for bakterier er usunn, mere usunn enn å spise mat som ikke er pakket inn på den korrekte måten i kjøleskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 9. mai 2004 #12 Del Skrevet 9. mai 2004 Enig med Pet. Det er farligere å gjøre alt man kan for å unngå bakterier enn å faktisk ha normalt mye bakterier rundt seg. Uten påvirkning fra bakterier - inten immunforsvar. Jeg synes ikke det er ekkelt å oppbevare pålegg hverken på ene eller andre måten - så lenge det blir oppbevart i kjøleskap utenom måltidene, og man til en viss grad oppbevarer det lufttett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2004 #13 Del Skrevet 9. mai 2004 Jeg bruker plastposer på det meste. (Utenom syltetøy selvfølgelig, syltetøyet oppholder seg i den krukken det ble kjøpt i) Ingenting ligger i romtemperatur. Alt i kjøleskapet!! Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 10. mai 2004 #14 Del Skrevet 10. mai 2004 Alt oppbevares i kjøleskapet. Pålegg i plastbokser, legger det over dit med en gang det kommer fra butikken. Brunost med lokk på, gulosten i osteklokke, andre oster med eget lokk eller i pose/folie hvis de ikke har tette lokk. Grønsaker vaskes og legges i poser eller Tupperbokser som er beregnet for slikt. Syltetøy i glass med skrukork, selvfølgelig i kjøleskapet. Og melken, den står øverst i kjøleskapet, det er jo der det er kaldest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 10. mai 2004 #15 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg synes ikke det er ekkelt å oppbevare pålegg hverken på ene eller andre måten - så lenge det blir oppbevart i kjøleskap utenom måltidene, og man til en viss grad oppbevarer det lufttett. Men det tørker jo inn.. og blir fortere ødelagt! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 18. mai 2004 #16 Del Skrevet 18. mai 2004 Ost i osteklokka. Fint og passe tett. Lett å ta frem for å sette på bordet eller når vi smører matpakke. Pølsepålegg i påleggsbokser i flere lag. Lett å se hvor mange slag man har (som regel to), og om man har gått tom. Syltetøy i emballasjen det er kjøpt i. Som oftest glass med lokk eller den nye flaska. Hjemmelaget er i lufttette bokser. Pizzarester osv. legges i luftette bokser. Grønnsaker i bokser med riller i bunnen, der fukten renner ned slik at grønnsakene holder seg friskere lengre, og luftehuller som regulerer hvor mye luft som slipper til avhengig av type grønnsaker. (Gulrøttene holder seg kjempebra). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Potter Skrevet 18. mai 2004 #17 Del Skrevet 18. mai 2004 Ost taes ut av orginalemballasjen og legges i liten plastpose. Kjøttpålegg legges i plastbokser,og syltetøyet blir i krukka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå