AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #1 Skrevet 20. november 2013 Har en nabo som har fått ny kjæreste. Han er på besøk 2-3 netter i uka. Da pleier han å bruke motorvarmer på bilen. Han bruker lang ledning til en kontakt på min garasje. Er jeg gjerrig hvis jeg sier at han må betale for det? Hvor mye koster det for en natt med motorvarmer? Anonymous poster hash: 26d1e...0cb
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #2 Skrevet 20. november 2013 Har en nabo som har fått ny kjæreste. Han er på besøk 2-3 netter i uka. Da pleier han å bruke motorvarmer på bilen. Han bruker lang ledning til en kontakt på min garasje. Er jeg gjerrig hvis jeg sier at han må betale for det? Hvor mye koster det for en natt med motorvarmer? Anonymous poster hash: 26d1e...0cb Stjeling av strøm er naturligvis ulovlig og du er selvsagt ikke gjerrig om du ber ham om å betale, og da ikke bare for strømmen, men også for et lite tillegg fordi han bruker din innretning og du er ansvarlig for vedlikehold. Hvis han ikke betaler, er det bare å anmelde. Anonymous poster hash: 89851...4ee 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #3 Skrevet 20. november 2013 signerer svaret over her. enten betaler han, ellers så får du stenge av strømmen der om du kan. Anonymous poster hash: 142b2...699
Brunhilde Skrevet 20. november 2013 #4 Skrevet 20. november 2013 Napp ut ledningen, etter noen ganger forstår han kanskje tegninga? 2
Gjest Coolaid Skrevet 20. november 2013 #5 Skrevet 20. november 2013 Ikke vanlig å gjøre sånt uten å spørre først. Har ikke peil på hvor mye strøm noe sånt bruker. Men det er lov å være økonomisk å spare strøm til seg seg, da skal ikke andre forsyne seg heller. Og så er det grisefrekt å bare ta seg til rette
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #6 Skrevet 20. november 2013 Ta ut ledningen og gjør det fullstendig klart for ham at det er din garasje, din strøm og det han driver med er tyveri og spør om han vil ha en anmeldelse på kjøpet. Det hadde vært en ting om han hadde spurt, men å ta seg til rette slik. Den type menneker må ha det i klartekst. Anonymous poster hash: 05834...64b 3
Strider Skrevet 20. november 2013 #7 Skrevet 20. november 2013 En motorvarmer er på typisk 300-600 Watt. La oss si 500W for enkelhetens skyld, og la oss si den står på i 12 timer. 0,5WX12h=6kWh. prisen liger vel på rundt ei krone kWh, altså strøm for ca. 6 kroner på 12 timer. Med andre ord ca. 6 kroner for tolv timer, så kommer fastpris og nettleie i tillegg. Tar vi i kan vi si at prisen blir 12 kroner for 12timer. Ikke de store kostnadene for en enkelthendelse, men det blir da noen kroner gjennom vinteren. Det er ditt hus, din garasje og du har selv ansvar for at forbrukere koblet til ditt anlegg er i forsvarlig stand. Si ifra. Tyveri er tyveri. Det koster så lite å spørre.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #8 Skrevet 20. november 2013 Takk for svar! Godt å få bekreftet at jeg ikke er urimelig eller gjerrig. Jeg er ganske konfliktsky, men jeg merker at dette irriterer meg. De har ikke spurt om de kan bruke strømmen min. Jeg får si at de kan bruke den hvis de betaler. Noen som vet hvor mye det koster å bruke motorvarmer en natt? Anonymous poster hash: 26d1e...0cb
Gjest HappyWaffle Skrevet 20. november 2013 #9 Skrevet 20. november 2013 Takk for svar! Godt å få bekreftet at jeg ikke er urimelig eller gjerrig. Jeg er ganske konfliktsky, men jeg merker at dette irriterer meg. De har ikke spurt om de kan bruke strømmen min. Jeg får si at de kan bruke den hvis de betaler. Noen som vet hvor mye det koster å bruke motorvarmer en natt? Anonymous poster hash: 26d1e...0cb det står over her
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #10 Skrevet 20. november 2013 En motorvarmer er på typisk 300-600 Watt. La oss si 500W for enkelhetens skyld, og la oss si den står på i 12 timer. 0,5WX12h=6kWh. prisen liger vel på rundt ei krone kWh, altså strøm for ca. 6 kroner på 12 timer. Med andre ord ca. 6 kroner for tolv timer, så kommer fastpris og nettleie i tillegg. Tar vi i kan vi si at prisen blir 12 kroner for 12timer. Ikke de store kostnadene for en enkelthendelse, men det blir da noen kroner gjennom vinteren. Det er ditt hus, din garasje og du har selv ansvar for at forbrukere koblet til ditt anlegg er i forsvarlig stand. Si ifra. Tyveri er tyveri. Det koster så lite å spørre. Tusen takk! Da vet jeg hvor mye jeg kan kreve. Det var ikke så dyrt som jeg trodde, men synes uansett de kan betale det selv. Anonymous poster hash: 26d1e...0cb
Rosalie Skrevet 20. november 2013 #11 Skrevet 20. november 2013 Kjøp låsbar boks til å ha utenpå kontakten. Så får han ikke tak i strømuttaket ditt. 5
Luckiness Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Putt en ledning i stikkontakten din selv, så det ser ut som om den er opptatt. Da må jo evt dine naboer spørre om å få låne den om de absolutt vil bruke den og du kan da gi beskjed om at de får betale for seg. Eller kanskje de da slutter med det.
Satyr Skrevet 20. november 2013 #13 Skrevet 20. november 2013 Har en nabo som har fått ny kjæreste. Han er på besøk 2-3 netter i uka. Da pleier han å bruke motorvarmer på bilen. Han bruker lang ledning til en kontakt på min garasje. Er jeg gjerrig hvis jeg sier at han må betale for det? Hvor mye koster det for en natt med motorvarmer? Anonymous poster hash: 26d1e...0cb Frekt. For meg er ikke pengesummen hovedproblemet her, men mangelen på respekt. Dette er simpelt tyveri. S 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 Takk for svar! Godt å få bekreftet at jeg ikke er urimelig eller gjerrig. Jeg er ganske konfliktsky, men jeg merker at dette irriterer meg. De har ikke spurt om de kan bruke strømmen min. Jeg får si at de kan bruke den hvis de betaler. Noen som vet hvor mye det koster å bruke motorvarmer en natt? Anonymous poster hash: 26d1e...0cb Er konfliktsky selv, så jeg skjønner godt at du ikke har lyst til å si fra. Som det ble foreslått kan du enten dra ut kontakten, sette en låsbar boks utenpå kontakten eller rett og slett stenge av strømmen hvis det går. Han har tatt seg til rette og det er ikke rimelig å forvente at du skal ta deg bryet med å regne ut hvor mye det koster og drive med innkrevning. Anonymous poster hash: 89851...4ee 3
Frisørdama Skrevet 20. november 2013 #15 Skrevet 20. november 2013 Så frekt da. Mann deg opp og si til han når du ser han at det er normalt å spørre. Jeg hadde på trass kjøpt en låsbar boks som nevnt tidligere i tråden. 2
Mannen31 Skrevet 20. november 2013 #16 Skrevet 20. november 2013 Finn sikringen som går til denne kontakten, skru den av, vips, så plugger han i, men uten noe effekt, eller at du bruker noe strøm der. Ellers likte jeg forslaget om å bruke den selv. Om da trekker den ut, og setter inn sin egen ledning, så har du jo hvertfall gode anmeldesesgrunner =) Om du ikke tør å gå i konflikt med han, spør pappa'n din? Eller en kompis? Eller noen som tør. Dette er frekkhet av høyt nivå, og ikke akseptabelt! Hadde ikke sagt at det var greit om de betalte engang, bare rett og slett nekta plent! Hadde de spurt først, kunne du krevd betaling, evt bare sagt ja. Men uten å spør! Fysj, kjenner jeg blir skikkelig irritert! Nekt de å bruke den, uansett! 4
Wonders Skrevet 20. november 2013 #17 Skrevet 20. november 2013 (endret) Finn sikringen som går til denne kontakten, skru den av, vips, så plugger han i, men uten noe effekt, eller at du bruker noe strøm der. "Får du ikke start på bilen? Så kjipt. Like kjipt som når noen forsyner seg av noe som ikke tilhører dem. Sånn kan det gå." Passiv aggresiv, der altså. Jeg liker det Endret 20. november 2013 av Wonders 3
Gjest Funky Punk Skrevet 20. november 2013 #18 Skrevet 20. november 2013 Ikke så store summer at du merker det veldig på regningen, men av prinsipp så ville jeg likevel ha nappet ut ledningen og sagt klart ifra senere at det ikke er greit å bare forsyne seg på den måten. Går han virkelig over til deres garasje og bruker kontakten der altså? Fatter ikke hva folk tenker med. Selv leier jeg en leilighet som ligger på samme gårdsplass med 2 andre leiligheter Jeg leier også garasjen slik at det er kun jeg og ikke naboene som kan bruke den. En kompis av en av de andre leietakerne her satte sykkelen sin i garasjen. Da gikk jeg rett og slett og stengte garasjen og låste den. Han vsr fly forbanna når jeg kom hjem og han ikke fikk tak i sykkelen sin Kan ikke drive å ta seg til rette. SPESIELT når personen ikke engang bor her. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #19 Skrevet 20. november 2013 En kompis av en av de andre leietakerne her satte sykkelen sin i garasjen. Da gikk jeg rett og slett og stengte garasjen og låste den. Han vsr fly forbanna når jeg kom hjem og han ikke fikk tak i sykkelen sin SÅ utrolig smålig gjort... Att det går ann.. Anonymous poster hash: 7427c...536
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #20 Skrevet 20. november 2013 Før du starter med noe som helst, hva står i kontrakten med din leieboer? Kan denne benytte garasjeanlegget og dens tilkoblede strømuttak? Hva har dere avtalt i forhold til betaling av strøm, er det inkludert i leie eller skal hun betale ekstra? Anonymous poster hash: dcea2...94f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå