Gå til innhold

Mindre magesekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg kan få mindre magesekk. At jeg blir fort mett og ikke trenger mye mat. Blir skremt av meg selv noen ganger, de mengder jeg kan spise. Til middag kan jeg få i meg en hel mozarella pizza. (Gjør ikke dette, spiser sunt, men er vanskelig) vil gå ned litt.

Jente 17

171 høyde

66kg

48kg muskler

5kg vann

resten fett?

24 fettprosent

22 bmi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du spise lite, og ofte. Må du nå ha en hel pizza for å bli mett, så spis en halv, å andre halve etter to timer feks. Selv om du ønsker å bli mett av mindre porsjoner, så trenger du uansett næring, ergo må du spise mye oftere. Et tips er å spise mye protein, da holder du deg lengre mett på mindre mengde mat.

Men, det er begrenset hvor liten magesekken kan bli da, å husk det tar lang tid, å du kan aldri overspise mens du krymper den. Å aldri, betyr faktisk aldri i den sammenhengen.

Du har jo fin vekt i forhold til høyden, så hvorfor vil du ha mindre magesekk??

• Liker 1
Skrevet

Da må du spise lite, og ofte. Må du nå ha en hel pizza for å bli mett, så spis en halv, å andre halve etter to timer feks. Selv om du ønsker å bli mett av mindre porsjoner, så trenger du uansett næring, ergo må du spise mye oftere. Et tips er å spise mye protein, da holder du deg lengre mett på mindre mengde mat.

Men, det er begrenset hvor liten magesekken kan bli da, å husk det tar lang tid, å du kan aldri overspise mens du krymper den. Å aldri, betyr faktisk aldri i den sammenhengen.

*og

*og

*og

Anonymous poster hash: f1805...e0f

• Liker 3
Skrevet

Veier ikke skjelettet ditt noe? Og hva med hud, tarmer, blodårer osv osv... Tror du skal lage et nytt regnestykke.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingenting abnormalt med å klare å spise en mozarellapizza til middag. Det er svært få som blir mette av en bit kylling og et salatblad, selv om mange jenter elsker å skryte av hvor lite de klarer å spise (og at de blir sååå fort mette).

Grunnen til at du ikke blir mett har ikke med størrelsen på magesekken din å gjøre, det har med horomoner, næringsinnhold og forholdet mellom næringsstoffer å gjøre.

For det første inneholder pizza inneholder en hel del lyst mel, noe som fører til blodsukkersvingninger og sult. Det gjør sikkert mesteparten av den andre maten du spiser også, om du spiser "vanlig norsk mat".

For det andre kan det hende du spiser for lite totalt sett, og at kroppen faktisk rett og slett trenger mer mat. Hvor mange kalorier ligger du på gjennomsnittlig pr dag?

Anonymous poster hash: f5c26...c2a
Skrevet

66kg

48kg muskler

5kg vann

resten fett?

24 fettprosent

Disse tallene går ikke ihop.

Fettprosent på 24 vil si: 66 kg * 24% / 100 = 15,8 kg fett

15,8 kg fett + 48 kg musker + 5 kg vann + skjellett (2,5 kg) + hud etc (3+ kg) = 74,3 kg.

Noen av tallene er feil.

Anonymous poster hash: 51e53...215

• Liker 1
Skrevet

Det er ingenting abnormalt med å klare å spise en mozarellapizza til middag. Det er svært få som blir mette av en bit kylling og et salatblad, selv om mange jenter elsker å skryte av hvor lite de klarer å spise (og at de blir sååå fort mette).

Grunnen til at du ikke blir mett har ikke med størrelsen på magesekken din å gjøre, det har med horomoner, næringsinnhold og forholdet mellom næringsstoffer å gjøre.

For det første inneholder pizza inneholder en hel del lyst mel, noe som fører til blodsukkersvingninger og sult. Det gjør sikkert mesteparten av den andre maten du spiser også, om du spiser "vanlig norsk mat".

For det andre kan det hende du spiser for lite totalt sett, og at kroppen faktisk rett og slett trenger mer mat. Hvor mange kalorier ligger du på gjennomsnittlig pr dag?

Feil. Det har ikke bare med størrelsen å gjøre, men størrelsen er en viktig del av hvor mye som skal til for å føle seg mett.

Skrevet (endret)

15,8 kg fett + 48 kg musker + 5 kg vann + skjellett (2,5 kg) + hud etc (3+ kg) = 74,3 kg.

Noen av tallene er feil.

feil post

Endret av Wei Wei
Skrevet

Noen av tallene er feil.

Man kan ikke dele 24% på 100. Da blir det jo 0,0024.

Du mente kanskje rett og slett 24/100 som er 24%

Anonymous poster hash: d9f88...6ad

Skrevet

Det er ca 1 uke for magen å bli vandt til mindre mat og krympe. Kilde: supersize vs. superskinny.

Bare halver alle måltidene dine og drikk smoothies i stedenfor mellommåltider osv, så tar det bare en liten uke før du blir vandt til det.

Selv blir jeg kjempe raskt mett. Eks. klarer bare å spise 2.5 pizzabiter på peppes pizza. Dette fordi jeg aldri spiser meg stappmett, men slutter når jeg merker at jeg ikke er sulten lenger. Tar 20 min før kroppen merker at den er mett, så merker mettheten etter det. Gradevis isteden for plutselig metthet.

Anonymous poster hash: e9f46...3fb
Skrevet

Samme AB som ovenfor. Mente at jeg føler meg superstappet av 2.5 pizzabiter. Da har jeg ikke sjangs til å spise mer. Det tror jeg er fordi at jeg spiser små måltider sakte og stopper før jeg kjenner mettheten. Etter en uke med mindre mengder mat til hvert måltid burde du fint klare å bli raskere mett.

Anonymous poster hash: e9f46...3fb
  • Liker 1
Skrevet

Spise lite ofte. Velge matvarer som metter bedre enn andre. F.eks spise et stykke grøvt brød ved siden av salaten. Holde porsjonene jevne utover dagen. Drikke mye vann jevnt. Likevel viktig så klart å spise normale og gode porsjoner. Du skal ikke sulte deg ihjel, bare ikke overspise. (Altså en god gammel dags mellomting) Det fører bare til at magesekken utvides mer enn den trenger, og du får sultfølelse omtrent uansett hvor stor porsjoner du stapper i deg. Samtidig er det viktig å spise sakte, slik at metthetsfølelsen rekker komme av seg selv. Sluker man maten kan man føle seg sulten uansett mengden fordi kroppen ikke har rukket registrere all den maten, og tror den fortsatt er sulten.

Akkurat som at mange opplever at kroppen venner seg til faste tider å stå opp, venner den seg også til matvanene. I starten kan du føle deg sulten, men kroppen venner seg til normale mengder. Sliter man f.eks med sultfølelse etter 22 på kvelden, og hele tiden finner seg noe godt, vil du hvis du sitter oppe til over 22, hele tiden bli sulten på den tiden. (Jeg opplever i hvert fall dette) Akkurat som at du blir sulten hver morgen rundt 07 hvis du jevnt over spiser frokost ved den tiden. Hvis jeg spiser før 7 har jeg ikke rukket blitt sulten enda. Merkelig opplegg, men det skjer i hvert fall.

Derfor bør du f.eks ikke spise etter 20 på kvelden på en uke, og du vil merke at sultfølelsen går bort. Dette fordi kroppen begynner bli vant til at den ikke får mat etter 20.

Dette fungerer i hvert fall for meg, og gjør at jeg beholder vekten. Altså, jeg legger ikke på meg, og har en god og jevn metthetsfølelse mellom måltidene. Det kan anbefales.

• Liker 1
Skrevet

Jeg siterer et svar fra en annen AB i en annen tråd om fettprosent og muskelmasse:

Slike vekter oppererer ofte med muskelmasse definert som kropsvekt minus fettmasse og benmasse. Det sier seg selv at alle disse kiloene ikke er hva vi i daglitalen omtaler som muskler.

Anonymous poster hash: 135eb...fb7
Skrevet

synes jeg har fått litt mye fett her og der. I tillegg til at jeg føler jeg spiser enorme porsjoner

Skrevet

Hele livet har jeg spist hva, når og hvor mye jeg ville. Aldri trent, lå rett og slett hjemme på sofaen. Middag besto alltid av kjøtt/fisk, poteter/ris og grønnsaker. Ellers spiste jeg usunt nesten hver dag. Lå alltid på 65 kg. Bestemte meg for å gjøre noe, bli sunn, gå ned og trene. Startet og trene 3 ganger i uka og økte etterhvert til hver dag, noen ganger 2x pr dag. Mars til april, litt over en mnd kuttet jeg ut sukker, fine kornvarer og brød. April til mai lå jeg på 800kcal daglig, ville gå ned. Gikk ned til 59, dro til utlandet i sommer i 2 mnd og spiste igjen dritt, men vekta var fortsatt 59. Mange mente jeg var for tynn, jeg var fornøyd. Mistet mensen og litt sånn, skjønte at å drive på sånn var fyfy. Kom tilbake, brgynte å trene igjen, nå som oftest 6x i uka. Spiste ganske sunt, dritt noen ganger. Raste opp i vekt og veier nå 66. Skjønner ikke dette.

Har alltid spist store porsjoner, mat er jo SÅ godt. Nå har jeg holdt på med en kostholdsplan de siste to ukene (som jeg kjøpte). 1500kcal 2x i uka, 1300kcal 2x i uka, 1100 kcal 2x i uka, 2000 kcal 1 gang. Bare sunt. Havregryn,proteinshake,mandler,fisk/kjøtt,litt ris, grønnsaker og knekkebrød.

ble mye her hahaa. Men vet jeg klarer å få i meg MYE mer, det plager meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...