Gå til innhold

Kan jeg kaste ut leieboeren vår? Hva skal til for å få han ut..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk igjen for flotte svar! Det er veldig godt å lese at flere mener jeg har gjort det rett med å formalisere muntlig avtaler.

Jeg har fra start av ønsket å gjøre dette på riktig måte og ikke "synke til hans nivå".

Først vil jeg bare si noe til dere som spør om nasjonalitet på leietaker. Det er litt trangsynt å anta at dette gjelder en ikke-etnisk nordmann pga. hans oppførsel.

Dette er en godt voksen "nordmann fra bøgda". Han introduserte seg for oss som en enslig far uten tak over hodet, med et sterkt ønske om å ha et sted å bo, slik at han kunne være mer med datteren sin. Vi fikk ingen form for signaler om at han var en psykopat før etter han hadde flyttet inn.

Vi betalte heldigvis ikke noe særlig for elektriker når det gjaldt uthuset. Det viste seg å være en smal sak å koble fra.

Nå som vi endelig har fått alt fra fjerning av ting på eiendom, til strøm i uthus i orden håpet vi at leietaker skulle slå seg til ro med å bo her. Men neida!

Han krever nå at vi betaler el-tilsynet for gjennomgang av kurser for å dokumentere at han kun betaler for sin strøm.

Dette nektet vi blankt da vi har en godkjent rapport fra februar 2013.

Han har også over lengre tid krevd at vi legger inn tv til leiligheten hans. Etter mange runder med han, bestilte vi tilslutt to tv-pakker for hele huset, hvor han skal betale for sitt abonnement. Dette gikk han med på på sms. Jeg fikk også kundebehandler til å gjøre ett plattformbytte av hans tidligere abonnement slik at han skulle slippe å betale dobbelt.

Dette pakketilbudet var kjempegunstig for oss og er den eneste grunnen til at vi valgte å "møte kravet hans". Vi bestilte abonnementene i midten av november og grunnet stor pågang kunne de ikke installere her før etter uke 52. Dette sendte jeg til leietaker og regnet selvfølgelig med full forståelse for dette. Ethvert oppegående menneske vet at slike leveringstider "bare er sånn"

Denne meldingen sendte han meg, ordrett: Dette er for dårlig til å leie ut til folk! At de bruker lang tid er ingen unnskyldning, dette skulle dere ha fikset for lenge siden da jeg krevde det! Og at dere brukte dårlig råd som unnskyldning for å ikke fikse det før går heller ikke! Så jeg skal se etter ett nytt sted å bo. Å se på nyhetene er noe alle har krav på!!

Så mitt svar til denne meldingen var: Du som leietaker har ikke hjemmel i lov til å kreve at vi legger inn tv for deg. Dette er noe vi har gjort for å være snille. Som vi pratet om før du flyttet inn, så ligger huset slik til at bordantenne er beste mulighet for å få tv-signaler. Dette var OK for deg. Vi har ingen kontroll over tv-tilbyders leveringstider. Da du velger å flytte, vil det ikke bli installert tv i oppsigelsestiden. I henhold til kontrakt har du 3 mnd oppsigelse. Dette betyr at leiligheten, som følge av din oppsigelse, skal være fraflyttet innen 31.03.2014. Vennligst lever skriftlig oppsigelse til meg, snarest!

Det eneste jeg er redd for nå er at han "trekker tilbake" at han vil flytte, og at sms i seg selv er for diffus til at jeg kan tillate meg å tolke den som en oppsigelse av kontrakten.

Herregud, jeg føler med dere.. For en type! Strålende at han skal finne seg et nytt sted å bo. Får håpe han gjør det også.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at hvis han fortsatt blir boende så har du funnet metoden for å svare på alle hans krav heretter - henvise til leiekontrakten, husleieloven og anse hans trussel om oppsigelse som en reell oppsigelse.

Jeg ville purret på den formelle oppsigelsen ca den 20. - sånn at han fortsatt har god tid innen den 1. til å skrive den.

Jeg tror ikke et øyeblikk på at dusten har tenkt å flytte - dessverre.

Skrevet

Jeg tenker at hvis han fortsatt blir boende så har du funnet metoden for å svare på alle hans krav heretter - henvise til leiekontrakten, husleieloven og anse hans trussel om oppsigelse som en reell oppsigelse.

Jeg ville purret på den formelle oppsigelsen ca den 20. - sånn at han fortsatt har god tid innen den 1. til å skrive den.

Jeg tror ikke et øyeblikk på at dusten har tenkt å flytte - dessverre.

Enig, tror dette er snarere et forsøk på å presse dere og ikke si opp i virkeligheten.

Jeg ville også undersøkt om sms-er kan regnes som bindende, i tilfelle den formelle oppsigelsen ikke dukker opp..

Skrevet

Siden sms er såpass diffus så kan den ikke regnes som bindende. Jeg ringte å hørte med en advokat ista.

Den eneste måten vi får han ut på er at han må gi oss en skriftlig oppsigelse, det er i henhold til leiekontrakten vi har brukt.

Vi pratet med han ista og han forsøkte da å "bortforklare" oppsigelsen. Han begrunnet med at vennene hans sier vi er urimelige, og at vi må forstå at han skal ha tv-signaler så vennene hans vil komme på besøk..

Vennene hans mente også at vi var totalt urimelige da vi krevde eiendelene hans fjernet. Da måtte han trossalt få noe av det fraktet vekk på henger.

Han er faktisk så verdensfjern at han forsøkte å true oss til å la tingene stå her permanent. Heldigvis er min kjære av typen "du kødder faen ikke med meg og mine". Han ser rett og slett ganske så bøff og røff ut, så leietaker unnskylde seg da jeg spurte om han faktisk sto der å truet oss.

Slik ting er nå har han gått med på å skrive oppsigelse i helgen, datere den til dagens dato og flytte innen 31 mars. Nå gjenstår det bare å se om han gjør det. Det hadde vært verdens BESTE julegave å vite at den drittsekken snart er ute av livene våre for godt!!

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg krysser fingrene også.

Han har ikke krav på tv-signaler - det er synd at han har så dårlige venner som gir så dårlig rådgivning. Men disse vennene har jo selvsagt hørt den sminkede versjonen av historien.

Det er tydelig at han her er vant med å bølle/sutre seg til goder han ikke har krav på. Når han da møter på en litt uerfaren utleier som skal være grei så har han fått jackpot.

Det kan være lurt å vurdere å inngå en gjensidig taushetsklausul dersom dere frykter ryktet deres på bygden: han signerer på å ikke slenge dritt om dere så skal dere la være å snakke om han til gjengjeld. Dette hvis dere frykter ryktet deres.

Skrevet (endret)

edit: nevermind

Endret av jabx
Skrevet

Det er jo ikke lov å si opp leieboer for å selge.

Hva er begrunnelsen for det egentlig?

Skrevet

Så jeg skal se etter ett nytt sted å bo.

Hvorfor i all verden svarte du noe annet enn "ditt skriftlige varsel om utflytting er herved mottatt"? :D

Noen advokater eller spirer her som vet om det gjelder som oppsigelse av leieforhold?

Uansett om det var det virker det lite gjennomtenkt av dere å fortsette å forsvare og forklare om TVen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke advokat, men den sms'n er gyldig nok. Så jeg ville gått til advokat og fått levert en sak til Husleietvistutvalget.

Anonymous poster hash: a995f...fb4
Skrevet

Ikveld har både leietaker og forloveden hans truet oss og oppførte seg voldelige mot meg. Jeg har alt på lydopptak. Det gikk så langt at leietaker sin dame ringte politiet. Politiet ville prate med meg og hun ga de telefonen. Da jeg forklarte saken fra min side klikket hun og hylte og skrek om at hun skulle ha igjen telefonen sin, mens hun prøvde å dytte meg i bakken, mens politiet var på telefon. Leietaker slo døra på bilen sin i meg 4-5 ganger. Så imorgen skal jeg på politistasjonen og anmelde de og kontakte namsmann og kreve leiekontrakten vår hevet. Er vi heldige så får vi de ut på særskilt grunnlag før jul!

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Man er ikke forpliktet til å bo i hus med mennesker som truer. Jeg håper dette nå ordner seg - men jeg tviler på at du greier å få dem ut før jul.

Fy flate for noen idioter.

SMS er gyldig oppsigelse så lenge man er enig i at det er en oppsigelse. Åpenbart mener leieboer at de kan slenge rundt seg med tomme trusler og her er man da nødt å få formalisert hver minste lille ting. Ser man oppsigelsen i lys av at man siden skal ha et tvangsgrunnlag for utkastelse bør man helst være enig i f.eks utflyttingsdato, og det står det ingenting om i SMS. Jeg antar at de to SMS fra leietaker samt utleiers der man ber om formell oppsigelse med datoer i fellesskap er å anse som en gyldig oppsigelse. At leietaker nå tyr til trusler of vold vitner om at de for første gang er tom for fiffige påfunn.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at noen mener "jeg skal se etter nytt sted å bo" er å anse som oppsigelse!? Det er da ganske tydelig at det ikke er en oppsigelse, men et signal om at en oppsigelse KAN komme.

Skulle tatt seg ut om min arbeidsgiver tolket det som en oppsigelse hvis jeg ga signal om at jeg er på jakt etter ny jobb.

Man har selvfølgelig lov til å se etter både ny plass å bo og ny jobb uten at det er å tolke som en oppsigelse.

Håper uansett det ordner seg raskt for dere TS, sånn sett har jo idioten greid å fremskynde saken ved å oppføre seg slik. Kan dere samtidig be om besøksforbud (aner ikke hva som kreves)? Må være helt grusomt å bo i nærheten av en slik person.

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar, igjen!
Dere skulle bare visst hvor mye svarene deres faktisk betyr for meg. Dere er levende bevis på at det finnes gode mennesker!

Jeg har vært i kontakt med politiet og advokat. Leietaker blir anmeldt og han får en erklæring om heving av leieavtale. Advokat mente vi hadde ett soleklart grunnlag for å få hevet kontrakten.

Hvis han nekter å flytte innen 14 dager så kan vi da gå til namsmann og få han tvangsutkastet. Hvis namsmann godtar grunnlaget vi har skrevet på erklæringen kan vi kreve alle økonomiske tap dekket av leietaker, sa advokaten.

• Liker 8
Skrevet

Tusen takk for svar, igjen!

Dere skulle bare visst hvor mye svarene deres faktisk betyr for meg. Dere er levende bevis på at det finnes gode mennesker!

Jeg har vært i kontakt med politiet og advokat. Leietaker blir anmeldt og han får en erklæring om heving av leieavtale. Advokat mente vi hadde ett soleklart grunnlag for å få hevet kontrakten.

Hvis han nekter å flytte innen 14 dager så kan vi da gå til namsmann og få han tvangsutkastet. Hvis namsmann godtar grunnlaget vi har skrevet på erklæringen kan vi kreve alle økonomiske tap dekket av leietaker, sa advokaten.

Dette høres bra ut. Men du kunne kanskje gjort det før, da du jo skrev at politiet var på telefonen med forloveden hans og han ropte til henne at han hadde slått deg med bildøren.

Annonse
Skrevet

Hvor i landet er dette? Kanskje vi kan bytte bosted? Unner virkelig min idiot av en huseier en sånn leietager :fnise:

Anonymous poster hash: 3023d...2fa
Skrevet

Du må bruke boligen selv en stund, da kan du kaste ham ut. Men det betyr også at du må unngå å skaffe en ny leietaker i løpet av det første året.

Anonymous poster hash: ece70...3d3
Skrevet

Det er eksempel på IKKE gyldig oppsigelsesgrunn.

Anonymous poster hash: 499fa...f9f

Da vi skulle selge huset, sa advokaten til Huseiernes landsforbund at det var gyldig grunn til oppsigelse av leieboeren vår. Det stemme rikke, har jeg funnet ut senere. Heldigvis var leieboeren grei og flyttet.

Skrevet

Dette høres bra ut. Men du kunne kanskje gjort det før, da du jo skrev at politiet var på telefonen med forloveden hans og han ropte til henne at han hadde slått deg med bildøren.

Det er godt å høre!

Hendelsen skjedde søndag kveld i 10-halv 11 tiden, jeg ringte politiet da de åpnet mandag og avtalte møte for anmeldelse. Så gjorde det så absolutt fort jeg kunne, heldigvis.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...