Gå til innhold

Kan jeg kaste ut leieboeren vår? Hva skal til for å få han ut..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da leietaker var her på visning sa han at han var blitt kastet ut av den gærne eks-kona si og at han sov i bilen. Han virket veldig hyggelig og oppegående og vi bestemte oss derfor for å leie ut til han. Siden han ikke hadde tak over hodet lot vi han flytte inn 3 uker tidligere enn planlagt, for å være snille.

Når han møtte opp med flyttelasset hadde han også med seg... forloveden sin, kanskje ikke så rart eks-kona kasta han ut likevel da!

Da han var her på visning og "ikke hadde noe sted å gjøre av seg" sa han at han hadde to motorsykler, to tråsykler, to båter, en 4hjuling og en henger han ikke hadde noe sted å gjøre av. Samboerns foreldre gikk gjennom et stygt brudd da han var yngre og han syntes jo selvfølgelig ekstra synn på denne "stakkars mannen". Så han sa det var ok at han satte tingene her, hvertfall frem til våren. Sykklene fikk han sette i garasjen og resten står i le på eiendommen. Han fikk også en bod for å ha pikkpakket sitt. Alt dette uten ekstra leiekostn.

Nå har han bodd her en stund og det har vist seg at han aldri var hjemløs slik han sa, Han og forloveden bor 50/50 her og hos henne. Hun nektet han å ha alle tingene hos seg, derfor lurte han oss til å tro han var hjemløs for å kunne sette driten sin her.

Til tross for hvor snille vi (hvertfall føler vi) har vært så klager og klager han.

Han begynte å klage på sikringsskapet og sendte krav om skriftlig forklaring til sikringene. Jeg svarte på kravet med å vise til kursoversikten i sikringsskapet og at vi gjerne kunne gå gjennom sikringene med han enda en gang. Det er et felles skap men han har egen måler. Han mener vi stjeler strøm fra han og truer oss nå med å melde oss til EL-tilsynet. Vi har heldigvis alt vårt på det rene, anlegget ble godkjent tidligere i år. vi stjeler på ingen måte strøm fra han.. men fy faen, det er så forbanna irriterende at den dusten av en mann står der å kaller oss tyver!!

For å forsøke å fikse situasjonen skrev jeg en slik oversikt hvor jeg presiserte at det var en kopi og at han skulle forholde seg til det som enhver tid sto i sikringsskapet. Jeg printet ut to kopier, signerte begge og ba han signere på at han hadde fått kopi, det nektet han.. Han nektet også å levere kopien tilbake.

Huset vårt er gammelt og har en tradisjonell uisolert kaldgang med en orginal ulåsbar ytterdør. Vi har satt på en bolt på innsiden så den kan låse om natten. Hans ytterdør, som da er inne i kaldgangen, har forsikringsgodkjent lås og sikkerhetslås. Men likevel krever han at vi bytter døren i kaldgangen, fordi den ikke kan låsen, den trekker og gjør det så kaldt... I en kaldgang..

Som om ikke det var nok så krever han at vi endrer på det nyoppussede badet hans. fordi baderomsvifta og taklyset går på samme bryter, Vi må jo skjønne at det er flaut for de at den skrur seg på om natten når de må på do. Soverommet ligger på motsatt side av leiligheten fra badet, så det er på ingen måte sjenerende høy lyd..

Han krever også at vi setter opp parabolantennen hans. Det er presisert i kontrakten at han ikke har anledning til å henge opp antenne men at han kan få en RiksTV boks til disposisjon under leieperioden. Det tar vi heller ingen ting ekstra for (det er jo ikke lov ihht. utleieloven). Dette er han ikke interessert i å står på sitt krav om å sette opp antenne. Dette diskuterte vi på visning og da var det helt ok at han ikke kunne sette opp antennen.

Det siste nå er at han krever skriftlig dokumentasjon fra oss om at vi skal sørge for at veien inn til huset er måkt når han skal på jobb, han reiser kl. 04:00. Jeg sa på høflig vis at jeg ikke kan garantere det, da det er en bonde som brøyter for oss. Jeg foreslo at han kunne parkere hos naboen, for der blir det brøytet ofte pga. en kraftstasjon litt lengre ned i gaten. Jeg sa at jeg kunne avtale dette med naboen og betale det de eventuelt skulle ha for at han sto parkert der, for da er han hvertfall garantert å komme seg på jobb. Da jeg foreslo det ble han sint og sa han skulle parkere hjemme hos seg selv og jeg hadde bare å ordne dette pronto.. Han kalte meg utspekulert, egoistisk og ett dårlig menneske. For både jeg og samboeren har firehjulstrekkere og kommer oss frem uansett snømengder, så da dreit jeg bare i han..

Han har foreløpig betalt i tide, utenom en gang og da ga han beskjed om at betalingen ble forsinket.

Har jeg noen form for mulighet til å få han kastet ut? Dette er en enorm påkjenning for meg. Jeg er langtidssykemeldt og er mye inn og ut av sykehus til behandling og rehabilitering. Han sliter rett og slett ut psyken min med all klagingen. Han klager på alt fra småting som at vifta på kjøleskapet bråker i 1-2 minutter ėn gang i timen til at varmepumpa vår går på hans strømmåler (enda vi har vist han med å ta sikringene hans at varmepumpa fortsatt står og går)...

Hvis du mot formodning har lest alt det her, har du noen råd til meg? Er jeg utleiern fra helvetet, eller har jeg vært uheldig med leieboeren min?

Skrevet

Oi wow. Du har hatt virkelig uflaks, og jeg skjønner at du vil ha denne freaken ut. Nå kan det hende at jeg er for trøtt, men jeg ser ikke at du har skrevet noen steder hva som står spesifisert i kontrakten? Hvor lenge skal han bo der før kontrakten går ut?

• Liker 7
Skrevet

Oi! Her er det mer leietaker fra helvette!
Jeg syns du har vært svært uheldig med din leieboer!

Nå er jeg usikker på om det er sånn at utleier kan velge å si opp leieforholde bassert på de problemene du har opplevd, juridisk! MEN det er sånn at det er dere som utleiere som bestemmer ang oppbevaring av hans eiendeler på deres tomt, og jeg tror at hvis dere lager et skriv som det heter om at nå må flytte tingene pag plass eller andre grunner, innen så så lang tid, må han følge det! Fordi det er ingen ting som heter en muntelig avtale!

Jeg vil også råde til å gi litt F i hans klager.. prøv å lukke ørene når det gjeller de små klagene han kommer med også gjør det du gjorde med sikkringsskapet, slik at dere har all dokumentasjon på deres side! Så lenge dere holder dere til kontrakten og sånn, trenger dere ikke å la han "bestemme" hvis han ønsker å endre på bad osv, kan han flytte til en annen leielighet! Prøv å bli litt strengere, innen for lovens rammer og dreme press han ut, slik at han til slutt blir så missfornøyd, fordi dere ikke gir etter til hans umenskelige krav!

Håper dette ender bra! Og god bedring!

• Liker 13
Skrevet

Fordi det er ingen ting som heter en muntelig avtale!

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, Problemet er å bevise den muntlige avtalen dersom dette skulle bli nødvendig.

Anonymous poster hash: e757a...621

• Liker 26
Skrevet

Hvis du f.eks skal "selge huset" pusse opp, har barn som skal bo der osv kan du vel si han opp? også blir planene "endret". Vi sa opp leieboerne fordi vi skulle "selge huset". Sa ifra i god tid så de fikk mulighet til å se seg om etter noe nytt. Leietakern din trenger ikke vite om det faktisk stemmer eller om det blir gjort. Alt kan endres.Lykke til, hørtes slitsomt ut...

Anonymous poster hash: 46696...d61
  • Liker 6
Skrevet

Noen folk eier ikke skamvett, og denne leieboeren er noe av det verste jeg har hørt om. La for guds skyld ikke denne fyren ødelegge helsa di :hug:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Han bor i samme hus som deg, hvis jeg har forstått deg rett? I tilfelle har du i alle fall større muligheter for å få ham ut enn om han ikke bor i samme hus.

Det som noen har nevnt over her om at du kan bare si opp fordi du skal selge eller pusse opp stemmer ikke når du selv bor i samme huset, se § 9-5 siste ledd i husleieloven.

Ellers har du en måneds oppsigelsestid, istedenfor tre, når han bor i samme hus som deg, se § 9-6 annet ledd. Dette gjelder dersom kontrakten du har med ham er TIDSUBESTEMT.

Er den tidsbestemt, er det verre, se § 9-2 annet ledd jf. § 9-5 . Din sjanse for å si opp begrenser seg da til følgende tilfeller, sakset rett fra loven:

husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

leieren har misligholdt avtalen, eller

det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Dessuten må du ha avtalt at avtalen kan sies opp før utløpet av avtaletiden...

PS: meld deg inn i Huseiernes Landsforbund. Da får du god juridisk hjelp og tilgang til gode kontrakter som du kan bruke når du skal leie ut.

Endret av Anubiel
Skrevet (endret)

Stakkars deg! :( Er det noen mulighet for at denne forloveden hans er kontraktsbrudd i seg selv? At han leide som én mann og dukket opp som et par?

Ellers må du iallefall for all del slutte å gi etter for noe som helst! Betale naboene for parkering, milde himmel, nei. Jo verre det er for ham å komme seg på jobb utover vinteren, jo mer lei blir han vel av å bo der.

Og varsle stor husleieøkning (hvis du kan ift kontrakten), krev tingene fjernet ellers fjernes de på hans regning (han har kun leiekontrakt på leiligheten, så da må han i så fall putte det inn der) og begynn å stå opp mot ham. Som noen sier, si ham opp direkte, eller si ham opp "fordi dere skal ta i bruk hans del av huset selv". Men med en sånn kar ville jeg nok vært forsiktig med å lyve også, med mindre du må. Hvis dere leier ut på nytt etter en sånn bløff KAN det jo tenkes dere får bråk med ham.

Og igjen, stakkars dere! :(

Endret av Edvarda
  • Liker 2
Skrevet

Hehe..her har ts virkelig gitt lillefinger, og leieboer fra helvete har tatt hele hånden.

Det eneste som funker her er å gjøre livet hans surt å bo i leiligheten. Ikke gi han noe gratis! Hittill har han fått alt han har pekt på, og slik vil han fortsette. Jo mer dere imøtekommer hans vanvittig krav jo verre blir det..

Anonymous poster hash: 318b2...b3a
  • Liker 16
Skrevet

Hvis du f.eks skal "selge huset" pusse opp, har barn som skal bo der osv kan du vel si han opp? også blir planene "endret". Vi sa opp leieboerne fordi vi skulle "selge huset". Sa ifra i god tid så de fikk mulighet til å se seg om etter noe nytt. Leietakern din trenger ikke vite om det faktisk stemmer eller om det blir gjort. Alt kan endres.Lykke til, hørtes slitsomt ut...

Leietakeren kan gå til retten dersom det ikke blir gjort, fordi det da vil være en ulovlig utkastelse. Kaster man ut på dette grunnlaget og sporenstreks leier ut til noen andre kan man få trøbbel. Så da bør man la boligen stå tom en periode, og gjøre noe oppussing, eller la familie bo der.

Synes også folk som ikke har peiling kan drite i å gi råd. Å ha med forloveden er ikke et kontraktsbrudd, det står tydelig i husleieloven at man har lov til å ta opp samboer og egne barn i husstanden, så lenge man ikke fyller opp boligen utover det som er forsvarlig. Det er også strenge regler for husleieøkning.

Anonymous poster hash: 78e21...740

• Liker 14
Skrevet

Hva i svarte er motivasjonen for å gi juridiske råd når dere overhodet ikke kan en dritt om dette? :scorpis:

Fordi det er ingen ting som heter en muntelig avtale!

Jo, det er det. Avtaler er bindende etter norsk rett, det finnes ingen formkrav.

Det er bare at det kan bli et vanskelig bevisspørsmål.

Ulovlig og dette rådet kan føre TS ut i et uføre uten like.

Stakkars deg! :( Er det noen mulighet for at denne forloveden hans er kontraktsbrudd i seg selv? At han leide som én mann og dukket opp som et par?

Selvfølgelig er det ikke det.

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17?q=husleieloven*

TS har heller ikke lov å øke husleien nå og det er strenge regler for dette:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.
§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Anubiel og AB over meg skriver mye fornuftig. Håper TS kommer tilbake med utfyllende informasjon.

Anonymous poster hash: d5946...9eb
  • Liker 14
Skrevet

For at du skal kaste han ut, må han vel bryte kontrakten på en måte. Hvis leiligheten er spes for en person og forloveden hans bor der også er vel det et brudd. Men jeg er enig i at du må slutte å gi han alt han ber om. Det eneste han kan kreve du skal forandre på husrommet er når noe ikke fungerer som det står at det skal i kontrakten.

Nå husker ikke jeg hvordan det er i fht om man må ha bodd i leiligheten en viss tid før man kan flytte ut, og jeg er ikke sikker på om det jeg nevner nå er lov. Men hvis han har bodd der lenge nok kan du si at du evnt skal bruke leiligheten selv.

Anonymous poster hash: 813b1...f81
  • Liker 2
Skrevet

Det var utrolig deilig å få den tilbakemeldingen her! Har følt meg litt som "utleier fra helvete", siden leieboer kaller meg det..

Vi er medlemmer av HL og jeg har vært i kontakt med de, de anbefalte meg dialogmøte med leieboer. Det førte ingen vei.

Vi har brukt en standard tidsubestemt kontrakt fra HL med vedlegg ang. løsøre og andre ting som hører til leiligheten. Her har jeg skrevet at "leietaker plikter å erstatte ødelagte gjenstander som følge av selvforskyldt skade i henhold til husleieloven 5-8" og "utleier erstatter ikke ødelagte gjenstander som følge av normal slitasje/skade utenfor leietakers ansvarsområde". Så at kjøleskapet bråker må han godta, eller kjøpe nytt har jeg sagt.

Jeg laget også et vedlegg ang. snørydding, nettopp fordi jeg vet at bonden måker her når han får tid. Der skrev jeg "Måking av vei frem til hus sørger utleier for. Utleier kan ikke garantere måkt vei til en hver tid, da tredjepart vil være ansvarlig for snørydding"

Disse to vedleggene bestrider han og mener ikke er gjeldende fordi jeg som utleier ikke kan gi leietaker dårligere betingelser enn husleieloven sier. Jeg kan ikke finne noe sted i husleieloven hvor disse tingene kan tolkes som dårligere betingelser.

Når det gjelder å kaste han ut fordi vi eller familiemedlemmer skal bo her så er jeg veldig redd han skal "ta oss" på det. For vi har såpass stort hus at det er veldig usannsynlig at det er sant. I tillegg trenger vi leieinntektene og jeg har veldig lyst til å ha loven på min side hele veien.

Vi har en muntlig avtale om alle tingene hans frem til våren, så da skal jeg skrive et krav om at de fjernes fra 1 april.

Hvis han nekter å fjerne de, kan jeg da lage en "tilleggskontrakt" på dette og kreve at han betaler gjennomsnittspris pr. m2 i området for lagring?

Utleier kan jo ikke kreve tilleggsbetaling fra leietaker for ting som ikke er spesifisert i leiekontrakt. Men kommer jeg rundt dette lovlig med å lage en kontrakt til? Jeg har spesifisert i kontrakten at leietaker ikke har tilgang til garasje, uteplass (utenom tilhørende plen) eller uthus uten avtale.

Vi kan ikke sette opp leien mer enn kanskje 500 kr for å nå gjengs leie og det er jo tidligst når han har bodd her ett år, det har han ikke enda.

Vi bor i huset selv. På den siden av huset hvor han bor er det inngang til han i 1 etg. og inngang til en hybelleilighet over han, som vi skal leie ut når vi har fått pusset den opp. Jeg er veldig redd leietaker skal "jage bort" eventuelle nye leietakere i 2 etg. siden "han var her først".

Den mannen gir meg så mye hodebry at grunnen til at vi har "gitt etter" så mye er bare for å få bukt på klagingen. Det har jo blitt klart nå at han ikke kommer til å gi seg og vi vil egentlig bare ha han ut.

Han vinkler de fleste klagene over mot at vi har jo så stort hus (460 m2) så da må vi ha masse penger til å fikse alt han måtte ønske. Sannheten er at vi kjøpte huset til en usannsynlig lav sum, med realkausjonist. Vi lever på samboerns inntekt + leieinntekten.

Vi er i starten av 20årene og dette er vårt første hjem - og første møte med å være utleier.

Leietakeren vår er i midten av 50-åra. Litt av grunnen også til at vi valgte han var at vi tenkte at en voksen mann måtte da være flott å leie til "det er jo trossalt allmennkjent at damer klager og mannfolk lar vær".

• Liker 4
Skrevet

Hva i svarte er motivasjonen for å gi juridiske råd når dere overhodet ikke kan en dritt om dette? :scorpis:

Jo, det er det. Avtaler er bindende etter norsk rett, det finnes ingen formkrav.

Det er bare at det kan bli et vanskelig bevisspørsmål.

Ulovlig og dette rådet kan føre TS ut i et uføre uten like.

Selvfølgelig er det ikke det.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17?q=husleieloven*

TS har heller ikke lov å øke husleien nå og det er strenge regler for dette:

Anubiel og AB over meg skriver mye fornuftig. Håper TS kommer tilbake med utfyllende informasjon.

Anonymous poster hash: d5946...9eb

Du burde ikke uttale deg så bastant, det er faktisk ingen selvfølge. Hva med å lese seg opp litt før man bruker S-ordet? ;)

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/ni_kan_leier_ta_opp_andre_i_husstanden_eller_framleie.pdf

• Liker 2
Skrevet
Gi han tre måneders varsel og si at han må finne seg et annet sted å bo. Enklere enn å måtte takle dramaet og sinnen rundt å bli kastet ut ;)

Anonymous poster hash: b0b54...f9b
  • Liker 2
Annonse
Skrevet

Du burde ikke uttale deg så bastant, det er faktisk ingen selvfølge. Hva med å lese seg opp litt før man bruker S-ordet? ;)

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/ni_kan_leier_ta_opp_andre_i_husstanden_eller_framleie.pdf

Råd nummer én når en prøve å arrestere noen med en lenke er å lese gjennom det man lenker til og sikre seg at det faktisk motbeviser det som har blitt hevdet.

• Liker 8
Skrevet

Råd nummer én når en prøve å arrestere noen med en lenke er å lese gjennom det man lenker til og sikre seg at det faktisk motbeviser det som har blitt hevdet.

Den viser iallefall at det ikke er så "selvfølgelig" at man kan leie seg en bolig, for så å la andre mennesker flytte inn etter at avtalen er signert. Det er da heller ikke så rart?

Skrevet

Den viser at det er en selvfølge at man kan la nær familie flytte inn i boligen man leier og det var jo det som var tilfellet her.

• Liker 8
Skrevet

Da leietaker var her på visning sa han at han var blitt kastet ut av den gærne eks-kona si og at han sov i bilen. Han virket veldig hyggelig og oppegående og vi bestemte oss derfor for å leie ut til han. Siden han ikke hadde tak over hodet lot vi han flytte inn 3 uker tidligere enn planlagt, for å være snille.

Når han møtte opp med flyttelasset hadde han også med seg... forloveden sin, kanskje ikke så rart eks-kona kasta han ut likevel da!

Da han var her på visning og "ikke hadde noe sted å gjøre av seg" sa han at han hadde to motorsykler, to tråsykler, to båter, en 4hjuling og en henger han ikke hadde noe sted å gjøre av. Samboerns foreldre gikk gjennom et stygt brudd da han var yngre og han syntes jo selvfølgelig ekstra synn på denne "stakkars mannen". Så han sa det var ok at han satte tingene her, hvertfall frem til våren. Sykklene fikk han sette i garasjen og resten står i le på eiendommen. Han fikk også en bod for å ha pikkpakket sitt. Alt dette uten ekstra leiekostn.

Nå har han bodd her en stund og det har vist seg at han aldri var hjemløs slik han sa, Han og forloveden bor 50/50 her og hos henne. Hun nektet han å ha alle tingene hos seg, derfor lurte han oss til å tro han var hjemløs for å kunne sette driten sin her.

Til tross for hvor snille vi (hvertfall føler vi) har vært så klager og klager han.

Han begynte å klage på sikringsskapet og sendte krav om skriftlig forklaring til sikringene. Jeg svarte på kravet med å vise til kursoversikten i sikringsskapet og at vi gjerne kunne gå gjennom sikringene med han enda en gang. Det er et felles skap men han har egen måler. Han mener vi stjeler strøm fra han og truer oss nå med å melde oss til EL-tilsynet. Vi har heldigvis alt vårt på det rene, anlegget ble godkjent tidligere i år. vi stjeler på ingen måte strøm fra han.. men fy faen, det er så forbanna irriterende at den dusten av en mann står der å kaller oss tyver!!

For å forsøke å fikse situasjonen skrev jeg en slik oversikt hvor jeg presiserte at det var en kopi og at han skulle forholde seg til det som enhver tid sto i sikringsskapet. Jeg printet ut to kopier, signerte begge og ba han signere på at han hadde fått kopi, det nektet han.. Han nektet også å levere kopien tilbake.

Huset vårt er gammelt og har en tradisjonell uisolert kaldgang med en orginal ulåsbar ytterdør. Vi har satt på en bolt på innsiden så den kan låse om natten. Hans ytterdør, som da er inne i kaldgangen, har forsikringsgodkjent lås og sikkerhetslås. Men likevel krever han at vi bytter døren i kaldgangen, fordi den ikke kan låsen, den trekker og gjør det så kaldt... I en kaldgang..

Som om ikke det var nok så krever han at vi endrer på det nyoppussede badet hans. fordi baderomsvifta og taklyset går på samme bryter, Vi må jo skjønne at det er flaut for de at den skrur seg på om natten når de må på do. Soverommet ligger på motsatt side av leiligheten fra badet, så det er på ingen måte sjenerende høy lyd..

Han krever også at vi setter opp parabolantennen hans. Det er presisert i kontrakten at han ikke har anledning til å henge opp antenne men at han kan få en RiksTV boks til disposisjon under leieperioden. Det tar vi heller ingen ting ekstra for (det er jo ikke lov ihht. utleieloven). Dette er han ikke interessert i å står på sitt krav om å sette opp antenne. Dette diskuterte vi på visning og da var det helt ok at han ikke kunne sette opp antennen.

Det siste nå er at han krever skriftlig dokumentasjon fra oss om at vi skal sørge for at veien inn til huset er måkt når han skal på jobb, han reiser kl. 04:00. Jeg sa på høflig vis at jeg ikke kan garantere det, da det er en bonde som brøyter for oss. Jeg foreslo at han kunne parkere hos naboen, for der blir det brøytet ofte pga. en kraftstasjon litt lengre ned i gaten. Jeg sa at jeg kunne avtale dette med naboen og betale det de eventuelt skulle ha for at han sto parkert der, for da er han hvertfall garantert å komme seg på jobb. Da jeg foreslo det ble han sint og sa han skulle parkere hjemme hos seg selv og jeg hadde bare å ordne dette pronto.. Han kalte meg utspekulert, egoistisk og ett dårlig menneske. For både jeg og samboeren har firehjulstrekkere og kommer oss frem uansett snømengder, så da dreit jeg bare i han..

Han har foreløpig betalt i tide, utenom en gang og da ga han beskjed om at betalingen ble forsinket.

Har jeg noen form for mulighet til å få han kastet ut? Dette er en enorm påkjenning for meg. Jeg er langtidssykemeldt og er mye inn og ut av sykehus til behandling og rehabilitering. Han sliter rett og slett ut psyken min med all klagingen. Han klager på alt fra småting som at vifta på kjøleskapet bråker i 1-2 minutter ėn gang i timen til at varmepumpa vår går på hans strømmåler (enda vi har vist han med å ta sikringene hans at varmepumpa fortsatt står og går)...

Hvis du mot formodning har lest alt det her, har du noen råd til meg? Er jeg utleiern fra helvetet, eller har jeg vært uheldig med leieboeren min?

Velg å spandere på dere en time eller to hos advokat. Slik at dere er sikker på at dere faktisk kan få denne jævelen ut. Jeg tror det er slik at dersom dere sier opp på bakgrunn av at dere skal bruke selv, så har dere lov å si opp. Dere kan for eksempel late som at det er slutt mellom dere og at den ene skal bo nede. Eller at dere skal åpne og få kjeller eller noe.

Men leietaker har veldig veldig veldig gode rettigheter, og dette høres ut som en mann som vrir alt han kan utav folk. Derfor MÅ dere bare bruke et par tusenlappe på advokat. Ikke gå til konfliktrådet eller noe før dere er hundre prosent sikker på hvilke oppsigelsesgrunner som faktisk får han ut. For det er neimen ikke mange. Deretter får dere hjelp av advokat til å sette opp en et skikkelig brev, som dere får leietaker til å skrive uneder på.

Ta gjerne opp alle samtaler med leietaker, det er IKKE ulovlig å ta opp en samtale så lenge man deltar i samtalen selv.

Men som sagt, her kan dere spare dere for mye trøbbel, pengeutlegg og langvarige problemer ved å få hjelp av advokat i nå i begynnelsen av prossessen.

Synes utrolig synd i dere! :klem:

Anonymous poster hash: 499fa...f9f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...