Gå til innhold

Likte/liker du gym på skolen?

Likte/liker du gym på skolen?  

3 stemmer

1. 1. Likte/liker du gym på skolen?

• Ja
      21
    • Som oftest ja
      24
    • Sjelden
      19
    • Nei gym var fælt
      51
    • Jeg gadd ikke engasjere meg i det
      5

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar
Skrevet

Ordet GYM eller FYSISK FOSTRING får meg til å bli kvalm inni meg, og fryse på ryggen. Minnene er mange og vonde etter slik tvang opp gjennom hele skoletiden. Opplevelsen av å ikke mestre, av å skille seg ut, av å bli den som stod igjen som ingen ville velge, komentarer slengt bak ryggen på en under stafett, baller kastet eller sparket velrettet mot hodet, blikk og latter i dusjen, forsvunnede håndkler og kalde dusjer. Gleden når timen endelig var over, forsvant fort da nedtellingen til neste time begynte.

Flere som kjenner seg igjen ? Eller var gym på skolen bare gøy?

Jeg greier bare ikke å se noe positivt i det lenger. Synes synd på de som nå går på skole og sliter jeg gjennom samme torturen. :( Og så snakkes det om mere gym ! Aner de hvor mye smerte de påfører mange tro? Joda -bevegelse er viktig - men ikke gym under tvang. Det er ikke alt alle passer til eller like å gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bare gym fram til 4.-5. klasse, og da var det bare gøy. Jeg synes det er viktig at skolen er med på å holde barn/ungdom i aktivitet, men det bør bli slutt på press for å prestere. Istedet bør det bli fokus på morsomme aktiviteter, at man skal holde seg i form og synes det er gøy å være i aktivitet uten å tenke på hvor raskt man kan løpe, hvor høyt man kan hoppe eller at man ikke tør hoppe over bukken. Det burde rett og slett være kun deltatt/ikke deltatt og ikke karakterer.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg hadde også en dårlig "gym-karriere" på skolen... Fikk skikkelig avsmak for alt som hadde med fysisk aktivitet å gjøre. Mobbing fra elever, overoppmuntring fra lærere, press fra alle kanter og følelsen av å ikke mestre noe som helst. Bli utslitt av oppvarminga (!) var liksom det ultimate nederlaget...

Det tok mange år før jeg klarte å begynne å trene på sats, for å si det sånn.

Skrevet

Gym for meg var helt grusomt! Likte det aldri! Fra første gymtime til siste var det det grusomste jeg visste.

Jeg hatet å bli valgt sist hver eneste gang, de medlidende blikkene da serven min ikke engang nådde nettet, blikk i dusjen, idiotiske knallharde baller som traff øynene mine og gav meg blåøye gang på gang. innebandykøller som slo langt opp etter lårene mine, basketballer så harde som stein.

Nei, gym var hel forferdelig og jeg hatet hvert eneste minutt av faget.

Det eneste som gikk ann var ringtrening for da fikk jeg gjøre ting i mitt tempo og uten å føle prestasjonsangst og så visste jeg at de andre var for opptatt av sitt til å holde øye med meg.

Jeg var så glad at jeg jublet da jeg kom ut av garderoben den dagen jeg visste at jeg hadde hatt mitt livs siste gymtime!

Så du er ikke alene med de vonde minnene! :grøss:

Skrevet
Det burde rett og slett være kun deltatt/ikke deltatt og ikke karakterer.

Ja, det har jeg også tenkt på flere ganger. For slike ting kan da umulig settes karakter på. En kan være veldig aktiv, men har man bukkskrekk eller ikke kropp til å løpe coopertesten på så så mye så begrenser mulighetene seg uten at det har noe med innsatsen å gjøre...

Skrevet

Jeg rett og slett hatet gymtimene.

Skrevet

Gym var det værste jeg viste. Vi hadde, på US en helt forferdelig lærer, han kom inn til oss i dusjen og sånt for å se at vi hadde med såpe og hånduk, og for å sjekke at vi dusja ordentlig. Jeg har aldri vært så sporty og med asma og pollenallergi er det velig morsomt å bli tvunget til å løpe orientering i skogen i slutten av mai/begynnelsen av juni... Og da vi hadde funnet alle postene (gikk i protest) så var alle dratt fra skogen og jeg og venninna mi sto igjen aleine. og måtte gå de 4 km tilbake til skolen fordi alle bilene hadde kjørt.. Og da vi kom tilbake så fikk vi fravær for neste time!

Gjest Yoni
Skrevet

Gym var kjempegøy i grunnskolen. :hoppe: På videregående hadde jeg det kun i første klasse og jeg likte ikke læreren så det var ikke fullt så gøy, men lettjent god karakter. :wink:

Gjest 1111
Skrevet

Gym blir for meg forbundet med angst og redsel.

Jeg har aldri vært noe god i idrett og sport, alltid den som kastet kortest og brukte lengst tid på 60-meteren. det er greit nok i seg selv, alle kan ikke være god i alt, men når du får høre gang på gang hvor elendig du er, hvordan du ikke strekker til, da tar det på deg. husker spesielt en gang i andre klasse at vi drev med friidrett og skulle kaste ball. jeg kastet ikke mer enn 3 meter og hele klassen, inkludert lærer, sto og lo. gjett hvem som kom gråtende hjem den dagen.

Og i dusjen etterpå - det må jo ha vært noe av det værste. mange ganger var jeg så redd for å vise meg at jeg bare bløtet håret mitt i vasken og gikk, så så det i alle fall ut som om jeg hadde dusjet (vi ble tvungen til å dusje etter gymmen helt fra femte klasse).

Kjenner jeg får en stor klump i halsen bare noen nevner gym for meg. jeg går fortsatt på skole og vi har gym, men heldigvis, heldigvis er jeg fritatt fra det praktiske av diverse grunner og slipper å gå gjennom et helvete 2 timer i uka.

Gjest the imp
Skrevet

Hatet gym, det er ikke spesielt morsomt å bli brukt som blink. Gjorde det vel egentlig helt greit, sånn rimelig midt på treet egentlig, men å bli brukt som blink, å bli ydmyket av drittsekkene i klassa mi osv gjorde gymtimene til et helvete.

Skrevet

Helt forferdelig!

Skrevet

Var ikke veldig fan av gym akkurat.

Jeg elsker å trene, har trent topp-idrett fra jeg var 6 år, men akkurat gym..

Det er stort sett bare ballspill jo! Fotball, dansk stikkball, osv. Også løping. DEt er gymlærere fan av.

Og disse tingene - det er ting jeg ikke kan fordra.

Synes også at gymlærere gjør gymtimene kjedelige, og veldig lagt opp for gutter.

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Jeg hatet gym - ikke mer å si enn det! :ler2:

Gjest Poirot
Skrevet

Akkurat slik det er i norsk og engelsk for de med dysleksi...

Selv likte jeg ikke gym spesielt godt, men det hadde lite med lærere og elever å gjøre. Vi hadde aldri (hverken på barne, ungdoms eller vgs) valg av lag, det ble gjort med nummer. Alle lærerene jeg har hatt har vært opptatt av å vektlegge innsats, teori og ferdighet med 1/3 hver.

Ja til mer gym i skolen!

Og ja til slike gymlærere jeg hadde, hører jo om skrekkhistorier jeg ikke unner noen å oppleve.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg likte gym helt til vi fikk en gammel skrulle av en gymlærer som insisterte på å dusje sammen med oss...Hsuker at alle jentene syntes det var ubehagelig, selv om læreren også var kvinne. (Tror hun ville sjekke om vi vasket oss skikkelig.....men uansett!...)

På vgs fikk vi lærere som favoriserte elever (og ga karakterer etter det......)

Clea

Gjest Seleena
Skrevet

Gym er yndlingsfag. Hadde aldri problem med verken kikking i dysjen eller mobbing på basketballbanen. Var ein "av gutta". Så er nok heldig der trur eg, sjølv om eg var ELENDIG på coopertesten.

Synd at eit fag som gym skal vere så grusomt for så mange! :(

Er heilt enig med Arkana - det burde stått deltatt/ikkje deltat på vitnemålet.

Gjest Pterodactylkake
Skrevet

Hater gym, men holder meg i aktivitet likevel. Trening tidlig på dagen er ikke bra da jeg ikke får i meg mat før utpå dagen (blir kvalm av frokost) og trener på tom mage. Da må jeg spy. Også har vi ei ekkel lærer. Jeg satt nedi garderoben. Så stikker hun hodet inn og sier KOM DEG OPP! Jeg forklarer henne at jeg leter etter en tampong, og tror du ikke dama klarer å presse ut at jeg skal "stappe toalettpapir oppi"?? Fysjom!!

Gjest Starya
Skrevet

Gym var aldri mitt favoritt-fag, men jeg har likevel ikke det helt store hatforholdet til det. Vi hadde en liten klasse, jeg tror nok det var en fordel (7 i BS, 12 i US).

Men svømming, det var yndlingsfaget!

Jeg var forresten mest misfornøyd med kroppsøving i videregående, da var vi en stor klasse, og det var hardere å være den som ikke kunne håndtere en ball, eller svømme/løpe fort nok i stafetter (så flott å være den som ødelegger for laget).

Også husker jeg i 3. klasse da jeg to mandager på rad ikke kunne ha svømming på grunn av mensen. Jeg husker ikke kommentaren fra læreren, men den var sårende, og viste tydelig at han ikke trodde meg. Siste timen på året hadde vi teori, og da ba han om tilbakemeldinger på hans rolle som lærer. Da tok jeg mot til meg og sa nøyaktig hvordan det føltes å bli mistrodd, og at det faktisk ikke var alle som hadde kropper som fungerte helt A4.. :roll:

Skrevet

Jeg hatet gym fra 1. til 9. klasse. Hadde samme gymlærer i nesten alle ni årene (barne- og ungdomsskole i ett bygg), og hun hadde egentlig ikke peiling på det hun drev med.

Hun tvang de som hadde kneskader til å løpe 3km på asfalt. Og når de fikk med legeattest, ble de satt til å GÅ de 3 kilometerne i stedet for.

Hun lærte oss aldri om det å varme opp og å strekke ut. Vi måtte ut å løpe 3 km gjerne rett etter lunsjpausen uten noen form for oppvarming.

Jeg har aldri vært flink i gym pga koordinasjonsproblemer. Dette ble oppdaget da jeg var 12 etter eget/familiens initiativ av en fysioterapeut som var spesialist innen feltet. Og her gikk jeg minst en gang i uken på fritiden i to år. Hadde gymlæreren oppdaget dette når jeg begynte på skolen, noe hun burde ha gjort, så kunne mye vært rettet opp. Når man er 12 er mye av det for sent.

Men selv om hun fikk brev om koordinasjonsproblemene mine, og at innsats derfor burde bli mere vektlagt enn at jeg var flink, så kjefta hun konstant på meg når jeg ikke klarte å ta i mot en ball etc.

Jeg har i tillegg astma, og hadde særlig på ungdomsskolen ikke særlig kondis. Jeg husker en gang jeg hadde løpt store deler av 3 kilometern og fikk astmaanfall på slutten. Når jeg kom over "mål" så datt jeg ned i gresset, og lå der og slet med å puste uten at hun gjorde en drit. Tilslutt kom noen av guttene i klassen, som hadde fått igjen pusten, for å hjelpe meg, og omtrent bar meg inn i jentegarderoben hvor jeg hadde medisinene mine. Etterpå fikk jeg vite at jeg hadde forbedret meg med tre minutter siden sist gang, men fikk bare høre av gymlæreren: du kunne jo prøvd litt hardere da.

Jeg ble ofte valgt så og si sist når man skulle velge lag, men vi var flere jenter i klassen som var dårlige i gym, så det var ikke SÅ ille. Og det var ingen i klassen som var direkte ekle fordi jeg ikke var noe flink. Og det var enkelte ting jeg var forholdsvis god i, som hjørnefotball og innebandy. Det var heller gymlæreren som ødela alt.

Jeg hadde den læreren i svømming av og til også. Der var basseng på skolen jeg gikk på, og derfor hadde jeg svømmetimer i ni år. Jeg var på livredning når jeg var 11-12 år, og her lærte jeg å stupe. Men jeg stoppet med livredning, og når jeg var 13 så fikk jeg pga lærerne sperre for å stupe, og denne sperren har jeg fortsatt. Når jeg var 12 så kunne jeg ta fart og ta svalestup. Når klarer jeg ikke knesittendes engang. Jeg skal prøve å lære meg dette igjen, men det er veldig vanskelig.

På videregående derimot, så likte jeg gym mye bedre. Der hadde vi en del timer med teori, og læreren var veldig påpasselig med at vi skulle varme opp sammen, gjøre hva enn, for så å strekke ut. Mye av opplegget skulle vi legge opp selv og finne en partner vi trivdes med på en del av opplegget. Vi hadde dessuten mye styrketrening på matter i tillegg til "maskiner". Jeg syntes at hun også kunne dømme meg litt vel hardt pga koordinasjon, men det får så være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...