Gå til innhold

Mor og barn har stukket av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder ikke meg, men noen jeg kjenner. Det er et samboerpar der hun har en datter og er under tilsyn fra barnevernet. Dette samboerparet har ikke felles barn, men dama har ett barn fra tidligere samboerforhold.

Nå har det seg slik at hun har tatt ut pengene fra parets bankkonto. Penger som skulle gå til husleie og stukket av fra alt sammen til utlandet. Mannen kom hjem og fant huset tomt for klær og andre ting og der det lå en lapp på bordet med beskjed om at hun var reist til utlandet med datteren for å komme bort fra bv.

Nå er mannen i en knipe. Han er alvorlig syk (fysisk, ikke psykisk) og står uten penger til husleie. Han går til behandling på et sykehus annenhver dag og som dere sikkert forstår i en akutt krise pga alt dette.

Hvilke rettigheter har han? Kan han saksøke henne for pengene som hun har tatt fra parets konto for å reise utenlands? Er det lurt av han å ringe bv for å fortelle dem hvor hun oppholder seg?

For å ha ting på det rene: Hun er etnisk norsk, men har en tilknytning til dette landet via sitt barn.

Hun oppholder seg heller ikke i et EØS-land, hvis det har noe å si.

Mannen er i slekt med meg og det er derfor jeg lurer.

Anonymous poster hash: 766f9...96e
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nav-søknad om sosialhjelp

Anonymous poster hash: acdda...777
  • Liker 9
Skrevet

Det med penger vet jeg ikke så mye om. Men for barnets skyld synes jeg at han skal informere barnevernet. Det er vel en grunn til at barnevernet er involvert.

• Liker 10
Skrevet

Han kan søke akutthjelp fra sosialkontoret. Om han burde informere politi og barnevern om hvor mor er skal jeg ikke uttale meg om, men hvis/når de blir funnet så blir mor siktet for kidnapping og satt i fengsel.

• Liker 3
Skrevet

Han må søke om sosialhjelp, resten er det vel barnets far som må ta seg av.

Skrevet

Han kan søke akutthjelp fra sosialkontoret. Om han burde informere politi og barnevern om hvor mor er skal jeg ikke uttale meg om, men hvis/når de blir funnet så blir mor siktet for kidnapping og satt i fengsel.

Mora har ikkje kidnappa barnet, ho har reist utanlands med barnet (til barnets far?) for å unnslippe barnevernet. Det er ikkje kriminelt, men absolitt et dårlig trekk med tanke på barnevernet si sak.

Eg syns han bør informere barnevernet.

• Liker 1
Gjest AnneShirley
Skrevet

Og så må han skaffe seg en egen konto som hun ikke har tilgang til, så han sikrer seh mot at hun skal kunne gjenta dette.

• Liker 3
Skrevet

Trist sak. Pengene må han dessverre anse som tapt. Når man har felles konto kan begge ta ut så mye penger man ønsker uten at den andre må godkjenne. Derfor er det viktig at man alltid har en egen sparekonto som den andre ikke har tilgang til, uansett hvor mye felles økonomi man måtte ha.

Jeg synes han bør gi beskjed til barnevernet. De kommer jo uansett til å begynne å lete etter barnet, og da vil en enkel telefon med "De har flyttet til *land*" gjøre jobben deres mye lettere. Hvorvidt de vil følge saken videre derfra er opp til dem.

• Liker 5
Skrevet

Han må ta kontakt med nav for å få økonomisk hjelp.

Skrevet

Mora har ikkje kidnappa barnet, ho har reist utanlands med barnet (til barnets far?) for å unnslippe barnevernet. Det er ikkje kriminelt, men absolitt et dårlig trekk med tanke på barnevernet si sak.

Eg syns han bør informere barnevernet.

Hvis barnet er i fosterhjem/på barnehjem så er det kriminelt og regnes som kidnapping. Hvis ikke så er det ikke det nei :)

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet er i fosterhjem/på barnehjem så er det kriminelt og regnes som kidnapping. Hvis ikke så er det ikke det nei :)

TS her:

Ungen har vært hos moren hele tiden og pga at enkelte land har utleveringsavtaler, har hun stukket til et land som ikke har dette. Moren har hele tiden vært i søkelyset til barnevernet og skulle bli fratatt ungen dagen etter hun stakk av.

Tusen takk for all hjelpen jeg har fått her. :blomst:

• Liker 1
Skrevet

TS her:

Ungen har vært hos moren hele tiden og pga at enkelte land har utleveringsavtaler, har hun stukket til et land som ikke har dette. Moren har hele tiden vært i søkelyset til barnevernet og skulle bli fratatt ungen dagen etter hun stakk av.

Tusen takk for all hjelpen jeg har fått her. :blomst:

Hvis det allerede er laget et vedtak på å fjerne barnet og de har rømt før bv rakk det så er det kidnapping. Kommer hun tilbake til Norge da så blir hun dømt og satt i fengsel.

• Liker 5
Skrevet

Hvis det allerede er laget et vedtak på å fjerne barnet og de har rømt før bv rakk det så er det kidnapping. Kommer hun tilbake til Norge da så blir hun dømt og satt i fengsel.

Håper hun blir tatt. Hun må vel tilbake til Norge etter 3 md, regner jeg med. Nå vet jeg ikke om det er visumkrav til dette landet (ligger i Sør-Amerika). Hun har virkelig klart å ødelegge livet til samboeren, som er alvorlig syk og har vært nødt til å gjøre absolutt alt i hus og hjem fordi hun "ikke klarer det". Hun ringte "svigermoren" ved en anledning for å spørre om det var arvelige psykiske lidelser i familien hans, noe det ikke er.

Jeg synes virkelig synd på han som har fått alt dette å slite med og er redd for hvordan det kommer til å gå med han, men han har sagt at han ikke vil ha noe hjelp, så jeg krysser fingrene for at han skal klare seg igjennom dette også.

TS

• Liker 1
Skrevet

Han må anmelde henne først. Deretter NAV.

• Liker 3
Skrevet

Når vedtaket er fattet så er det kidnapping men vist mor flyttet før vedtaket ble gjort(godkjent) så er det ikke ulovlig,men vist barnefar motsier flyttingen da sliter hun. kan vær at hun får interpol på seg da

Skrevet

Når vedtaket er fattet så er det kidnapping men vist mor flyttet før vedtaket ble gjort(godkjent) så er det ikke ulovlig,men vist barnefar motsier flyttingen da sliter hun. kan vær at hun får interpol på seg da

Barnefaren bor i dette landet hun har flyktet til. Hun har tidligere etterlatt barnet der pga barnevernet og reist tilbake til Norge. Jeg er også urolig for dette barnet pga ustabiliteten som hun opplever.

Skrevet (endret)

Gjort er gjort, er moren stukket så er hun stukket:) hun og barnet har nok det mye bedre der nede enn i kalde Norge med Barnefjernerne hengende over seg som siklende hunder!! Kanskje det var nettopp BV som gjorde at hun ble skremt og usikker som mor, fordi de hang rundt og observerte!

Endret av Anciol
  • Liker 1
Skrevet

Gjort er gjort, er moren stukket så er hun stukket:) hun og barnet har nok det mye bedre der nede enn i kalde Norge med Barnefjernerne hengende over seg som siklende hunder!! Kanskje det var nettopp BV som gjorde at hun ble skremt og usikker som mor, fordi de hang rundt og observerte!

Hvorfor hang de rundt og observerte da?

• Liker 3
Skrevet

Dette må være det dummeste jeg har lest i dag.

Anonymous poster hash: 87b7c...9ce

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...