Gå til innhold

Bruke sele i spisestol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om å bruke sele i spisestolen? Har en liten på 21 mnd som ikke klarer å sitte stille når vi skal spise....

Anonymous poster hash: 61e70...bd8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg gjort. Det var bøyle på stolen, men ungen reiste seg opp og sto på setet hvis han fikk lov. Farlig. Lynkjapp var han også, snudde jeg ryggen til et øyeblikk reiste han seg opp og sto og jodlet... Jeg måtte fysisk bruke en hånd til å holde på ungen, og hadde da bare en hånd til å smøre brødskiver.

Mye tryggere å ha på en sele.

Skrevet

Trodde 'alle' gjorde det jeg?

Vi har Tripp-trappen fra Stokke og de har jo en egen sele, så tenkte at det var helt vanlig. Må jo ha den på for at han ikke skal dette ut.

Skal nevnes at han aldri blir tvunget til å sitte der hvis han ikke vil. Synes det blir annerledes enn å ha på sele et annet sted hvor han ellers kan bevege seg fritt, f.eks i sengen. I stolen skal han jo sitte stille uansett. Alternativet er jo... ja, å dette ut..

• Liker 1
Skrevet

Dagmammaen vår brukte sele på barna i tripp-trapp, fordi hun var redd for hva som kunne skje når hun snudde ryggen til. Syns det var helt kurant. Det er vel ikke noe annerledes enn å bruke sele i vogn. Selv må jeg innrømme at det aldri har falt meg inn å bruke sele noen av stedene, men det har jo med barnet man har å gjøre med. Noen er mer urolige og kan utsette seg for farlige ting enn andre.

Skrevet

Bhg venninnen min jobber i har regel om at alle barn som trenger bøyle på tripp trapp, skal også ha sele. Dette etter en ulykke med et barn som reiste seg og klatret ut, men snublet i bøylen og kom med hodet først nedover. Havnet i langvarig koma.

Skrevet

Har brukt sele i høystolen fram til halvannet år, men har nå sluttet helt etter en treningsperiode på å sitte rolig på stolen. Fant ut at om han sitter i sele hele tiden blir vi for slappe til å trene på å sitte rolig. Nå passer vi veldig godt på og er bevisste hele tiden. Om jeg er alene med de to tar jeg på selen som sikkerhet, siden jeg kan miste fokus om babyen plutselig trenger meg eller noe annet skjer.

Skrevet

Vi har tripp trapp med tilhørende sele. Til førstemann brukte jeg sela så lenge han brukte bøyle (frem til halvannet år ca.) fordi han satt ikke stille og skulle opp å klatre. Til minstemann som nå er 11 måneder har jeg ikke hatt behov for sele enda for hun sitter i ro uansett inntil videre.

Anonymous poster hash: 5360d...bcb
Skrevet

Her har vi aldri brukt sele, jeg har rett å slett ikke tenkt over det. Selv om lillegutt er en sprellen liten tass, så har han til nå vært relativt rolig når han er i stolen. Han er 2 :)

Hadde han hoppet ut av stolen så hadde jeg selvfølgelig hatt på sele.

Skrevet

Sele er for å sikre at barnet ikke faller ned å skade seg, ikke for å binde fast barn som ikke klarer å sitte stille.

Skrevet

Vi har aldri brukt sele, husets 1 åring er en liten klatremark, og skulle sele hatt noen hensikt måtte den vært så stram at det hadde blitt ubehagelig for ham. Det ble mye mindre styring fra han etter vi tok av bøylen når han var rundt 14-15 måneder, nå går det an å snu ryggen til når han sitter i stolen, og han kan komme ut og inn i stolen uten å måtte bli løftet.

Skrevet

Vi brukte ikke sele til de to første, men tredjemann måtte vi ha det, ellers krabbet hun opp på bordet, eller sto i stolen og hoppet hvis vi snudde ryggen til for lenge. Vi fjernet både sele og bøyle da hun var ca 16 mnd, og nå klatrer hun heller ned hvis hun blir lei av å sitte ved bordet.

Sele er for å sikre at barnet ikke faller ned å skade seg, ikke for å binde fast barn som ikke klarer å sitte stille.

Barn som sitter stille ved bordet risikerer ikke å falle ned, ergo er det kun urolige barn som trenger sele. Ser ikke helt hva du prøver å komme frem til her.

• Liker 2
Skrevet

Vi brukte sele til han var 17 måneder, da fjernet vi bøyla også. (Stokke Tripptrapp)

Skrevet

Og barn som ikke klarer å sitte stille har lett for å falle ned og skade seg. Skjønte ikke poenget ditt?

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke brukt sele på en 2-åring for å tvinge h*m til å sitte stille ved bordet. Det eneste du oppnår er å gjøre spisesituasjonen til en kamparena.

En 2-åring burde alt ha øvd på å sitte fint ved bordet, ellers begynner det å bli på høy tid. Hvor lenge tenker du ellers at du skal fortsette å tjore fast ungen ved matbordet?

Anonymous poster hash: 38949...ee8
Skrevet

TS her :)

Takk for svar! Ser jo helt klart at vi kunne ha brukt sele tidligere, men rett og slett ikke tenkt på det... Han har vel stort sett aldri sittet rolig lenge i stolen, men nå har han nesten ikke tid til å spise i det hele tatt :/ Så noe må helt klart gjøres...

Anonymous poster hash: 61e70...bd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...