Gjest Gunfreak Skrevet 19. november 2013 #1 Del Skrevet 19. november 2013 I mange sci fi serier har romskip energi skjold. Og det er jo en lur ide sånn i teorien, ikke bare er det mye stråling i rommet men micro metioritter osv. Så klart har man tykt nok skrog stopper både stårling og slikt, men det blir dyrt med tanke at hver kilo vi sender opp koster masse penger. Men hvordan skal man lage et skjold. Hva med å kopiere jorda, kjernen i jorda roterer, den ytre kjernen roterer en vei og den indre en annen, dette skaper et magnet felt. Så kan vi ikke gjøre det samme på et romskip, i starten trenger vi et som stopper stråling, og vi må gjøre at skjoldet er utenfor skipet. Som med jorda er ikke mangnet feltet sterkt nok til å fysisk stoppe metaller, men stopper en del energi rike partikler, og som med jorda er jo mangnetetet langt borte fra selve kjernen, så si du har et romskip og i senter av det har du en "kjerne" som produserer et magnetfelt som si er 50 meter utenfor skroget på skipet. Dette bør jo være mulig? Og går man i sci fi modus, greier du skape et sterkt nok magnetfelt, vil du til og med kunne stoppe materie, vi kan i lab lage et magnetfelt som ikke bare påvirker metaller, men også organisk og alt annen type materie, greier man å ha et slikt felt utenfor skipet sitt vil missiler, metioritter osv ikke kunne komme gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. november 2013 #2 Del Skrevet 19. november 2013 Jeg mener bestemt at jeg har sett et konkret forslag om et strålings-og partikkel-skjold for et mindre romfartøy basert på akkurat dette: Et magnetfelt som ville avlede ladede partikler og kosmisk stråling. Ideen er jo genial, og feltet behøver ikke være så enormt sterkt, heller, for at det skal fungere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 20. november 2013 #3 Del Skrevet 20. november 2013 interessant teori. Siden mine fysikkunnskaper er heller dårlige brukte jeg google og kom over et par interessante artikler som diskuterer nettopp magnetskjold som beskyttelse mot ulike typer av stråling i verdensrommet: http://physicsworld.com/cws/article/news/2008/nov/06/magnetic-shield-could-protect-spacecraft http://www.spacesafetymagazine.com/2013/01/30/superconducting-magnets-protect-spacecrafts-space-radiation/ YouTube hadde også noe om temaet: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 27. november 2013 #4 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg mener bestemt at jeg har sett et konkret forslag om et strålings-og partikkel-skjold for et mindre romfartøy basert på akkurat dette: Et magnetfelt som ville avlede ladede partikler og kosmisk stråling. Ideen er jo genial, og feltet behøver ikke være så enormt sterkt, heller, for at det skal fungere. Jo, noe sånt kan man i hvert fall i teorien få til. Det vil selvsagt bare hjelpe mot ting som har en ladning, så mikrometeoritter og annet crap vil ikke la seg påvirke. Men en veldig stor del av den risikoen som interplanetariske romreiser innebærer skyldes nettopp stråling i form av ladede partikler, så det kan være verdt å utvikle slike systemer. Et relatert forslag er å bruke et kraftig magnetfelt som framdriftsmiddel, ved å la det vekselvirke med solvinden (for interplanetariske manøvrer) og/eller magnetfeltet til en planet (for mer lokale manøvrer, ved planeter som har signifikante magnetfelt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå