Gå til innhold

Valp i "trass-alderen", tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har det skjedd, valpen har tatt det store steget inn i ungdomsåra...
Ikke hører han etter, "nei" er bare morsomt, ting han vet han ikke får lov til gjør han med EN gang jeg er ute av rommet. Valpen som før var SÅ flink til å gå løst på jorder, kom med en gang jeg rope på han eller bare jeg snudde meg å så på han. Nå piler han avgårde uten monn og mening. Har ikke stokket av enda, men løper rundt meg som en galing og vil ikke komme helt inn til meg før det passer HAN... :jolie:
Vet at jeg bare må smøre meg med tolmodighet, holde på reglene og alt det der (og ha han i bånd hele tiden til han lærer seg å høre igjen), men uansett, noen som har noe kjekke tips å dele i disse "vanskelige" tider? :laugh:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har det skjedd, valpen har tatt det store steget inn i ungdomsåra...

Ikke hører han etter, "nei" er bare morsomt, ting han vet han ikke får lov til gjør han med EN gang jeg er ute av rommet. Valpen som før var SÅ flink til å gå løst på jorder, kom med en gang jeg rope på han eller bare jeg snudde meg å så på han. Nå piler han avgårde uten monn og mening. Har ikke stokket av enda, men løper rundt meg som en galing og vil ikke komme helt inn til meg før det passer HAN... :jolie:

Vet at jeg bare må smøre meg med tolmodighet, holde på reglene og alt det der (og ha han i bånd hele tiden til han lærer seg å høre igjen), men uansett, noen som har noe kjekke tips å dele i disse "vanskelige" tider? :laugh:

Hvor gammel er han?

Min valp var helt tullete i flere måneder, spesielt ille fra 6-10 mnd alder. Det er en tispe, og hun ble mye roligere etter løpetid da hun var 10,5 måndeder. Da sluttet hun med mye av tullet og ble mer voksen. Fremdeles gjør hun gale ting, men hun skjønner fortere når hun gjør noe galt.

Det viktigste rådet:

Behold roen og ikke kjeft eller straff han. Han forstår ikke hva han blir straffet for. Det er forutsigbarhet og tålmodighet som gjelder, det blir bedre etterhvert -etter en ganske lang stund.

Anonymous poster hash: b9583...3be

Skrevet

Hvor gammel er han?

Min valp var helt tullete i flere måneder, spesielt ille fra 6-10 mnd alder. Det er en tispe, og hun ble mye roligere etter løpetid da hun var 10,5 måndeder. Da sluttet hun med mye av tullet og ble mer voksen. Fremdeles gjør hun gale ting, men hun skjønner fortere når hun gjør noe galt.

Det viktigste rådet:

Behold roen og ikke kjeft eller straff han. Han forstår ikke hva han blir straffet for. Det er forutsigbarhet og tålmodighet som gjelder, det blir bedre etterhvert -etter en ganske lang stund.

Anonymous poster hash: b9583...3be

5 mnd.. Rett alderen for hannhunder, 5-7 mnd er normalen, så da "fryktet" jeg at det ikke kunne være noe annet desverre, hehe :-)

Skrevet

Når det gjelder innkalling så ikke mas på bikkja om han ikke kommer. Ikke rop inn bikkja når du ser at han er opptatt med noe annet heller. Det blir som å snakke for døve ører. Prøv å rope på han når han ser på/etter deg eller når han ikke er på vei i fra deg. Når han først kommer skal det være juleaften, nyttår og bursdag på en gang og masse godbiter.

Jeg sitter med pøbelhund på 15 mnd nå som har kommet i en slags andre fase av pøbelunghund med døve ører og full baluba igjen.Det gjelder bare å ha tålmodighet og prøve å gjøre ting i det riktige minuttet. Godbit har vært vår faste venn på tur da det alltid skal være superduper å komme til meg. Vi har trent innkalling fra dag en og han har til nå (bank i bordet) kun stikki av en enkelt gang. Og da mistenker jeg at han kjente igjen joggeren som den kule broren min som sniker til han mat på kjøkkenet. :P Mitt råd er å være den kuleste personen på hele jordkloden når man har hunden løs. Masse godis, kanskje en leke? Gjem deg bak en busk og bare kos deg. :)

Følg de vanlige reglene dine, men ikke mas på bikkja om han ikke gjør som han skal, da griper du inn istedetfor "nei fido! slik er ikke lov" x 10. Slike pøbelfaser pleier å gå over av seg selv, men ikke gi han noe slakk i reglene fordi "det går over av seg selv" regler skal følger uansett om det er teit eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Skinkeeeee! :strix:

...er mitt beste tips ;)

Anonymous poster hash: b3cb5...872
Skrevet

Vår valp ELSKER leverpostei. Får han snusen på den blir han eksemplarisk umiddelbart :)

Anonymous poster hash: 25eef...599
Skrevet

vår vet at det alltid er belønning i vente om han kommer på kommando. belønning i form av skinkebit, pølse, lever er alltid mye mer interessant enn trass. dette har jeg vært konsekvent på siden vi fikk ham, jeg gir heller for mye belønning enn å la være. forrige setteren jeg hadde funket dette fjell på. opplevde aldri at jeg var usikker på om han ville lystre eller ei.

Skrevet

Terp på hva du vet hunden kan.Trass/tenåringsaldern går over

Jeg synes leverpostei eller makrell i tomat på tube er genialt å ha med,spesielt om du "forteller " hunden at du har det med deg.

Samt mye trening med langline..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...