AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Hei. Jeg sitter her litt fortvilet når jeg leser gjennom den individuelle utviklingsplanen for min sønn, dette strekker seg noen år tilbake nå, han fikk diagnosen a typisk autisme for noen år siden. Det var ikke henvisning fra barnehage, men oss foreldre etter skolestart. I den individuelle utviklingsplanen leser jeg om "familien/ alle" må forstå at den sosiale utviklingen er en del av barneoppdragelsen og at "han må forstå at han ikke alltid kan få viljen sin" det er mye mer her, orker ikke utbrodere alt. Men mener det er overgrep mot ett lite barn som faktisk var autist. Det handler ikke om at han prøver å trenge gjennom viljen sin, det handlet om et skjult handikap der han faktisk trengte faste rutiner i en travel hverdag. I stedet fikk det lille barnet kjeft. Mye kjeft. Det handlet heller ikke om en mor som ikke evnet å sette nødvendige grenser, synes det er så sårt og lese slikt- at ikke pedagoger i en barnehage har evner til å se hva som ikke er aldersadekvat? Alle punkter i den individuelle utviklingsplanen lyser jo AUTISME. år med trening tapt fordi de skyldte på meg som mor, når jeg etterspør svar nå kalles jeg bare bitter, men hva med å verne om sitt barn? Noen? Anonymous poster hash: 54310...dab
minister-mio Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 Er det sånn at individuell utviklingsplanen ble skrevet før han fikk diagnosen?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Er det sånn at individuell utviklingsplanen ble skrevet før han fikk diagnosen? Ja alt tyder på autisme, forstår ikke at det er mulig for erfarne pedagoger og overse det.. Anonymous poster hash: 54310...dab
minister-mio Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Ja alt tyder på autisme, forstår ikke at det er mulig for erfarne pedagoger og overse det.. Anonymous poster hash: 54310...dab En autismediagnose (og andre diagnoser som f. eks AD/HD) blir ofte ikke stilt før barnet er i skolealder fordi en del av den adferden som vises ved disse diagnosene regnes som normal hos mindre barn. (har ingen kilder, skyt meg. Lært i jobb, på kurs, på skolen osv.) 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #5 Skrevet 19. november 2013 Det er FOR SENT, verdifull trening og opplæring bør startes tidligst mulig. Når varselklokkene lyser autisme så er det det minste de kan gjøre og kontakte autimse teamet…………………………………..så du over mener de skal kjefte og stigmatisere i stedet for å tenke utredning? Anonymous poster hash: 54310...dab
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 Desvere kan slikt skje, personell i barnehagen har ikke en lang utdanning samenlignet med det store spekteret av vansker de møter i jobben sin (det samme gjelder lærere). Selv er jeg psykolog og vet at autismediagnose noen ganger også er vanskelig å skille for dem med diagnosekompetanse når det er snakk om små barn. I og med at barnet ditt har diagnosen atypisk autisme betyr det også at ikke alle diagnosekriteriene er oppfyllt noe som kan forklare at dette ikke har vært så lett for andre uten riktig kompetanse å se tidlig. Jeg forstår at det er trist, men jeg syntes faktisk ikke man kan klandre personalet for å ikke ha sett en diagnose når de faktisk ikke har diagnostiseringskompetanse. Kanskje var de ufaglærte(konstituerte ledere) eller hadde lite erfaring også, og ikke forutsettning til å se dette. Jeg skjønner frustrasjonen men desverre er kommunenorge slik, og vi har alt for lite fagpersonell i våre barnehager!Anonymous poster hash: 62444...a76 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 Desvere kan slikt skje, personell i barnehagen har ikke en lang utdanning samenlignet med det store spekteret av vansker de møter i jobben sin (det samme gjelder lærere). Selv er jeg psykolog og vet at autismediagnose noen ganger også er vanskelig å skille for dem med diagnosekompetanse når det er snakk om små barn. I og med at barnet ditt har diagnosen atypisk autisme betyr det også at ikke alle diagnosekriteriene er oppfyllt noe som kan forklare at dette ikke har vært så lett for andre uten riktig kompetanse å se tidlig. Jeg forstår at det er trist, men jeg syntes faktisk ikke man kan klandre personalet for å ikke ha sett en diagnose når de faktisk ikke har diagnostiseringskompetanse. Kanskje var de ufaglærte(konstituerte ledere) eller hadde lite erfaring også, og ikke forutsettning til å se dette. Jeg skjønner frustrasjonen men desverre er kommunenorge slik, og vi har alt for lite fagpersonell i våre barnehager!Anonymous poster hash: 62444...a76 Kanskje dere mangler relevant kunnskap? Jeg kan fint se a typiske trekk hos ett barn tidlig, tegn som manglende øyekontakt, at det gjerne ikke peker eller "vinker hadet" på samme måte som adekvat utv .. når en utviklingsplan lyser : trekk på autimse, jeg mener det er så mye har at det er UMULIG og overse så bør det ringe en bjelle hos pedagoger/styrer jo ( at ett barn ikke takler en samlingstund grunnet sanseforstyrrelser sier jo egentlig det meste .. ) jeg opplevde å få år av mitt liv ødelagt grunnet dette, og så skal de ikke klandres? Anonymous poster hash: 54310...dab
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 At ikke en gang psykologer kan kjenne igjen bokstavdiagnoser fra tidlig alder er meget bekymringsverdig. Så mye vi kunne fått gjort. Anonymous poster hash: 54310...dab
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #9 Skrevet 19. november 2013 At ikke en gang psykologer kan kjenne igjen bokstavdiagnoser fra tidlig alder er meget bekymringsverdig. Så mye vi kunne fått gjort.Anonymous poster hash: 54310...dab Men med den holdningen er det ikke så rart at du oppleverves som bitter. Geunnen til at diagnoser noen ganger kan vøre vanskelig å stille er jo netttopp at noen barn ikke oppfyller ale kriteriene og dermed blir geåsone daker. Det kan også være trekk fra andre diagnoser inne i bildet som gjør det enda vanskeligere. Det handler ikke om å ikke gjenkjenne trekk, men å ha kunnskap nok til å vite at man skal være forsiktig med å dra for raske sluttninger og respektere kompleksiteten som er i noen saker. Desverre er realiteten slik at barnehagepersonell ikke alltid har nok kunnskao fordi det er mangel på pedagoger noen steder. Og når man er i den atypiske kategorien er man ikke et klassisk eksempel heller som gjør det hele enda mer komplisert å se for dem uten utdanning.Anonymous poster hash: 62444...a76 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 At ikke en gang psykologer kan kjenne igjen bokstavdiagnoser fra tidlig alder er meget bekymringsverdig. Så mye vi kunne fått gjort.Anonymous poster hash: 54310...dab Men med den holdningen er det ikke så rart at du oppleverves som bitter. Geunnen til at diagnoser noen ganger kan vøre vanskelig å stille er jo netttopp at noen barn ikke oppfyller ale kriteriene og dermed blir geåsone daker. Det kan også være trekk fra andre diagnoser inne i bildet som gjør det enda vanskeligere. Det handler ikke om å ikke gjenkjenne trekk, men å ha kunnskap nok til å vite at man skal være forsiktig med å dra for raske sluttninger og respektere kompleksiteten som er i noen saker. Desverre er realiteten slik at barnehagepersonell ikke alltid har nok kunnskao fordi det er mangel på pedagoger noen steder. Og når man er i den atypiske kategorien er man ikke et klassisk eksempel heller som gjør det hele enda mer komplisert å se for dem uten utdanning.Anonymous poster hash: 62444...a76
absinthia Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Hovedproblemet her ligger vel egentlig ikke i at de ikke kan noe om en diagnose, men at de tydeligvis kjefter i steden for å se nøye etter hva det er dette barnet trenger og ta hensyn til det. Ingen lærer bedre med å få mye negativ fokus. Da får man heller ta tak i det de kan for å utvikle dem videre. Finnes flust av barn uten diagnoser som trenger hjelp. De som jobber i barnehagen skal også få hjelp og veiledning hos PPT til å takle slikt, selv om det ikke foreligger noen diagnose. Det ligger bare en liten innføring i spesped i utdanningen og en styrer trenger slett ikke å ha noen bedre peiling enn en førskolelærer. Det er mye grums og lite forståelse der ute med hensyn til barn med div diagnoser, har selv kjent dette i forhold til skole og en sønn som siden fikk diagnose på ADHD ( egentlig ADD) .
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 Men med den holdningen er det ikke så rart at du oppleverves som bitter. Geunnen til at diagnoser noen ganger kan vøre vanskelig å stille er jo netttopp at noen barn ikke oppfyller ale kriteriene og dermed blir geåsone daker. Det kan også være trekk fra andre diagnoser inne i bildet som gjør det enda vanskeligere. Det handler ikke om å ikke gjenkjenne trekk, men å ha kunnskap nok til å vite at man skal være forsiktig med å dra for raske sluttninger og respektere kompleksiteten som er i noen saker. Desverre er realiteten slik at barnehagepersonell ikke alltid har nok kunnskao fordi det er mangel på pedagoger noen steder. Og når man er i den atypiske kategorien er man ikke et klassisk eksempel heller som gjør det hele enda mer komplisert å se for dem uten utdanning.Anonymous poster hash: 62444...a76 Vel, jeg har bært ett barn med autisme og oppdratt det ( faktisk med gode resultater ) jeg kan fint se trekk på autisme helt fra 1/2 års alder. Lett for folk og si at jeg er bitter, men så er det no slik en gang at jeg ble mobbet og forfulgt av disse pedagogene som skulle hjelpe oss, og sønnen min var ett problembarn;) .. i tillegg kunne jeg ikke jobbe pga dette, tapte år med inntjening- synes jeg se hvermann i gaten godta det.. Anonymous poster hash: 54310...dab
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #13 Skrevet 19. november 2013 Jeg jobber med nettopp diagnostisering av bl.a autismespekterldelser, og det er utrolig komplekst. Ja, tegn kan være der fra tidlig alder, men graden kan variere og normalspekteret er stort, spesielt i tidlig alder. Noen ganger kan man se tilbake senere, når man sitter med det aktuelle barnet, og se at de tidlige utviklingen var avvikende og fortsatte å være det. Andre ganger kan det være en umodenhet i tidlig alder, men hvor den senere utviklingen viser at det gikk seg fint til. Det vil ikke si at det er umulig å oppdage i tidlig alder. Det er nok veldig personavhengig hvor mye som fanges opp, og jeg har også opplevd at oppdragelsen har fått mye v skylden, mens det helt opplagt har vært snakk om medfødte vansker. På samme måte som jeg har opplevd barnehager som har forsøkt å nå fram til foreldre om at deres barn har spesiellw behov, men hvor foreldrene nekter å innse det. Alt i alt er dette altså vldig komplekst, og jeg sitter jevnlig med saker hvor dyktige og erfarne fagfolk har jobbet over lang tid i saker uten å kunne konkludere, selv om noen tilfeller er enklere enn andre.Anonymous poster hash: 44c85...54c 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #14 Skrevet 19. november 2013 Jeg jobber med nettopp diagnostisering av bl.a autismespekterldelser, og det er utrolig komplekst. Ja, tegn kan være der fra tidlig alder, men graden kan variere og normalspekteret er stort, spesielt i tidlig alder. Noen ganger kan man se tilbake senere, når man sitter med det aktuelle barnet, og se at de tidlige utviklingen var avvikende og fortsatte å være det. Andre ganger kan det være en umodenhet i tidlig alder, men hvor den senere utviklingen viser at det gikk seg fint til. Det vil ikke si at det er umulig å oppdage i tidlig alder. Det er nok veldig personavhengig hvor mye som fanges opp, og jeg har også opplevd at oppdragelsen har fått mye v skylden, mens det helt opplagt har vært snakk om medfødte vansker. På samme måte som jeg har opplevd barnehager som har forsøkt å nå fram til foreldre om at deres barn har spesiellw behov, men hvor foreldrene nekter å innse det. Alt i alt er dette altså vldig komplekst, og jeg sitter jevnlig med saker hvor dyktige og erfarne fagfolk har jobbet over lang tid i saker uten å kunne konkludere, selv om noen tilfeller er enklere enn andre.Anonymous poster hash: 44c85...54c Ja, det er ett stort spekter, men du vet like godt som meg at dreier det seg om autisme har barnet sanseforstyrrelser, i hvor stor grad varier- men de har likevel FELLESTREKK. Les: mangler øyekontakt sanseforstyrrelser forstår ikke sosiale koder en del har forsinket språkutvikling peker ikke, vinker ikke hadet gammelmodig blikk... og så vokser de til og egenskaper ved a typiske trekk blir mer synlig eller ikke, ta min egen sønn som er autist, han sier så pent den dagen i dag: " mamma, kan jeg ha vokst av meg denne autismen" ?... Anonymous poster hash: 54310...dab 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #15 Skrevet 19. november 2013 OBS At foreldrene nekter og inse at barnet har spesielle behov, kommer som regel av at de ikke ser barnet i samme situasjoner hjemme som i barnehagen. Adferd trigget av sanseforstyrrelser vil f,eks gi seg mer til kjenne nettopp ved mange barn til stede, beskjeder som blir gitt, støy osv… det med manglende kunnskap- Her har pedagogene en jobb og gjøre i forhold til god kommunikasjon.. Anonymous poster hash: 54310...dab 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #16 Skrevet 20. november 2013 Ja, det er ett stort spekter, men du vet like godt som meg at dreier det seg om autisme har barnet sanseforstyrrelser, i hvor stor grad varier- men de har likevel FELLESTREKK. Les: mangler øyekontakt sanseforstyrrelser forstår ikke sosiale koder en del har forsinket språkutvikling peker ikke, vinker ikke hadet gammelmodig blikk... og så vokser de til og egenskaper ved a typiske trekk blir mer synlig eller ikke, ta min egen sønn som er autist, han sier så pent den dagen i dag: " mamma, kan jeg ha vokst av meg denne autismen" ?... Anonymous poster hash: 54310...dab Hva vil du egentlig? Du får svar på svar også sitter du å avspiser dem og kverulerer i stede. Jeg er ganske sikker på at flere av de som svarer deg her har betydelig mere kompetanse enn det du har. Greit du har oppdratt ETT barn og kjenner ETT barns symptomer, men de som har svart deg har erfaring fla flere barn med flere komplekse diagnoser. Jeg synes ikje det er din plass å belære dem, for det har du ingen kompetanse til.Anonymous poster hash: b58bb...dae 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #17 Skrevet 20. november 2013 AB13 her. Ja, det er mange fellestrekk når det gjelder autisme, men det er ofte vanskelig å vurdere om graden av problemene tilsier en diagnose. F.eks: hva er manglende blikkontakt? Er den totalt fraværende eller er det "bare" at pupillene ikke treffer dine akkurat? Kan det skldes sjenanse? Har barnet aldri blikkontakt eller går det greit noen ganger? Sanseforstyrrelser som overømfindtlighet for lyd/lys etc er vanlig, men ikke nødvendigvis et kriterie. Når det gjelder at foreldre ser barna i andre settinger enn bhg, så er jeg enig. Det er derfor viktig å få tak i hvordan barnet har vært i et bredt spekter av situasjoner, f.eks hvordan det var i barnebursdager etc. I tillegg er det ofte vanskelig å få helt oversikt over hvor mye foreldrene har kompensert for barnets vansker. Ofte leser foreldre barnet sitt veldig godt og er sånn i forkant at vanskene kamufleres og ikke blir så synlige for de nærmeste (f.eks ved å forberede godt på endringer slik at barne ikke reagerer så kraftig som autistiske barn kan gjør). Når denne kompenserinen ikke lenger er mulig/tilstrekkelig f.eks pga barnets alder, kan vanskene bli mer synlige for alle og diagnostiseringen enklere. Jeg sier ikke at du tar feil, ts, men vil bare belyse det faktum at diagnostisering er vanskelig. Anonymous poster hash: 44c85...54c 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #18 Skrevet 20. november 2013 Hva jeg vil egentlig? Jeg vil at folk skal få øynene opp for at det mangler nok kunnskap om bokstav diagnoser. Ser også at du etterspør min kompetanse. Er høyere utdanning med leder og veilednigsansvar. Det er så typisk at folk går til angrep når slike ting diskuteres. Du mener du har mer kunnskap enn en mor som har bært frem ett barn med autisme og gått i gjennom alle utviklingsfaser??? Tåle at andre mennesker har mer kunnskap!Anonymous poster hash: 54310...dab
Missy1 Skrevet 20. november 2013 #19 Skrevet 20. november 2013 En autismediagnose (og andre diagnoser som f. eks AD/HD) blir ofte ikke stilt før barnet er i skolealder fordi en del av den adferden som vises ved disse diagnosene regnes som normal hos mindre barn. (har ingen kilder, skyt meg. Lært i jobb, på kurs, på skolen osv.) Det er feil. Det spørs på typen autisme. Barneautisme stilles i alderen 1,5-3år (stilles noen ganger på eldre barn, men da bare når foreldrene kan fortelle at symptomene går tilbake til så ung alder). Hos min sønn var det ingen tvil da han var 1,5år. Fikk ikke utredet og stilt diagnose før han var 2år da for jeg slet med å få legen til å tro meg. 1
Missy1 Skrevet 20. november 2013 #20 Skrevet 20. november 2013 Hva jeg vil egentlig? Jeg vil at folk skal få øynene opp for at det mangler nok kunnskap om bokstav diagnoser. Ser også at du etterspør min kompetanse. Er høyere utdanning med leder og veilednigsansvar. Det er så typisk at folk går til angrep når slike ting diskuteres. Du mener du har mer kunnskap enn en mor som har bært frem ett barn med autisme og gått i gjennom alle utviklingsfaser??? Tåle at andre mennesker har mer kunnskap!Anonymous poster hash: 54310...dab Jeg forstår utrolig godt. Det er alt for lite kunnskap om slike diagnoser og det er veldig dumt fordi desto tidligere disse barna får hjelp, desto bedre forutsetninger har de i livet. Det er ikke mange som forstår at autisme faktisk er en ganske alvorlig og vanskelig diagnose. Men mener du IOP? Jeg har aldri hørt om individuell utviklingsplan, bare individuell opplæringsplan og individuell plan. Dette fikk mitt barn etter å ha fått diagnose. Så dere mistenkte at det var noe siden dere fikk dette? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå