AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Jeg skal prøve å gjøre dette kort, ettersom det er mange ting jeg egentlig vil nevne. Men det blir fort som å skrive en bok... Min svigermor har 2 sønner, jeg er sammen med den yngste. Den eldste har 2 barn, med nr3 på vei. Den yngste sønnen og jeg har et barn. Jeg har alltid hatt et normalt forhold til min svigermor, og tidlig i forholdet ble jeg fort kjent med at hennes andre svigerdatter "var en heks". Dette sitert fra henne selv. De har ikke kontakt, og det er kun eldste sønn med barna med til tider, som stikker innom ved større familiesammenkomster. Jeg har alltid lurt på hva som hadde skjedd, og først i det siste (etter 5 år) jeg har fått med meg litt. Jeg (vi) inkluderte begge siders besteforeldre når det kom til vårt barn, og passet på at det ble noenlunde likt med besøk til mine foreldre og hans foreldre. Men jeg begynte å stusse litt etterhvert som barnet vårt gikk fra baby-fasen, svigermor ville hele tiden kjøpe nye klær/leker og annet som det ikke trengte. Vinterklær, tilbehør, alt. Som 6 mnd gammel hadde babyen klær nok til barnet fylte 2. Vi fikk også til barnet vårt leker som var store og dyre, og som overhodet ikke passet som leketøy før lang tid etter. Ikke så galt det, men klart jeg prøvde å dempe flommen av gaver uten å virke utakknemlig. Syns det ble mye. Det gikk ikke lang tid før svigermor nevnte flere ting jeg ikke har grublet på før nå. Hun spurte ofte om mine foreldre hadde hatt barnet på besøk, hvor lenge osv. Etterfulgt av at "nå er det vår tur, barnet må ikke glemme oss selv om vi er svigers av mammaen". Det føltes som en konkurranse fra hennes side, og da barnet ble enda eldre ble vi spurt hver helg om de kunne få barnebarnet på helgebesøk. Hver helg, omtrent. Vi fikk ofte rapporter om barnets første skritt, ting og tang som barn kunne lære seg. Selv om det kunne ta måneder før barnet viste tegn på hjemmefront til å faktisk ha gjort disse tingene. De ga også barnet det første grøtmåltidet, ga godterier først (mens barnet ennå ammet..) og mye sånt. Underveis har vi alltid hatt en god tone, men både jeg og faren ble irriterte på flere tidspunkt. Hadde en samtale på hva som var greit og ikke, men det ble oversett. Det så vi i bleien bl.a. Tiden har gått og nå er barnet 3 år. Jeg tør ikke fortelle om vi har vært på besøk hos andre, spesielt ikke mine foreldre. Grovt regnet på det, så vet jeg at svigermor har vært med barnet vårt 75% mot 25% for mine foreldre. Det er ikke et problem i seg selv, men måten det har blitt sånn er blitt slitsom. Kunne nevnt så uendelig mye mer, men poenget mitt er at jeg ikke helt skjønner dette. Hun truimferer veldig over enkelte ting, og det skjedde igår igjen. Derfor jeg skriver idag. Det hun gjorde igår var å spørre barnet om hvem hun var mest glad i; mormor eller farmor. Barnet svarte farmor, og hun ble stolt. Jeg sa ifra at slike spørsmål var dårlig gjort, og hun spurte om jeg ble sjalu. Jeg ble sint Sukk.. Anonymous poster hash: e9dfa...e89
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 Hva er historien til denne andre svigerdatteren da? Samme som deg? Dette høres ut som om hun går over veldig mange grenser, og det blir en konflikt uansett hvordan dete tar det opp og tilrettelegger. Så dere må nok snakke sammen først dere to for å innse realitetene, som jo er at dere på et tidspunkt må sette klare grenser, og at hun kommer til å lage et lite helvete. Og akkurat det kan man ikke jatte seg forbi, hun trenger nok en klar tale som dere begge tar med henne i en seriøs sammenheng. Før det ville jeg nok forhørt meg om hva som faktisk har skjedd med den andre svigerdatteren, for om det er nøyaktig samme greie så burde dette tas sammen - med beskjed om at hun er nødt til å endre seg for å ikke ødelegge forholdet til enda en sønns familie. Slik som det er nå er det jo litt mer "bagateller" - men hun har begynt å virkelig dra det på et svært uakseptabelt nivå når hun ber barnet ta stilling til hvem h*n er mest glad i. Det er regelrett manipulativt og skadelig. Anonymous poster hash: 2e377...31b 1
minister-mio Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Kanskje den andre svigerdatteren sa klart i fra at det er helt uaktuellt å spørre barnet hvem h*n er mest glad i, gi godteri mens barnet enda ammer etc. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Sett ned foten TS. Sånn her kan hun ikke holde på. Så får hun heller kalle deg og heks. Hun er tydeligvis ikke helt god i huet. Og de sønnene virker ganske tafatte oppi det hele. Spesielt han eldste som ikke gjør noe for å forsvare damen sin ovenfor moren sin. 2
Miss moneypenny Skrevet 19. november 2013 #5 Skrevet 19. november 2013 Mye av dette hørtes kjent ut gitt. Sett ned foten! Og det å spørre et barn hvem det er mest glad i det gjør man bare ikke. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå