Gå til innhold

Når er en 3-åring en 3-åring i deres bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sitter å irriterer meg grønn over barnehagereglene våre her. Jenten min er fødd 21.juli 2011, så hun er 2 år og 4 mnd!
Fra nyttår vil alle barn som er fødd mellom januar og juli (i 2011) telle som en treåring i barnehagen, og dermed bare oppta en plass i stedet for to. Så hun som bare er 2,5 år i januar skal plutselig være på nivå med en treåring, og det blir da mindre voksne rundt henne.

I bhg er det ca 3,5 barn under 3 år pr voksen og 7 barn over 3 år pr voksen. Hadde man regnet de som faktisk er under 3 år, som småbarn vil det jo være mange flere barn pr voksne på småbarnsavdelingen enn 3,5.
Kommunen gjør jo dette for å presse inn enda flere barn fra nyttår - det skjønner jeg jo, men når er det normalt at barna blir regnet som en treåring?
I den kommunen vi bodde før ble de ikke regnet som 3åringer før de var fylt tre, så jeg ble helt sjokkert når vi flyttet hit og hørte om de reglene!

Hvordan er det i deres barnehage?

Anonymous poster hash: f22c3...d09
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men datteren din er jo ikke født mellom januar og juli?

Anonymous poster hash: 8103b...40c
  • Liker 3
Skrevet

Når de begynner på storebarnsavdelingen!

Skrevet

TS her!

Det var dårlig forklart! De som er født mellom 01.01.11 og 31.07.11. Altså tilogmed juli.

Skrevet

Når de begynner på storebarnsavdelingen!

Men når begynner de på storebarnsavdelingen?

Her skal de nemlig være på småbarnsavdelingen fremdeles (helt til høsten når alle FAKTISK er passert 3 år). Det skal bare presses enda flere barn inn på småbarnsavdelingen!

Skrevet

Har vært vant til at storbarns avdelingene har 2-3 barn som teller for 2 på høsten, født januar-april og fikk starte på storbarn i august da de var 2,5. Når de teller for 1 etter jul så flyttes det barn fra småbarnsavdelingen til storbarn. Slik blir det ledig plass på småbarn til å ta inn nye barn i januar.

Men å ta inn flere på småbarn å la alle bli har jeg ikke hørt om...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde og syntes det var litt synd hvis mitt barn var så liten og derfor den yngste på storebarnsavdelingen. Men reglene er tydeligvis sånn der at de har satt den grensen at de som er født etter juli 2011 skal inn på storebarnsavdelingen. Og da er reglene sånn at man må akseptere at det er slik og forholde seg til det. Men unntaksvis er det gjerne hvis barnet har spesielle behov og ligger tilbake i utviklingen og har tydelig behov for de ressurser og miljø det er på småbarnsavdelingen. Da kan du søke og snakke med personalet om det som er det beste å tilrettelegge for barnet.

Ellers tror jeg det kan være fordel også med å være yngst på en storebarnsavdeling. Personalet er normalt flinke til å ta hensyn til alle, og ofte er de små barna veldig populære å bli passet på av de store. Og så er det bestemt bedre språk blant barna på storebarnsavdelingen, og det kan være veldig bra både sosialt og språklig å få et litt eldre miljø rundt seg.

Noen fordeler er det med å være eldst på småbarnsavdelingen også, f.eks det å føle seg eldst og den som mestrer og har andre småbarn som ser opp til en. En stund :) Så er det fint å komme blandt de store og få være med dem. Det er stas.

Endret av Berit
Skrevet

Min gutt er født i januar 2011, og ble flyttet over på stor avdeling i august, sammen med 4 andre små venner fra småbarnsavdelingen han begynte på. Klart det var litt spennende i begynnelsen, men her var han i alle fall kjempeklar for det. På storbarnsavdelingen er de ute mye mer enn på småbarn, noe han elsker, og han har eldre barn å strekke seg etter.

Man må se det litt i sammenheng med hvor små de på småbarn er også, han hadde garantert kjedet seg i hjel der med alle de nye 1 åringene som kom etter sommeren.

Ettersom de nå er såpass mange barn under 3 på avdelingen er de litt færre barn nå enn de normalt er - det er klart at slike ting er med på at opplevelsen har vært positiv for vår del.

Skrevet

Hos oss teller de som treåringer fra 1.1 det året de fyller tre, men flytter ikke opp på storbarn før på høsten det året. Det er en og annen som flytter opp, men det er kun om barnet viser tydelige tegn på att det er klart for å flytte.

Vi tar ikke inn fullt opp med barn under 3 år fra 1.1, men en god del. Når f.eks 12 barn som tidligere trengte 4 voksne blir 3 år fom 1.1, tar vi ikke inn 6 nye småttiser (2 "ledige" voksne fra 3årsgruppa), men 3-4stk. Det er dog kun fordi vi ikke klarer å lage plass til flere i grovgarderoben.

Anonymous poster hash: 80a78...60f
Skrevet

Men når begynner de på storebarnsavdelingen?

Her skal de nemlig være på småbarnsavdelingen fremdeles (helt til høsten når alle FAKTISK er passert 3 år). Det skal bare presses enda flere barn inn på småbarnsavdelingen!

På høsten :) Altså.. De som er født før august er 3 år og de som er født etter august fyller snart 3 år inneværende år. Min kunne også begynt som 2,5. Jeg har januarbarn så han fikk begynne like før 3 årsdagen :)

Jeg syns det høres rart ut at de skal presse inn fler på avdelingen! Skal de ta inn noen som venter, og så være der sammen?

Skrevet

Hovedregelen er at barn regnes som 3 år fra 1. august i det året de fyller 3 år. Altså er nå alle 2010 barn regnet som store, uavhengig av når på året de er født. Fra 1.1 har man mulighet til å regne 2011 barn som store ifh til plass, slik TS beskriver. Det er mange barnehager som sliter med veldig dårlig økonomi for tiden, og da er de nødt til å fylle opp for å få driften til å gå rundt, dessverre.

I vår barnehage flyttes barn opp når de er modne for det. De eldste på småbarnsavdelingen er ofte eldre enn de yngste på storebarn. De fleste blir flyttet i august, og noen i januar, men det hender at barn flytter opp i løpet av året også.

Skrevet

Vi har storebarnsavdeling fra 2-6 år, og min sønn som er født 28. desember begynte dermed på stor avdeling da han i praksis var halvannet år...

Det gikk helt fint. Synes du skal la henne prøve seg før du konstaterer at dette blir ille. Personalet og de større barna passer som regel veldig godt på de minste :-)

Når det er sagt, er det kjedelig at alle metoder tas i bruk for å spare penger. Hos oss økte de fra 18 til 24 barn. Det ble riktignok ekstra personale, men det er jaggu så vidt vi får presset oss inn i gangen om morgenen...

Anonymous poster hash: 4e8a3...590

Skrevet

Der mine barn går er antall barn på henholdsvis småbarnsavdeling og storebarnsavdeling alltid konstant. Det vil si at det justeres kun hver høst, da samme antall barn som begynner på skolen, rykker opp etter alder til storavd, og samme antall nye små tas inn. På småbarnavdelingen er de 12, på storebarnsavdelingen 18.

Derfor varierer det veldig hvor gamle barna er når de begynner på storavdelingen, men alle er godt og vel over tre år. Det er en populær barnehage, og de ønsker så gamle barn som mulig, mange er to når de begynner, så det kan jo hende de justerer bemanningen etter slike "datoer for når man er 3". Jeg har dog inntrykk av at de til vanlig er tre på jobb i hver avdeling.

Skrevet

Hele året de fyller tre. Liker det ikke så godt, datteren min er født nyttårsaften og fyller tre i år, men de har regnet henne som tre fra dagen etter to-årsdagen.

Skrevet

TS her!

Takk for deres synspunkter! Jeg har i grunn ikke noe problem med at hun blir regnet som en treåring, problemet mitt er at siden de regner henne som en treåring kan de trykke mange flere barn inn i barnehagen, og da blir det flere barn pr voksen! Det er det som irriterer meg! :)

Skrevet

Telles som treåringer året de fyller tre. Altså fra 1.1

Skrevet

I barnehagen der barna mine går blir de regnet som 3åringer fra de begynner på stobarnsavdeling. Når dette skjer kommer Ann på barnets modenhet. Min datter ble flyttet da hun var 2,5 fordi hun trengte mer utfordringer. Det var noe som ble bestemt i samråd med oss foreldrene etter anbefaling fra pedagogene på begge avdelingene. De hadde da gjort hver sin vurdering.

En annen jente er fortsatt på småbarn i en alder av 3,5 fordi hun trenger den roen og de ressursene som finnes der.

Er så fornøyd med barnehagen vår som alltid setter barnas beste først!

Skrevet

Det er forskjellige utrekningsmodellar på dette: der jeg jobbet før ble de regnet som treåringen med en gang vi kom i samme år som de fylte tre - dvs at de som var født i desember, ble regnet som 3 år når de var to år og en måned. Der jeg jobber nå blir de regnet som treåringer om de har fylt tre år før 31.12 i barnehageåret.

Skrevet

TS her!

Takk for deres synspunkter! Jeg har i grunn ikke noe problem med at hun blir regnet som en treåring, problemet mitt er at siden de regner henne som en treåring kan de trykke mange flere barn inn i barnehagen, og da blir det flere barn pr voksen! Det er det som irriterer meg! :)

Det må du nesten ta opp med staten eller hvem pokker det er som har laget disse reglene. Sånn er det overalt.

• Liker 1
Skrevet

Teller som treåring fra 01.01., uansett om de ikke fyller tre før 31.12. det året ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...