AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Hvilken av disse frosne grønnsaksblandingene man får kjøpt er den sunneste? Ser at en del av de inneholder sukkererter, grønne erter og annet som enkelte mener ikke er helt gunstig å spise. Jeg sliter med å få i meg grønnsaker, og synes slike blandinger er en grei måte å få det i seg på (spiser det sammen med kjøtt og ris/potet til middag). Har det noe for seg? Eller forsvinner mineralene og vitaminene fra grønnsakene ut i vannet man koker dem i? Anonymous poster hash: 40735...c15
Maryan190686 Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 (endret) Jeg personlig ville brukt rå, friske grønnsaker, da det er billigere og mer bruksvennlig. De frosne pose-grønnsakene er akkurat like sunne som vanlige rå grønnsaker, men etter at de tines eller kokes egner de seg best til middag, synes nå jeg. Dersom du heller kjøper en bukett med brokkoli, blomkål, sukkererter osv. kan du bruke disse på mange flere måter, f. eks i salat, pureer, som snacks... Dermed får du lettere nådd målet ditt om å få i deg mer grønnsaker. Endret 19. november 2013 av Maryan190686
Gjest ghej75 Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Frosne grønnsaker bevarer jo en del vitaminer, så det er ikke det verste du kan spise om du ikke spiser rå grønnsaker. Sånn rent ernæringsmessig ville jeg kjøpt f.eks. brokkoli- og blomkålblanding og dampet/gitt et lett oppkok for bevare mest mulig vitaminer. Det er vel også den grønnsaksblandingen med færrest kalorier.
Løvetanten Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Til tross for at jeg spise massevis av grønnsaker så er jeg ikke spesielt glad i de. jeg har lært meg å like det og lært meg å tilberede det på måter som gjør at det smaker godt. Kokte grønnsaker (med hederlig unntak av brokkoli og sprø gulrøtter) kan du kaste i søpla for min del. Synes at spesielt de frosne grønnsakblandingene smaker møkk, så de unngår jeg absolutt. Men jeg har ingen reservasjoner mot frosne grønnsaker. Tvert imot er det en god måte å få grønnsaker som ikke er i sesong, og jeg har skjønt at næringsinnholdet er på høyde med ferskvare. Jeg baker og steker gjerne grønnsakene. Brekkbønner kan du nærmest sprøsteke med litt hvitløk, masse smør og et par ss soyasaus. Brokkoli på samme måte. Rotgrønnsaker (potet, rødbeter, selleri, pastinakk) og søtpoteter er digg når de er ovnsbakte med hele hvitløsfedd, masse fett, salt og rosmarin. Blomkål kokes såvidt mør og gratineres med litt god ost. Ellers er jo supper og gryter en super måte å spise grønnsaker på. Kutt opp alt du har og la det koke. Grønnsaker du ikke liker så godt kan kamufleres med smeltet smør eller en god saus.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #5 Skrevet 19. november 2013 Takk for svar. Spiser gjerne grønnsakene rå også. Whatever works med tanke på næringsstoffer går greit for min del, og desto mindre tilberedning de trenger, desto bedre! Til vanlig spiser jeg stort sett kun tomater og paprika, da rå, samt avocado (vet det er en frukt, men næringsmessig skiller den seg jo litt ut). Når jeg koker grønnsaker pleier jeg bare å koke opp vannet, ha i de frosne grønnsakene, og la det få et nytt oppkok, og deretter ta de ut igjen. Bare så de blir litt varme. Har hørt at næringsinnholdet kan være bedre enn i ferskvare, siden sistnevnte visstnok ofte taper seg litt under lagring, i motsetning til de frosne, som fryses raskt etter høsting. Men om det stemmer aner jeg ikke, og uansett kan det jo tenkes at de taper masse næring ved oppvarming. Gratinert blomkål med ost høres forøvrig kjempegodt ut! Anonymous poster hash: 40735...c15
heiduderborte Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 frossene grønnsaker smaker pyton,jeg spiser kun ferske! 100 ganger bedre 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 Frosne grønnsaker er faktisk bedre enn ferske nå utenfor sesongen. Frosne grønnsaker har faktisk høyere næringsinnhold da. Men innenfor sesonge, så er helt klart ferske best. Jeg wokker alltid grønnsakene. Kokte grønnsaker smaker ikke noe, men wok med en god wok-saus får fart på grønnsakene. Lager wok-saus av chili og masse ingefær og soyaolje (så får man heller vurdere om soya er fysj - for meg er soya ja-mat). Men man trenger ikke masse saus i wokken bare man har det rette krydderet. Ingefær og chili er et must. Å steke grønnsaker lett gir de en god smak. Rock Wok synes jeg er god. Jeg er veldig glad i sukkererter, så de MÅ med. Anonymous poster hash: 0655a...20b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 Til dere som ikke er så stor "fan" av grønnsaksblandingene, så likte ikke jeg dem før heller. Men absolutt elsker dem når jeg pakker dem inn i folie, med litt smør, og litt salt og pepper! Veldig enkelt ! ..Ellers er det sikkert bare jeg da, som har litt sære smakssanser :P Anonymous poster hash: 91b5d...dcd
Gjest Runforit Skrevet 19. november 2013 #9 Skrevet 19. november 2013 Hvilken av disse frosne grønnsaksblandingene man får kjøpt er den sunneste? Ser at en del av de inneholder sukkererter, grønne erter og annet som enkelte mener ikke er helt gunstig å spise. Jeg sliter med å få i meg grønnsaker, og synes slike blandinger er en grei måte å få det i seg på (spiser det sammen med kjøtt og ris/potet til middag). Har det noe for seg? Eller forsvinner mineralene og vitaminene fra grønnsakene ut i vannet man koker dem i? Anonymous poster hash: 40735...c15 Hvorfor lurer du? Er det med tanke på kalorier?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 Hvorfor lurer du? Er det med tanke på kalorier? Det er med tanke på næringsstoffer, som nevnt. Anonymous poster hash: 40735...c15
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Næringen er den samme om ikke bedre siden nedfrysingen bremser tapet av vitaminer og næringsstoffer som ferske grønnsaker kan tape på vei til butikken. Anonymous poster hash: 65592...c5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå