Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva heter "vår" religion på engelsk? Eller, når du skal forklare en amerikaner hvilken religion vi tillhører, hva sier vi da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Christian Catholics, eller one type of catholics.

Vi er tydligvis katolske ifølge nordamerikanere, vi er vel lutersk katolsk så det stemmer nok.

Skrevet

vi er protestaner, er vi ikke..

Skrevet

Vi er lutersk-katolsk eller romersk-katolsk - blander alltid de to der.

Gjest Emera
Skrevet

Luthersk og katolsk er vel to motsetninger...

Men statskirken er "evangelisk luthersk," så "Church of Norway" blir da

"lutheran." Som jo er protestantisk.

Skrevet

Normenn er da overhode ikke katolikker!?!

Vi er protestanter. Og det heter vel "protestants" på engelsk, så da ville jeg sagt det, og forklart noe om statskirken og at mange er medlemmer uten nødvendigvis å være spesielt troende.

Piglet

Skrevet

Det er jo fordi at vi er katolikker at vi har bilder av maria og sånt i kirka da.

Husker jeg fikk et eksamensspørsmål en gang i religion hvor jeg svarte fullstending feil. De spurte meg om jeg noen gang hadde vært i en romersk katolsk eller luthers katolsk kirke (nå husker jeg ikke hvem av dem det var). Jeg svarte nei for det trodde jeg vitterlig ikke.

De sa "så du har aldri vært i dåp eller konfirmasjon du da?" .. :o Det var da jeg lærte at vi er en type katolsk.

Skrevet

Men vår kirke anerkejnner da vitterligen ikke Maria som en hellig person. Heller ikke helgener. Det er dette som kjennetegner katolske kirker.

Inne i kirkene "våre" er det ikke bilder av Maria som hellig person (bortsett fra bilder og alterfrontaler fra før reformasjonen).

De gangene jeg har blitt spurt om min religion har jeg sagt at jeg er "protestant". De har da vitterligen konflikt mellom "protestants and catholics" i Nord-Irland så vidt jeg vet...

Skrevet

hø!! :klø: da må jeg ha misforstått alt fullstendig. :-?

Skrevet

Men jeg synes å mene at det er noe som kalles lutheranere... Kanskje det er dem du mener...? Uten at jeg i det hele tatt kan påberope meg noe kjennskap til disse.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg har bodd i USA hos en amerikansk familie med aner fra Norge. De sa til meg at normenn alltid sier at de er "protestant". Men i USA er protestanter så mangt, det er en samlebetegnelse. Den riktige utgaven av den religionen statskirken står for er derfor "Lutheran protestant" i følge dem, for det forteller hvilken del av protestantismen vi tilhører.

Britene er også protestanter, men kalvinister osv. Vi hører til luthers lære (husker dere tesene han slo opp på kirkedøren osv). Vi er ikke katolikker.

Gjest Virvel
Skrevet
da må jeg ha misforstått alt fullstendig.

Jepp, tror du har misforstått ganske kraftig! :tunge1: Det er et bittelite mindretall katolikker i Norge. Tror ikke luthersk-katolsk er noe begrep i det hele tatt, Luther var jo protestant og brøt med katolisismen, så det blir omtrent som å si at noen er jødisk muslim.

Skrevet

Jepp, tror du har misforstått ganske kraftig! :tunge1: Det er et bittelite mindretall katolikker i Norge. Tror ikke luthersk-katolsk er noe begrep i det hele tatt, Luther var jo protestant og brøt med katolisismen, så det blir omtrent som å si at noen er jødisk muslim.

:ler::ler: ja jeg vet det er noe som er vanlige katolikker ... men jeg trodde vi liksom var en avart av det jeg da :o

jaja.... så feil kan man ta :oops: :hoho:

Gjest StoreSky
Skrevet

Vi er ikke katolikker på den ene eller andre måten!!!

Vi er luther-protestantisk.

Luther-katolsk finnes ikke, er motsettninger innen for teologien. Hadde det ikke vært for Martin Luther som syntes at avlatsbrev de rike hadde råd til, så hadde vi vel katolske idag. (kort fortalt av en leg-mann/kvinne..)

Gjest Starya
Skrevet

Morer meg litt over bruken av "vi" her. :ler:

(Slapp av, jeg skjønner jo at dere mener DNK)

Skrevet
Hva heter "vår" religion på engelsk? Eller, når du skal forklare en amerikaner hvilken religion vi tillhører, hva sier vi da?

Jeg sier "I'm a pagan". Ganske likt norsk, men det er nok fra engelsk det kommer. :)

Gjest Starya
Skrevet

Blir det ikke mer rett å si "I'm pagan", egentlig -uten "a"? *litt usikker*

Skrevet

Begge deler er riktig, faktisk. En paganist, a pagan. :)

Skrevet

Jeg sier bare "lutheran" fordi det underforstått betyr "lutheran protestant". Luthersk-katolsk er det ikke noe som heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...