Gå til innhold

Ulovlig utleie av hybel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å ha leid en hybel som ikke har vært godkjent og som har meldt det videre til kommunen? Evnt hva skjedde?

Anonymous poster hash: b9fb6...ee0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs nok litt hvor du bor. har aldri vært borti dette selv, men vet at noen plasser blir det ikke tatt alvorlig for det er så mangel på boliger :)

Anonymous poster hash: da346...144
  • Liker 1
Skrevet

At det ikke blir tatt alvorlig er vel litt useriøst. Hvis man ikke har rømningsveier brenner man inne.

• Liker 3
Skrevet

At det ikke blir tatt alvorlig er vel litt useriøst. Hvis man ikke har rømningsveier brenner man inne.

At det ikke er forhåndsgodkjent av kommunen er da ikke ensbetydelig med at det er brannfarlig....Er det vel?

• Liker 3
Skrevet

Blir det oppdaget alvorlige feil i en utleiehytter/-leilighet vil beboeren måtte flytte i verste fall. Dette da det ikke er lovlig å bo der av forskjellige grunner.

I andre saker kan det være at kommunen/brannvesen/eller andre pålegger huseier å utbedre mangler. Da vil leietaker kunne fortsette å bo der under forutsetning at feilene utbedres.

Anonymous poster hash: 11798...b4b

Skrevet

Skravlebøtte: Det er grunner til at kommunen må godkjenne. Rømningsveier for eks. Har man ikke vindu på soverommet har man ikke noe sted å rømme hvis det begynner å brenne

• Liker 2
Skrevet

Har man lov å leie ut et bitte lite hus som to boenheter når det ikke er isolasjon eller brannsperrer mellom etasjene? Brannstige finnes ikke og vinduer opp veldig små,finnes en liten balkong men ikke mulig med og finnes ikke brannstige der og brenner det må man isåfall hoppe.

Anonymous poster hash: 5593c...513
Skrevet

Har man lov å leie ut et bitte lite hus som to boenheter når det ikke er isolasjon eller brannsperrer mellom etasjene? Brannstige finnes ikke og vinduer opp veldig små,finnes en liten balkong men ikke mulig med og finnes ikke brannstige der og brenner det må man isåfall hoppe.

Gitt at vindene er store nok til at rommet er godkjent som oppholdsrom er det bare å skaffe branntau

Anonymous poster hash: 9e320...4e9

• Liker 2
Skrevet

Gitt at vindene er store nok til at rommet er godkjent som oppholdsrom er det bare å skaffe branntau

Anonymous poster hash: 9e320...4e9

Tror det er noe muffens for leietakerne MÅ dele søppelabbonnement og han leietakeren som bor nede røyker som en skorstein slik at røyken siver opp. Kreves det ikke gipsplater/brannskille mellom boenhetene?

Skrevet

Tror det er noe muffens for leietakerne MÅ dele søppelabbonnement og han leietakeren som bor nede røyker som en skorstein slik at røyken siver opp. Kreves det ikke gipsplater/brannskille mellom boenhetene?

Det er ikke uvanlig at man deler bosspann (søppelbøtte) med andre i bygget dersom man leier. Jeg har gjort dette alle stedene jeg har leid. Det har vært alt fra 2-3 leiligheter per bosspann.

Jeg har også leid hvor husverten selv røykte som en skorstein i første etg, røken kom seg inn over alt gjennom ventilasjonsanlegget, trenger ikke å være isolasjon mellom leilighetene som er problemet. Mulig det går ann å sette inn et filter for å kvitte seg med mye av røykelukten.

Dersom du er så usikker og skeptisk til denne leiligheten, hvorfor vurderer du i det heletatt å leie?

Skrevet

Det er ikke uvanlig at man deler bosspann (søppelbøtte) med andre i bygget dersom man leier. Jeg har gjort dette alle stedene jeg har leid. Det har vært alt fra 2-3 leiligheter per bosspann.

Jeg har også leid hvor husverten selv røykte som en skorstein i første etg, røken kom seg inn over alt gjennom ventilasjonsanlegget, trenger ikke å være isolasjon mellom leilighetene som er problemet. Mulig det går ann å sette inn et filter for å kvitte seg med mye av røykelukten.

Dersom du er så usikker og skeptisk til denne leiligheten, hvorfor vurderer du i det heletatt å leie?

Jeg vet at det ikke er isolert for det er veldig lytt og man kan høre en normal samtale nedenifra og opp. Det er datteren min som leier under disse forholdene.

Jeg er interressert i å vite hva utleieloven sier om brannisolasjon mellom to boenheter.

Har selv en leilighet jeg lar være å leie ut pga lignende forhold.

Skrevet

Jeg vet at det ikke er isolert for det er veldig lytt og man kan høre en normal samtale nedenifra og opp. Det er datteren min som leier under disse forholdene.

Jeg er interressert i å vite hva utleieloven sier om brannisolasjon mellom to boenheter.

Har selv en leilighet jeg lar være å leie ut pga lignende forhold.

ah da er jeg med :)

Skrevet

Ganske mange leiligheter er egentlig ikke godkjent for utleie basert på helt andre ting enn rømningsveier. Det er for eksempel krav til spesifikt m2 vindusareal, og tilhørende parkeringsareal på tomten etc. Vi leier ut en hybel med rømningsvei både fra stue, kjøkken og soverom, mnd en er likevel ikke godkjent pga andre krav som er mindre "kritiske". Likevel leier alle tilsvarende hus ut på samme måte.

Anonymous poster hash: d6bca...8b5

Skrevet

Problemet her er leilighet uten vindu på soverommet, og hvis det da begynner å brenne utenfor døra i det området, har jeg et stort problem.

Biloppstillingsplass er vel et krav det å?

Skrevet

Da jeg bodde i Tromsø klagde vi leiligheten vi leide inn til kommunen. Var så mange mangler ved den i forhold til hva loven krever at utleiebolig. Blant annet at rømningsveiene ikke var gode nok.

Kommunen gjorde ingenting... den dag i dag leier de fortsatt ut.

Ang at soverommet ikke har vindu, så mener jeg at det er krav på at soverom må ha vindu (pga lys og rømningsvei). Det du da kan gjøre er å kreve å betale mindre leie, siden leiligheten ikke har godtkjent soverom. Samtidig som om det er et sted der det er mangel på hybel, så kan vel utleier velge og vrake i leieboere og sånn sett drite i kravene dine.

Skrevet

ville allikvel klaget, klagen registreres. Folk som leier ut uten rømingsveier, fatter ikke at de kan sove godt om natten...

Anonymous poster hash: 42647...b61
Skrevet (endret)

Leiligheten kan være godkjent til utleie uten at det er vinduer på alle rom, men et rom uten vindu (eller for lite vindu) er ikke godkjent som soverom (men helt godkjent som bod). Det er forøvrig helt vanlig å dele kommunale ting som avfall o.l. mellom flere enheter. Slike ting er dyrt og det er sjelden behov for en søppelsunk per boenhet.

Er usikker på om det ALLTID skal være brannsperre. En hybel kan godt være et rom i noens hus (altså trenger ikke en hybel å være en selvstendig enhet med egen inngang osv.

Endret av Lea2
Skrevet

Vi ble fortalt av en eiendomsmegler på en visning at annenhvert rom må ha rømningsvei, så et soverom kan være uten rømningsvei men da må det være ett til soverom med rømningsvei, el noe sånt. Men kan være feil det han sa.

Man kan ikke kreve parkeringsplass/biloppstillingsplass nei. Da ville hundrevis av utleiere i storbyene slite da mange bygg ikke har parkeringsplass men gateparkering i form av førstemann til mølla.

Anonymous poster hash: a57d1...03e

Skrevet

Vi måtte ha egen biloppstillingsplass til utleiedelen i huset (sokkelleilighet på 70kvm). Denne måtte være inkludert i byggearealet. Dette kommer an på flere ting som jeg ikke husker i farta. Men i enebolig med utleiedel som ikke bare var hybel var dette et krav. Alle soverom måtte ha rømningsvei og vi måtte ha brannsperre mellom etasjene. Men dette var ikke en "hybel", heller en selvstendig boenhet.

Synes det er rart om en megler har sagt at det bare må være rømningsvei på ett soverom av to.. et soverom uten vindu eller uten godkjent rømningsvei er ikke godkjent som soverom/beboelsesrom. Tipper megleren har vært mest interessert i et salg.

Vi ble fortalt at "Denne leiligheten har ikke soverom, men det er en stor bod der inne som passer fint til soverom, dere har bare ikke lov til å leie ut som en leilighet med soverom".

• Liker 1
Skrevet

Jeg leier ut en "ulovlig" hybelleilighet. Kommunens krav er rett og slett ikke mulig å etterleve. Bare det at vi ikke kan tilby egen biloppstillingsplass er jo grunn nok til at den ikke blir godkjent. MEN er kjempenøye når det gjelder brann og rømningsveier. Der er store nok vindu, de går utover, er både på oppholdsrom og soverom, i tillegg til trapp. Vi har seriekoblet røykvarslere og der står brannslokningsapparat. Brannvesenet har vært på befaring her og de hadde ingenting å bemerke i sokkelen.

Ja, og så er det en kommunal enhet som leier der.... :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...