Gå til innhold

Blomster i kirken - dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble oppringt av moren til ei som skal gifte seg samme dag som oss...Vi gifter oss kl. 1330 og de kl. 1500...Hun ville snakke om blomster, nå er det slik at vi ønsker ikke masse pynt i kirken fordi kirken er så spesiell i seg selv, og den er også vanskelig å pynte med blomster så det blir pent...De ville (selvfølgelig) ha masse blomster, og da snakker vi masse - blant annet (ettersom jeg forstod) små bjørketrær plantet i krukker og bøyd som en bue ved inngangen..altså inne i kirken. Dette er noe jeg absolutt ikke ønsker, og det sa jeg ifra om. Damen ga seg ikke og begynte å mase om kompromisser.. Jeg syns nesten det er litt frekt å prøve å prakke på oss masse blomster i vår vielse når det er like viktig for oss å ikke pynte masse som det er for dem å pynte masse. Hva gjør jeg?? De skal leie inn en blomsterdekoratør til å finne ut av hvordan det skal pyntes, en blomsterdekoratør bør vel også kunne pynte kirken mellom 2 vielser?

Er jeg fryktelig sær nå? Det har ingenting med kostnader å gjøre (som damen også nevnte som om hun trodde at det var problemet)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke sær, du har kirken først og ønsker den som den er, de kan ikke si noe på det i det hele tatt. Hold på ditt, førstemann til mølla vettu.....

Skrevet

Takk for støtte. Jeg tenker jeg går med på en alterbukett som står i stil med altertavlen (hun mener at blomstene de vanligvis bruker ikke er noe fine) og lys på benkene...(hun ville opprinnelige ha blomster), da får jeg ikke så dårlig samvittighet om jeg sier NEI til resten...Det er da et kompromiss eller?

Skrevet

Stå på ditt! Det er din dag (og din manns). Et bryllup er en "once in a lifetime" opplevelse, en veldig personlig sak som man ikke bør kompromisse for mye om, mener jeg. Fint for de som ønsker å samarbeide med andre brudepar, men jeg synes ikke det skal være noen regel. Vi jenter er vel ofte alt for redd for å tråkke noen på tærne, men noen ganger må man bare holde på sitt... Lykke til! :heiajente:

Skrevet

Takk, jeg tror jeg trenger det! Hun virker veldig "steil" for å si det sånn.. Jeg er vanligvis ingen "pushover", men føler at det på en måte blir litt for dumt å krangle om slike ting når det gjelder en så høytidelig dag...Men, de kan jo like gjerne gi seg som oss :wink:

Skrevet
Jeg ble oppringt av moren til ei som skal gifte seg samme dag som oss...

Er jeg fryktelig sær nå?

Hmmmm, menighetskontoret her vi bor gir ikke ut telefon nummeret til andre brudepar som skal gifte seg samme dag, med mindre de har ringt brudeparet først og spurt om det er greit at de gir nummeret til andre par som skal gifte seg den dagen. Viss ikke denne damen kjente til dere fra før synes jeg det er frekt av menighetskontoret å gi ut nummeret til folk. De har jo taushetsplikt....

Tilbake til poenget, jeg synes på ingen måte du er sær, stå på ditt du!! Pynting til vielser skal i mine øyne være fin og naturlig, ikke prangende og skrikende. You go girl!! :klappe:

Skrevet

Synes du absolutt skal stå på ditt!

Vi hadde heller ikke kirken full av blomster fordi den passa best "naturell". Så paret som hadde vielse etter oss fikk pynte selv.

Lykke til!

Skrevet

Stå på ditt du! Det er DIN og din TILKOMNES dag, og de som vier seg etter deg får ordne sitt eget opplegg selv. Ikke prakke masse stæsj som dere ikke ønsker, på dere for å gjøre det enklere for seg selv. Så det så! :tunge1:

Skrevet

Hvis dere vil ha kirken som den er, så synes jeg dere skal ha det. Helt uavhengig av hva andre som gifter seg samme dag har tenkt til å gjøre.

Dersom 2 par som gifter seg samme dag begge ønsker pynting er det positivt at man går sammmen om det og finner frem til noe alle synes er fint innenfor økonomiske rammer som passer for begge par.

Dersom dette andre paret ønsker å stæsje opp kirken med masse blomster både ute og inne, og dere ikke vil det, ja så får de selv finne ut hvordan de vil ordne det. Ikke deres problem. Og jeg synes heller ikke du er sær.

Dersom dere "gikk med på" full pynting vil hun vel også at dere skal bidra ifht utgiftene?

Nei vet du hva. La dem styre på med sitt, og gjør deres vielse slik DERE vil ha den.

Gjest MrsL
Skrevet

Stå på ditt du. Du har like mye rett til å ha pynten i kirka slik DU vil.

Skrevet

Jeg møtte ei som skal gifte seg samme dag som oss, i en blomsterbutikk i dag. Vi snakte sammen, om hva vi kunne tenkt oss, om hvor mange oppsatser, farger osv. Og vi kom frem til det samme, så det var kjempebra. Nå går vi på vase-jakt :ler:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ikke gi deg, Tari!

Verste jeg vet er overpynting...

Skrevet
Du er ikke sær, du har kirken først og ønsker den som den er, de kan ikke si noe på det i det hele tatt. Hold på ditt, førstemann til mølla vettu.....

:enig_animasjon:

Dessuten er dette jo tross alt din dag også, og jeg er helt enig i at det rett og slett er frekt å skulle dytte noe på dere som dere ikke ønsker på en slik dag! Som The Bride sier, det er en veldig personlig sak som man ikke bør kompromisse for mye om.

Jeg stemmer i med de andre her, stå på ditt!

Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg skal stå på mitt ja, var og så på kirken enda en gang i dag og den skal så absolutt ikke overpyntes. Dama får ordne dette etter vielsen vår, så får hun ta det som hun vil!

Skrevet

Du vil ikke ha blomster så skal du heller ikke ha det ..Stå på ditt,deres vielse er jo først uansett

Skrevet
Jeg skal stå på mitt ja, var og så på kirken enda en gang i dag og den skal så absolutt ikke overpyntes. Dama får ordne dette etter vielsen vår, så får hun ta det som hun vil!

:klappe:

Skrevet

tenker på det samme selv..

men til nå er det ingen andre den dagen, og hva er sjansen for at noen melder seg de siste fem ukene før?Anyone? null til fem prosent sjans?

Krysser fingrer og tær...

M

Skrevet

Enig med resten her - stå på krava. Skjønner dessuten ikke hva hun dama som ringte tenkte på, når hun ville lage bjørkeportal inne i kirka - tenk om det er bjørkepollenallergikere i noen av vielsene?!?!

Skrevet

Dette nevnte hun etter at jeg veldig klart sa ifra om at svigermor er allergisk mot bla. bjørkepollen og endel andre blomster..Tror kanskje hun er voldsomt egoistisk denne damen jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...