Gå til innhold

Babyshower - hva gir man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er slik det fungerer i USA, men jeg har inntrykk av at det er slik jeg beskriver det som forventes her i Norge. Slik er det jo når vi overtar tradisjoner fra statene, vi lager oss en litt dempet versjon (som med valentines og halloween også). Men jeg skjønner egentlig ikke problemet, syns man det er så ille å spandere en liten ting på en god venninne kan man jo bare la være å dra? En annen ting jeg har inntrykk av (i Norge) er at man ofte gir noe til den blivende mammaen istedenfor, typ koseklær/brystsalve/kurv med kremer/te og andre deilige ting:)

Anonymous poster hash: 845ab...7d7

Og her kommer det sosiale presset inn igjen - for en vil bli uglesett både om en ikke gir en gave, og om en lar være å komme. En kan ikke vinne.

Nei, da har jeg mer sansen for de som inviterer til feiring av "hurra, jeg skal bli mamma" og samtidig poengterer at det ikke skal gis gaver. :) da tar en med seg det kule vi ikke har tradisjon for, samtidig som det ikke blir gavepress på folk.

Bare les eksempler i tråden her hvor det forventes gaver til babyshower, påspandert spa når det nærmer seg fødsel og barselgave i tillegg. Det er helt klart økonomiske motiver som ligger bak for mange.

Anonymous poster hash: 3038d...4c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig at man arrangerer babyshower selv. Det vil kun være en tiggefest.

Anonymous poster hash: 5cf7f...286
  • Liker 1
Skrevet

Og her kommer det sosiale presset inn igjen - for en vil bli uglesett både om en ikke gir en gave, og om en lar være å komme. En kan ikke vinne.

Nei, da har jeg mer sansen for de som inviterer til feiring av "hurra, jeg skal bli mamma" og samtidig poengterer at det ikke skal gis gaver. :) da tar en med seg det kule vi ikke har tradisjon for, samtidig som det ikke blir gavepress på folk.

Bare les eksempler i tråden her hvor det forventes gaver til babyshower, påspandert spa når det nærmer seg fødsel og barselgave i tillegg. Det er helt klart økonomiske motiver som ligger bak for mange.

Anonymous poster hash: 3038d...4c1

Man blir ikke uglesett dersom man sier man allerede har planer den dagen. Den kommende moren vet jo ikke om dette på forhånd uansett. (Send mammaen en sms dagen etter med "håper du koste deg i går, jeg kunne dessverre ikke komme da jeg måtte jobbe) Hvis du har opplevd å bli uglesett må du jo ha ganske kjipe venninner! Syns det høres teit ut å arrangere en slik fest du beskriver, alle vil føle at de skal ha med gaver uansett(for det er jo en babyshower), men moren føler seg bittelitt mer spesiell siden hun går mot strømmen.. Jeg skjønner ikke hva du mener med at økonomiske motiver ligger bak? Det er jo ikke mammaen selv som arrangerer dette, som regel er det jo en overraskelse! Tror virkelig ikke det er vanlig å forvente det du beskriver.

• Liker 2
Skrevet

Man gir dusjsåpe til baby, derav navnet babyshower!

Anonymous poster hash: 41f4b...77c
  • Liker 1
Skrevet

Denne bleiekaken er den ketolytisk/lavkarbo/vegan/allergivennlig osv? Det er så mange nå om dagen som går på så rare dietter, så jeg tror ikke jeg hadde turt å lage bleiekake med mindre den var av fiberhusk, stevia og en eller annen sojakrem eller noe.

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle tips :)

Men hele greia med babyshower er jo at man skal gi gave før, og ikke etter babyen er kommet.

Skal man først adoptere en skikk får man gjøre det skikkelig.

Det må du (og jeg) gjerne mene, men det er dessverre ikke slik det praktiseres her.

Du spør hva hun vil ha? Er vel ingenting galt i det.

Ellers:

http://www.parenting.com/gallery/10-best-baby-shower-gifts

Jeg ser ikke på det som min oppgave å avsløre denne babyshoweren ovenfor den kommende mor ;)

Er så mange som er så negative til babyshower og som er utrolig gniene virker det som. Jeg personlig syns det er veldig hyggelig med slike sammenkomster, ofte den siste samlingen av alle venninnene på en stund;) Nå er jeg en av dem som syns det er koselig å kjøpe gaver, særlig til babyer. Det trenger jo ikke å være så dyrt! Har bare blitt bedt på babyshower til gode venninner, så for meg er det naturlig å gi en gave når jeg kommer på barselbesøk også.

Føler at babyshowergaven er liten/litt billig, evt hjemmestrikket/laget. Eksempler er: stellesalve, hjemmetstrikkede sokker/votter, nyfødtklær, bleiebøtte osv. Fokuset denne dagen er kaker/hyggelig prat/evt noen selskapsleker. På barselbesøket pleier jeg å gi litt større klær, rangler osv.

Handler ikke om å være gnien, men det er ikke alle som har rom i økonomien til å handle inn dyre gaver til andres barn, og det to ganger på relativt kort tid. Julen med julegaver kan fort gjøre et stort nok innhogg i økonomien.

Jeg rekker heller dessverre ikke å strikke noe, ellers hadde det vært en fin ide.

Anonymous poster hash: fea10...0f1
Skrevet

Denne bleiekaken er den ketolytisk/lavkarbo/vegan/allergivennlig osv? Det er så mange nå om dagen som går på så rare dietter, så jeg tror ikke jeg hadde turt å lage bleiekake med mindre den var av fiberhusk, stevia og en eller annen sojakrem eller noe.

:fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for alle tips :)

Jeg ser ikke på det som min oppgave å avsløre denne babyshoweren ovenfor den kommende mor ;)

Det er jo vanlig å få barselgave uansett og det er ikke "hemmelig", så det er fullt mulig å fiske litt uten å avsløre festen.

Hvis man skal fullt ut adoptere den amerikanske tradisjonen, så er det forøvrig ikke normen at babyshower er en overraskelsesfest. Den arrangeres av noen andre (også fordi mor som regel er høygravid og ikke i stand til å farte rundt), men mor vet om den.

Noen gang sett på Sex & Singelliv? Samme greia.

Endret av Marie90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...