Gå til innhold

Babyshower - hva gir man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt invitert i babyshower, men vet ikke hva som er vanlig å gi i gave. Inntrykket er at gaveforventningene er store og at det forventes å gi gave etter fødsel i tillegg...

Hva gir man, utenom disse bleiekakene? Og hvor mye penger er det vanlig å legge i dette?

Anonymous poster hash: fea10...0f1
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Du gir det du egentlig ville gitt i barselgave.

• Liker 5
Skrevet

Eller om flere skal gå sammen er det ok å ha felles gavekort på en barnebutikk med vogner og utstyr. Den som holder festen kan opplyse kid og konto og kjøper gavekort.

Det gjorde vi og det ble nesten 15 tusen kr . Ingen annen gave.

• Liker 1
Skrevet

Du gir det du egentlig ville gitt i barselgave.

Hvis det ikke hadde vært forventet å få barselgave i tilegg, så ville ideen vært god. Men hvis man skal gi to ganger, må det vel være en annen "hensikt" med gavene man gir til babyshower enn til barsel?

Skrevet

Hvis det ikke hadde vært forventet å få barselgave i tilegg, så ville ideen vært god. Men hvis man skal gi to ganger, må det vel være en annen "hensikt" med gavene man gir til babyshower enn til barsel?

Aner ikke hva de i Norge som adopterer denne amerikanske tradisjonen tenker. Men i utgangspunktet så var babyshower i USA en anledning til å hjelpe den nye familien igang med alt en trenger til en baby, utstyr, klær, forbruksvarer.

En kan ikke arrangere det selv, det blir ansett som tigging og svært upassende. Så det må være venner eller familie som arrangerer babyshower for deg, for å hjelpe deg med å starte opp en familie. Tradisjonelt er det kun en babyshower per familie, en forventer at utstyr gjenbrukes til neste barn.

Det er ikke vanlig å gi gaver ved fødsel i tillegg, annet enn kort/blomster med lykkeønskinger eventuelt.

Anonymous poster hash: 3038d...4c1

• Liker 7
Skrevet

Det virker som denne tradisjonen blir litt rar i Norge, fordi man her har skikk med å gi barselgave. Og så kommer babyshower-gave bare i tillegg. Jeg syns også noen har gitt ganske dyre babyshower-gaver. Så det blir penger av det. Husker en venninne fikk arrangert babyshower og da fikk mye gaver. Og så ville jammen at hun som hadde arrangert det at vi venninnene i tillegg skulle spleise på gravidmassasje når fødselen nærmet seg. Da i tillegg til barselgave. Da hadde jeg følt meg beklemt om jeg var den gravide.

Jeg har vært i to babyshowers, og da gitt hhv. hjemmestrikket lue og votter, samt en body, og hjemmestrikket lue og sokker. Har da gitt en vanlig barselgave i tillegg - ga da ullbodyer, tror jeg. Noen har gitt av samme verdi/størrelse som meg, og noen har kjøpt dyrere ting, som tykke ulldresser m.m. o.l. Jeg tenker mer at en barsel- eller babyshowergave kan være en mindre oppmerksomhet, ikke en gave til flere hundre kroner à la en bryllupsgave.

• Liker 3
Skrevet

Enten gir du billigere ting ved begge anledninger, eller så gir du en dyrere ved babyshower. Ingen har rett til å forvente noe som helst.

Anonymous poster hash: 5cf7f...286
  • Liker 3
Skrevet

Eg fekk overraskelsebabyshower av fem venninder. Veldig koselig!

Dei hadde laga bleiekake, med masse fine smågåver i, som bamse, smukkar og klutar. Så fekk eg fine babykleder i tillegg :)

Eg hadde absolutt ikkje forventa å få gåve då ungen var født i tillegg, men det gjorde eg. Hehe!

Poenget er: eg trur ikkje venninda di forventar å få gåve til både shower og etter fødsel.

Du kan evt legge litt mindre i det i kvar gåve.

Evt: etter fødsel kan du gi ein liten blomster (rosebukett på dagligvare til 49kr f.eks) og eit koselig kort, viss du ikkje vil komme tomhendt på besøk.

Ho får nok ikkje unge med det formål å hanke inn mest mogleg gåver! :)

• Liker 2
Skrevet

Aner ikke hva de i Norge som adopterer denne amerikanske tradisjonen tenker. Men i utgangspunktet så var babyshower i USA en anledning til å hjelpe den nye familien igang med alt en trenger til en baby, utstyr, klær, forbruksvarer.

En kan ikke arrangere det selv, det blir ansett som tigging og svært upassende. Så det må være venner eller familie som arrangerer babyshower for deg, for å hjelpe deg med å starte opp en familie. Tradisjonelt er det kun en babyshower per familie, en forventer at utstyr gjenbrukes til neste barn.

Det er ikke vanlig å gi gaver ved fødsel i tillegg, annet enn kort/blomster med lykkeønskinger eventuelt.

Jo, det er "dessverre" det, derfor blir det dobbelt opp. Jeg var i babyshower til ei venninne noen uker før fødsel, hun fikk klær i gave der(hadde ikke råd til annet). Når ungen var kommet ut følte jeg at jeg måtte gi ny gave, siden det er jo normalt å gi barselsgave. Hadde følt meg ille til mote om jeg ikke hadde hatt med barselsgave, selv om hun sa at "men jeg har jo allerede fått gave av deg på babyshoweren".

Det er uansett et usynlig press der..

Anonymous poster hash: 8e757...e26

Gjest Magdalene
Skrevet

Men hele greia med babyshower er jo at man skal gi gave før, og ikke etter babyen er kommet.

Skal man først adoptere en skikk får man gjøre det skikkelig.

• Liker 1
Skrevet

Jo, det er "dessverre" det, derfor blir det dobbelt opp. Jeg var i babyshower til ei venninne noen uker før fødsel, hun fikk klær i gave der(hadde ikke råd til annet). Når ungen var kommet ut følte jeg at jeg måtte gi ny gave, siden det er jo normalt å gi barselsgave. Hadde følt meg ille til mote om jeg ikke hadde hatt med barselsgave, selv om hun sa at "men jeg har jo allerede fått gave av deg på babyshoweren".

Det presset der kommer KUN fra deg selv. Ærlig talt! Venninnen din kommenterte det jo (og ble sikkert litt flau).

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde aldri forventet mer enn 1 gave! Føler du at du må ha med noe på barselbesøk så ta med et kort og en hjemmelaget kake. Evt gi en liten gave til mammaen på babyshoweret og en liten til babyen når den blir født.

For min del ville jeg delt opp gaven jeg normalt sett ville gitt for jeg gir alltid en liten ting til mor som klapp på skulderen for gjennomført fødsel i tillegg til en ting til barnet (Jeg vet at det er langt ifra vanlig og ville ikke forventet noe sånt av andre).

Skrevet

Er så mange som er så negative til babyshower og som er utrolig gniene virker det som. Jeg personlig syns det er veldig hyggelig med slike sammenkomster, ofte den siste samlingen av alle venninnene på en stund;) Nå er jeg en av dem som syns det er koselig å kjøpe gaver, særlig til babyer. Det trenger jo ikke å være så dyrt! Har bare blitt bedt på babyshower til gode venninner, så for meg er det naturlig å gi en gave når jeg kommer på barselbesøk også.

Føler at babyshowergaven er liten/litt billig, evt hjemmestrikket/laget. Eksempler er: stellesalve, hjemmetstrikkede sokker/votter, nyfødtklær, bleiebøtte osv. Fokuset denne dagen er kaker/hyggelig prat/evt noen selskapsleker. På barselbesøket pleier jeg å gi litt større klær, rangler osv.

Anonymous poster hash: 845ab...7d7
  • Liker 3
Skrevet

Det presset der kommer KUN fra deg selv. Ærlig talt! Venninnen din kommenterte det jo (og ble sikkert litt flau).

Alle andre som var i babyshoweren hadde også med barselsgave i tillegg. Så det er nok ikke kun jeg som går under for presset gitt. Og selv om hun sa dt, kan det jo godt hende hun forventet det likevel, men sa det fordi man bare gjør sånt.

Skrevet

Dere kan enten gå sammen flere og gi noe sammen (f.eks bleiekake), men det spørs jo hvor nær du er vedkommende. Ellers kan du jo gi klær eller smekker?

• Liker 1
Skrevet

Alle andre som var i babyshoweren hadde også med barselsgave i tillegg. Så det er nok ikke kun jeg som går under for presset gitt. Og selv om hun sa dt, kan det jo godt hende hun forventet det likevel, men sa det fordi man bare gjør sånt.

Nei. Ingen har rett til å forvente gaver, uansett anledning. Hvis du hadde tenkt til å gi barselgave i tillegg, hvorfor brukte du da ikke mindre på babyshowergaven, så du slapp å irritere deg sånn i ettertid? Man kan ikke skylde på andre for valg man selv tar.

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, jeg aner ikke hvordan folk gjør det i Norge. Det er ikke vanlig her jeg bor. Hele posten min handla om hvordan det er i USA, hvor denne tradisjonen har blitt adoptert fra. Der er det ikke vanlig med barselgaver i tillegg.

Dette som gjør det så trøblete når vi adopterer skikker fra utlandet uten å skjønne bakgrunnen for det. Især når det alt er etablerte norske tradisjoner med tilhørende skikk og bruk på hvordan ting gjøres.

Skrevet

Er så mange som er så negative til babyshower og som er utrolig gniene virker det som. Jeg personlig syns det er veldig hyggelig med slike sammenkomster, ofte den siste samlingen av alle venninnene på en stund;) Nå er jeg en av dem som syns det er koselig å kjøpe gaver, særlig til babyer. Det trenger jo ikke å være så dyrt! Har bare blitt bedt på babyshower til gode venninner, så for meg er det naturlig å gi en gave når jeg kommer på barselbesøk også.

Føler at babyshowergaven er liten/litt billig, evt hjemmestrikket/laget. Eksempler er: stellesalve, hjemmetstrikkede sokker/votter, nyfødtklær, bleiebøtte osv. Fokuset denne dagen er kaker/hyggelig prat/evt noen selskapsleker. På barselbesøket pleier jeg å gi litt større klær, rangler osv.

Det kan du gjerne føle, men er akkurat det motsatte av hva en babyshower egentlig er. Den er til for å gi folk dyre og store ting, for å gjøre en ny baby billigere for den nye familien.

• Liker 1
Skrevet

Det kan du gjerne føle, men er akkurat det motsatte av hva en babyshower egentlig er. Den er til for å gi folk dyre og store ting, for å gjøre en ny baby billigere for den nye familien.

Jeg vet at det er slik det fungerer i USA, men jeg har inntrykk av at det er slik jeg beskriver det som forventes her i Norge. Slik er det jo når vi overtar tradisjoner fra statene, vi lager oss en litt dempet versjon (som med valentines og halloween også). Men jeg skjønner egentlig ikke problemet, syns man det er så ille å spandere en liten ting på en god venninne kan man jo bare la være å dra? En annen ting jeg har inntrykk av (i Norge) er at man ofte gir noe til den blivende mammaen istedenfor, typ koseklær/brystsalve/kurv med kremer/te og andre deilige ting:)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...