Gå til innhold

Samlivsbrudd. Økonomi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble nettopp slutt mellom meg og samboer. Jeg får bo her (hans hus) til jeg finner noe eget.
Men jeg ser ikke hvordan i all verden jeg skal få råd til å leie noe som helst.

Jeg har pdd inn ca 11 000,- i mnd, om man regne med evt bostøtte så kan man vel si 13 000,-

Jeg har en hest, og til den bruker jeg ca 3000,- i mnd på, egentlig ikke mer enn 2500,- men greit å runde opp så man er sikker..

Om man tenker mat på meg og barnet som jeg har annenhver helg, så kommer det på ca 4000,-

Så har man mobil på ca 300,-

Dette blir totalt 7300,-

Og jeg sitter da igjen med 5700,-

Dette skal da brukes på boutgifter og evt uforutsette utgifter.

Jeg ser ikke hvordan dette skal gå opp. Kan jo få meg en hybel, men da blir jeg nødt til å dele med andre og synes ikke det er helt ideelt med tanke på barnet.

Sikkert en del av dere som foreslår å selge hesten, men nei, det kommer ikke til å skje. Jeg er mye deprimert, og hesten/stallen er eneste plassen hvor jeg føler meg normal og glad, hesten holder meg igang. Psykologen har også sagt at jeg burde beholde hesten pga dette.

Jeg er egentlig ikke i stand til å jobbe pga psyken, men sånn som det ser ut så ser jeg nesten ingen annen mulighet. Men da risikerer jeg å bli fullstendig utbrent (igjen), og være nødt til å sykemelde meg uansett.

Så om noen av dere har tips eller forslag til hva dere ville gjort så hadde det vært fint. Evt om noen andre er i en like kjip situasjon som meg og vil klage fra seg så får dere lov til det her ;)

Anonymous poster hash: ddaed...997
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ha barnet ditt kun annen hver helg?

Enten blir du boende der du bor. Eller, du selger hesten din og får deg en jobb. Så har man jo mor og far da som du event kan flytte hjem til....

Anonymous poster hash: 3cdf5...ad1

• Liker 1
Skrevet

Skal du ha barnet ditt kun annen hver helg?

Enten blir du boende der du bor. Eller, du selger hesten din og får deg en jobb. Så har man jo mor og far da som du event kan flytte hjem til....

Anonymous poster hash: 3cdf5...ad1

Blir jo litt vel kleint å bli boende hos eksen ;)

Ja, skal bare ha barnet annenhver helg.

Å få meg jobb ser jeg på som eneste løsningen nå egentlig, men vet jo at utfallet kommer til å bli fryktelig.

Og nei, jeg har ingen mor og far jeg kan flytte hjem til.

Skrevet

Blir jo litt vel kleint å bli boende hos eksen ;)

Ja, skal bare ha barnet annenhver helg.

Å få meg jobb ser jeg på som eneste løsningen nå egentlig, men vet jo at utfallet kommer til å bli fryktelig.

Og nei, jeg har ingen mor og far jeg kan flytte hjem til.

Det er ikke noe annet alternativ om du ikke vil kvitte deg med hesten.

Anonymous poster hash: c36b8...dad

• Liker 9
Skrevet

Vel, ingen her kan utføre magi, tallene dine går ikke opp.. Du må selge hesten eller få deg en jobb. Kanskje få en jobb som ikke er så stressende?

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe annet alternativ om du ikke vil kvitte deg med hesten.

Er akkurat det. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre den dagen jeg ikke klarer å jobbe mer igjen.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Så lenge barnet ikke er altfor stort, så kan det kanskje være en mulighet å leie noe veldig lite en stund og spare penger. Jeg skjønner at det ikke er noen ønskesituasjon, men her må du faktisk være realistisk. Har du penger til depositum? Hvis ikke ville jeg også ha kontaktet NAV først som sist og hørt om de kan hjelpe deg.

Hva er pengene du får inn nå? Vil disse endre seg når du blir boende alene? Kan du ha en liten jobb ved siden av? Hvor bor du? Alt dette kan være relevant :)

Anonymous poster hash: 146f5...891
  • Liker 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Så lenge barnet ikke er altfor stort, så kan det kanskje være en mulighet å leie noe veldig lite en stund og spare penger. Jeg skjønner at det ikke er noen ønskesituasjon, men her må du faktisk være realistisk. Har du penger til depositum? Hvis ikke ville jeg også ha kontaktet NAV først som sist og hørt om de kan hjelpe deg.

Hva er pengene du får inn nå? Vil disse endre seg når du blir boende alene? Kan du ha en liten jobb ved siden av? Hvor bor du? Alt dette kan være relevant :)

Barnet er snart 5 år. Ja har jo ikke så mye annet valg å leie noe veldig lite, siden ungen bare er hos meg annenhver helg så kan h*n godt få senga og jeg ligger på sofaen liksom. Nå får jeg inn AAP, siden jeg går i behandling, det vil ikke endre seg.

Som sagt tidligere så ser jeg på jobb som eneste mulighet, men jeg vet jeg ikke klarer det i lengden pga psyken. Har mye angst for mennesker, stresser 1 uke i forveien av avtaler for å kunne møte opp til tiden(noe som gjør det fryktelig stressende med jobb). +++.

Bor i Grenland, ikke akkurat billig her

Skrevet

Barnet er snart 5 år. Ja har jo ikke så mye annet valg å leie noe veldig lite, siden ungen bare er hos meg annenhver helg så kan h*n godt få senga og jeg ligger på sofaen liksom. Nå får jeg inn AAP, siden jeg går i behandling, det vil ikke endre seg.

Som sagt tidligere så ser jeg på jobb som eneste mulighet, men jeg vet jeg ikke klarer det i lengden pga psyken. Har mye angst for mennesker, stresser 1 uke i forveien av avtaler for å kunne møte opp til tiden(noe som gjør det fryktelig stressende med jobb). +++.

Siden du har hest, noen mulighet for å gjøre det billigere? Betale noe av stalleien med å hjelpe til i stallen, finne noen andre staller som trenger møkkehjelp eller lignende i nærheten?

Flytte litt lenger unna?

Ellers hadde jeg som sagt gått til NAV og hørt hva de kan hjelpe med. Og hvis de ikke kan hjelpe med noe, så har du i alle fall prøvd. Uansett bør du nok belage deg på å skaffe en veldig liten leilighet, og det er overhodet ikke noe galt i det. Sett gjerne inn en annonse selv, kanskje er det mulighet for å leie billig f.eks. hos noen eldre mennesker som trenger hjelp med snømåking eller handleturer?

Skrevet

Hva med å iallefall leie hesten ut på fôr en periode slik at du får dekket de løpende utgiftene frem til du har fått stablet deg på beina igjen? Så kan du kanskje ha den en gang i blant, hilse på og ta den med en tur? Om du planlegger kan du kutte ned på matutgifter, kanskje til halve prisen, siden det bare er deg og et barn annenhver helg. Forsøk å finne et annet sted å bo, kanskje dele leilighet med noen?

• Liker 3
Skrevet

Som sagt så er hesten det som holder meg igang, eneste plassen hvor jeg klarer å slappe av og ikke tenker på alt av problemer er i stallen. Har tenkt å høre med stalleier om det er mulig å få redusert leia mot litt jobb, men tviler egentlig på det. Dette er den billigste og mest ideele stallplassen som er, om det er noe billigere så er det langt unna, og siden jeg ikke har lappen så funker ikke det.

Kan jo ikke flytte bort, da blir det jo vanskelig med ungen. Ja matutgifter kan jeg nok kutte ned på. Men liker å "overdrive" budsjettet istedet for å beregne for lite og plutselig ikke ha råd til leie.

Jeg er bare nødt til å skaffe meg jobb, så får det bare gå som det går.

Skrevet

Nå får jeg bare være den ekle.

Du jobber ikke, du kan ikke jobbe (over lengre tid i alle fall), du "må" ha hesten = Du MÅ bo trangt og billig.

Hvorfor kan du ikke holde ut i en jobb i f.eks butikk? det er ikke noe stress/vanskelig, så ingen grunn til å bli utbrent. Hvis du sliter med noe er det så, men da må du gå gjennom nav's opplegg og evt. bli trygdet.

Resultatet blir uansett det samme. Du må finne deg en liten leilighet eller kvitte deg med hesten.

Desverre er det ikke slik at du kan FÅ i både pose og sekk, det må du anstrenge deg for :( Men du har nok til å beholde hesten og leve for :)

• Liker 8
Skrevet

Som sagt så er hesten det som holder meg igang, eneste plassen hvor jeg klarer å slappe av og ikke tenker på alt av problemer er i stallen. Har tenkt å høre med stalleier om det er mulig å få redusert leia mot litt jobb, men tviler egentlig på det. Dette er den billigste og mest ideele stallplassen som er, om det er noe billigere så er det langt unna, og siden jeg ikke har lappen så funker ikke det.

Kan jo ikke flytte bort, da blir det jo vanskelig med ungen. Ja matutgifter kan jeg nok kutte ned på. Men liker å "overdrive" budsjettet istedet for å beregne for lite og plutselig ikke ha råd til leie.

Jeg er bare nødt til å skaffe meg jobb, så får det bare gå som det går.

Vel, det var jo bare snakk om for en periode uansett, men når du får mange forslag og du sier at alle er umulige er du vel heller egentlig ikke ute etter råd. Nå ba du om råd, og jeg med flere kom med forslag til løsninger på problemene, og du avviser alle. Du har bestemt deg på forhånd at en jobb vil ende med katastrofe, men det kan jo tenkes at om du finner en arbeidsplass med hyggelige kolleger og ok arbeidsoppgaver at du vil takle det helt fint, men innstillingen din bør du endre.

Vi er mange som har stått oppe i vanskelige situasjoner der man har vært nødt til å tenke litt utenfor boksen for en periode og gjøre ting som vi egentlig ikke har hatt lyst til. Det er mange som ikke kan bo akkurat der man ønsker pga boligpriser - jo du kan faktisk bo en annen plass selv om du har barn, ihvertfall når det kun er snakk om annenhver helg. Enig i at det høres vanskelig ut å dele leilighet med andre mennesker pga barnet, du ser kanskje for deg en drikkfeldig student men tenk om det fantes en hyggelig alenemor en plass i samme situasjon som deg som du kunne dele leilighet med? Eller kan det være mulig å f.eks bo hos foreldre de helgene der du har barn i en periode? Boligprisene presser stadig flere til å tenke alternativt. Evt finner du en hyggelig ett-roms som er overkommelig å leie, men der du kanskje må dele toalett. Når ikke du er villig til å forsøke ting for en periode, ja da må du faktisk jobbe og gjøre det beste utav situasjonen.

• Liker 4
Skrevet

Er akkurat det. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre den dagen jeg ikke klarer å jobbe mer igjen.

Da har du fremdeles 3000 mere i mnd enn når du hadde hesten. Hvorfor ialledager kan du ikke jobbe? De aller, aller fleste mennesker orker iallefall en deltidsjobb.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om du flytter litt utenfor sentrum er det ikke dyrt.

På Herre kan du eks. leie leilighet til 3500+strøm. Så har du skotfoss, åfoss, bortover mot siljan, grønnerød, skifjell osv. Skien er forøvrig billigere enn Porsgrunn. Jeg må helt ærlig innrømme at jeg synes det er rart at du har krefter og ork til å ha hest (som er mye, mye jobb) men ikke krefter til å jobbe deltid? Om det er angsten som stopper deg så kan du faktisk få deg en vaskejobb hvor du vasker på bedrifter etter stengetid så slipper du å ha noenting med andre mennesker å gjøre i det hele tatt (annet enn på opplæringa). Det er også andre muligheter til jobb hvor du slipper å forholde deg til andre. Jeg vet også om flere i Grenland som trenger hjelp med hestene sine, så om du er avhengig av hest så kan du holde på med hest uten å eie din egen.

Endret av Suss81
  • Liker 4
Skrevet

Du spør oss om hva du skal gjøre den dagen du ikke kan jobbe lengre. Har du bestemt deg for at jobb ikke er noe for deg? I så fall er det jo nærliggende at jeg spør om du har forsøkt alle jobbene som fins siden du er så skråsikker?

Du må ha en jobb og/eller du må finne en annen løsning med hesten din. Du må også bestille et møte med NAV der du og din saksbehandler diskuterer jobbtrening eller jobbtiltak for deg. Det kan være veien å gå sånn at du får prøvd deg frem og funnet enn jobb du mestrer.

• Liker 1
Skrevet

Sett i alle fall hesten ut på halvfor da.

• Liker 2
Skrevet

Det er gøy med hest, og hadde det ikke dyrt OG arbeidskrevende ville mange flere hatt det.. Også folk som jobbet og tjente penger..

Mener at du en typisk person som ikke burde ha hatt egen hest, men heller jobbet i stall og lånt eller hatt hest på halvfôr etc..

Slik som det er i dag har du knapt råd til stallleigen; hva når hesten blir syk og kravet fra veterinær kommer på en 5-15 000 kroner? Eller du må ha hyppigere hovslager etc? Dropper du mat til barna? Eller dropper du å betale veterinær/stallleigen/hovslager ?

• Liker 4
Skrevet

Du trives jo tydeligvis i stallen, og takler det både psykisk og fysisk, da kunne du vel funnet deg en jobb i en stall eller på en gård da vel ?

• Liker 4
Skrevet

det er jo billig å bo i grenland kontra andre plasser, så du skal nok fint klare å finne en plass å bo for 3000. ut over det, så syns jeg prioriteringene dine er veldig feil ifht hesten. alle har jo lyst å gjøre noe lystbetong, men alle skjønner at man ikke kan få alt man vil! selg hesten, og heller få deg en katt.

Anonymous poster hash: c3772...ad5
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...