AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Jeg sliter virkelig med å finne klær som passer. Bukser går greit, men overdeler er trøblete. Mange topper og gensere blir for store, selv i de minste størrelsene på en del butikker. I tillegg har jeg inntrykk av at det er veldig moderne med korte gensere og topper, noe jeg ikke kler. Jeg er lang i ryggen, og lange topper og gensere blir normalt lange på meg, og det som er normalt langt blir for kort. Hvor kan jeg finne pene overdeler og gensere som ikke er veldig store, som er lange og ikke er oversize-modeller? Anonymous poster hash: 88c66...13c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 Barneavdelingen? Men er du frisk? Det finnes da så utrolig små klær...Anonymous poster hash: 7379a...80d
Kladd Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Barneavdelingen? Men er du frisk? Det finnes da så utrolig små klær...Anonymous poster hash: 7379a...80d For en kommentar... Hadde noen sagt det samme om noen som klager over for små klær i butikkene, hadde det blitt ramaskrik! "Det finnes da så utrolig store klær!" Skjønner problemet ditt TS, har akkurat samme problem selv. Og barneavdelinga er sjeldent et godt alternativ - barneklær har helt feil snitt i forhold til en voksen (liten) kropp! Venter stadig på at petit-butikker eller petit-avdelinger skal dukke opp her i Norge. "Big is Beautiful" og tilsvarende finnes jo overalt! 2
goldenchanel Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Det har vel kanskje noe om at man i Norge generelt er større enn damer i resten av verden, vi er høyere og bredere Jeg ville sett i utenlands nettbutikker, asiatiske selgere på ebay finn målene dine og sammenlign med målene i klesbutikken. I mange norske butikker er ofte 36 det minste de har.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #5 Skrevet 19. november 2013 For en kommentar... Hadde noen sagt det samme om noen som klager over for små klær i butikkene, hadde det blitt ramaskrik! Skjønner at jeg må fram med teskjeen. I verden i dag er nordmenn veldig store. Når vi reiser rundt og shoper vil det å finne store størreslser ofte være et problem. Små klær finnes det derimot mye av de aller fleste steder i verden. Det å trenge små klær fremstår dermed som en underlig ting å klage over. Dra ut i verden og fyll opp klesskapet du heldige menneske! Anonymous poster hash: 7379a...80d
Gjest Lille-pus Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 Norge er i mange sammenhenger et veldig lite land. Problemstillingen forstås til fulle (jeg har en petite mamma med sans for pent tøy). Utenlandske nettbutikker er mitt beste tips. Dette også fordi mange produsenter lager jo str. XXS, men siden det selger lite i Norge så tar de færreste butikker dette inn. - med vilje nevner jeg ikke designerklær her nå, fordi disse har en annen pris, men de produsers som regel i str. XXS og til og med M. - og jeg tipper (jeg vet ikke) at klær bestilles inn på samme måte som sko. Der bestiller man en batch som enten starter med str. 36 (mener jeg det er) - og ender på 40 eller 41... eller starter med 37 og ender på 42. I begge ender av skalaen er det ofte bare ett par i en batch. Siden det går flere damesko i str. 42 enn det går i str. 36 så velges selvfølgelig den batchen som starter med 37 og ender med 42.... og de som bruker 36 har problemer med å finne sko...
Gjest Nanne70 Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 Jeg sliter virkelig med å finne klær som passer. Bukser går greit, men overdeler er trøblete. Mange topper og gensere blir for store, selv i de minste størrelsene på en del butikker. I tillegg har jeg inntrykk av at det er veldig moderne med korte gensere og topper, noe jeg ikke kler. Jeg er lang i ryggen, og lange topper og gensere blir normalt lange på meg, og det som er normalt langt blir for kort. Hvor kan jeg finne pene overdeler og gensere som ikke er veldig store, som er lange og ikke er oversize-modeller? Anonymous poster hash: 88c66...13c Har du forsøkt Mango? Dette merket er litt mindre i størrelsene enn standard norske størrelser. Jeg bruker f.eks. til vanlig str 40, men må opp i både 42 og 44 hos Mango.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 For en kommentar... Hadde noen sagt det samme om noen som klager over for små klær i butikkene, hadde det blitt ramaskrik! "Det finnes da så utrolig store klær!" Skjønner problemet ditt TS, har akkurat samme problem selv. Og barneavdelinga er sjeldent et godt alternativ - barneklær har helt feil snitt i forhold til en voksen (liten) kropp! Venter stadig på at petit-butikker eller petit-avdelinger skal dukke opp her i Norge. "Big is Beautiful" og tilsvarende finnes jo overalt! Jeg har faktisk sett på klær på barneavdelinger, i desperasjon fordi jeg ikke finner noe som passer på damebutikker. Har akkurat den erfaringen du har, at snittet ikke passer. I tillegg er jeg som sagt lang i ryggen, så alt til barn blir også alt for kort. Utenlandske nettbutikker er mitt beste tips. Dette også fordi mange produsenter lager jo str. XXS, men siden det selger lite i Norge så tar de færreste butikker dette inn. - med vilje nevner jeg ikke designerklær her nå, fordi disse har en annen pris, men de produsers som regel i str. XXS og til og med M. Har du tips til noen nettbutikker? Jeg synes det er vanskelig å skulle bestille fra utlandet, på grunn av retur etc. Det blir så trøblete dersom noe skulle vise seg å ikke passe. Har du forsøkt Mango? Dette merket er litt mindre i størrelsene enn standard norske størrelser. Jeg bruker f.eks. til vanlig str 40, men må opp i både 42 og 44 hos Mango. Takk for tips! Jeg har ikke prøvd dette merket, hvor kan jeg få kjøpt det? Anonymous poster hash: 88c66...13c
Favole Skrevet 19. november 2013 #9 Skrevet 19. november 2013 Tror nettbutikker som f.eks asos.com og nordstrom.com har en del petite. Det er riktignok utenlandske nettbutikker, men om du sjekker størrelsetabellen opp mot mål av deg selv vil det kanskje gjøre handelen lettere.
Gjest Lille-pus Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 (endret) Har du tips til noen nettbutikker? Jeg synes det er vanskelig å skulle bestille fra utlandet, på grunn av retur etc. Det blir så trøblete dersom noe skulle vise seg å ikke passe. Anonymous poster hash: 88c66...13c Jeg har en stygg mistanke om at jeg kanskje er litt eldre i år enn deg, og dermed kanskje har en litt annen smak, men jeg kjøper svært mye av klærne mine fra Matchesfashion i London, og John Smedley i Derbyshire. Matchesfashion fører produktene så langt ned i størrelse som de produseres, og for mange produkter betyr det US size 0. Her er utvalget av topper i str. XXS. Plaggene er målgitt (takke min skaper for det) og det er både lurt og nødvendig å lese de oppgitte målene. Målene er oppgitt for den størrelsen som modellen har på seg, og hennes høyde er også oppgitt. Eksempel (siden jeg vet at mange ikke lese målene før de bestiller): Denne genseren er i str. XS på modellen. Genserens lengde fra skulderen og ned til nederkant er 59,5 cm Brystmålet på genseren er 91,5 Livvidden på genseren er 76 cm Ermene på genseren er 66 cm Bruk målene og ser hvordan plagget passer på modellen, om en skjorte er lang eller kort på henne, om det er god plass over brystet eller om det er trangt, om ermene er lange eller om de er akkurat passe til henne. edit: Krøllball. Endret 19. november 2013 av Lille-pus
Silfen Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Zaland har xxs: http://www.zalando.no/dameklaer/__storrelse-XXS/ Bubbleroom har str 32: http://www.bubbleroom.no/nn/dame/topper-t-skjorter#au=36&ak=11 Cellbes har fra str 34.
Gjest Nanne70 Skrevet 20. november 2013 #12 Skrevet 20. november 2013 Jeg har faktisk sett på klær på barneavdelinger, i desperasjon fordi jeg ikke finner noe som passer på damebutikker. Har akkurat den erfaringen du har, at snittet ikke passer. I tillegg er jeg som sagt lang i ryggen, så alt til barn blir også alt for kort. Har du tips til noen nettbutikker? Jeg synes det er vanskelig å skulle bestille fra utlandet, på grunn av retur etc. Det blir så trøblete dersom noe skulle vise seg å ikke passe. Takk for tips! Jeg har ikke prøvd dette merket, hvor kan jeg få kjøpt det? Anonymous poster hash: 88c66...13c Online - mango.com. Det finnes en Mango-forretning i Oslo også, hvis jeg ikke tar feil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå