Gå til innhold

Yngvar Andersens grove vafler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt hekta på disse vaflene siste ukene! De er supergode som kveldskos :)
Men er de egentlig sunne? F.eks. sammenlignet med brød? Hvor mange kalorier er det i en "røre" ca.?

3 dl havregryn
3 dl «sur melk» (kulturmelk, kefir, yoghurt, kesam eller cultura eller en blanding av det du måtte ha)
3 dl lett- eller skummet melk
3 egg
3 ss rapsolje
4-5 dl grovbakstmel
1 toppet ts natron
1 toppet ts bakepulver

1/2 ts salt

Anonymous poster hash: ed870...97e
Skrevet

Spørs hva du mener med sunn. De er sunnere enn vanlige vafler, og omtrent så sunne som hjemmebakt grovt brød. Men om du skal ned i vekt, ville jeg ikke spist så mange hjerter i slengen.

Skrevet

Spørs hva du mener med sunn. De er sunnere enn vanlige vafler, og omtrent så sunne som hjemmebakt grovt brød. Men om du skal ned i vekt, ville jeg ikke spist så mange hjerter i slengen.

Spiser de mest som kos :P Med syltetøy og evt. brunost på blir det jo aldri slankemat..

Er det noen som har lyst til anslå hvor mange kcal. det blir til sammen? Er helt grønn på å telle kalorier :S

Anonymous poster hash: ed870...97e

Skrevet

I den røra du har oppgitt, så er det ca. 2100 kcal.

Så da kommer det jo an på hvor mange plater du får av den, så kan du regne per plate selv.

3 dl havregryn - 467 kcal
3 dl «sur melk» (kulturmelk, kefir, yoghurt, kesam eller cultura eller en blanding av det du måtte ha) - 183 kcal (kefir)
3 dl lett- eller skummet melk - 129 kcal (lettmelk)
3 egg - 213 kcal
3 ss rapsolje - 295 kcal
4-5 dl grovbakstmel - 808 kcal (5 dl)
1 toppet ts natron - ukjent
1 toppet ts bakepulver - 7 kcal

1/2 ts salt

Kan anbefale http://matvaretabellen.no/ for kaloriinnhold per 100 gram.

Hvor mye ting veier er enkelt å finne på http://www.matoppskrift.no/sider/Omformer.asp

• Liker 3
Skrevet

Det er en god tommelfingerregel at "sunne" utgaver av kosemat sjelden har veldig mye færre kalorier. Ja, kaloriene kommer fra mer næringsrike matvarer, men kommer disse vaflene på toppen av det du ellers spiser, kan du likegjerne spise vanlige vafler - er min oppfatning.

Det samme gjelder for energibarer med masse nøtter, smoothies med proteinpulver og masse andre greier, proteinbarer, hjemmelaget sjokolade. Muligens sunnere enn kjøpealternativene, og ofte mindre sukker, men likefullt kaloritette matvarer. Tror det er mange som kjører i seg masse av slike ting i den tro at det er kalorifattig, men det er det altså ikke. :)

Anonymous poster hash: ac38a...603
Gjest Magdalene
Skrevet

Husk at sunnhet ikke bare går på hvor få kalorier det er da.

En avokado f.eks inneholder mage kalorier, men det er sunt, det samme med egg.

Jeg tror vi har mange syn på hva som er sunt og ikke.

• Liker 2
Skrevet

Husk at sunnhet ikke bare går på hvor få kalorier det er da.

En avokado f.eks inneholder mage kalorier, men det er sunt, det samme med egg.

Jeg tror vi har mange syn på hva som er sunt og ikke.

Jeg er helt enig i at det ikke er likhetstegn mellom få kalorier og sunt. Men når ts spør etter antall kalorier i en røre, er det grunn til å tro at hun også er vesentlig opptatt av kalorier.

Og det er mange som småspiser såkalt sunt godteri og tror man ikke legger på seg av det fordi det er sunt. Det er bare den myten jeg forsøker å punktere. :)

Anonymous poster hash: ac38a...603

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...