Gå til innhold

Ikke dra til dyreparken i Kristiansand

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blir så sykt irritert på dere som tøffer dere bak anonym bruker og skriver at dyrene ikke lider når de er døde, og at dere håper de ikke kastet kjøttet. For å si det sånn, jeg forstår godt hvorfor dere gjemmer dere bak anonym. Tragisk at det finnes slike meninger...

Over til saken.. Jeg synes ikke dette er noe greit. Når dyreparken har tatt i mot kenguruer, synes jeg det er galt å avlive, på grunn av plassmangel med tanke på at andre dyr skal inn. Når dyreparken fikk spørsmål fra den svenske dyreparken om de ville ha geparder, burde de tenkt lengre enn nesetippen. Når de ikke har plass, har de ikke plass. Blir utrolig skuffet når jeg ser hvordan de nedprioriterer kenguruene, som allerede bodde i dyreparken, til fordel for noe de kunne sagt nei til. Det er så galt å avlive friske dyr! De kunne sagt nei til å overta gepardene, og kanskje tenkt litt mer på de dyrene de allerede har der. "Bruk og kast" er ikke noe som jeg vil høre i sammenheng med dyr.

Jeg er utrolig skuffet over dyreparken i Kristiansand. Jeg kommer aldri til å dra dit igjen. Støtter virkelig ikke holdningen deres om å avlive friske dyr for å få plass til nye. For å si det slik; jeg gir f*en om de ikke hadde plass til gepardene. Da skulle de sagt nei til å ta imot de. Punktum.

Når det er sagt, så håper jeg de nye gepardene kommer seg ut av buret og spiser opp de menneskene som bestemte at kenguruene ikke var like mye verdt som gepardene. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sykt irritert på dere som tøffer dere bak anonym bruker og skriver at dyrene ikke lider når de er døde, og at dere håper de ikke kastet kjøttet. For å si det sånn, jeg forstår godt hvorfor dere gjemmer dere bak anonym. Tragisk at det finnes slike meninger...

Hva er tragisk med det? Jeg er oppvokst på gård der vi drev med kyr, både melkeproduksjon og slakt. Så lenge dyrene har det godt mens de er i live, så ser jeg ikke hva som er så ille med at de blir avlivet? Det er slettes ikke tragisk å mene dette i det hele tatt, slakt skjer hver eneste dag i Norge, og de aller fleste spiser kjøtt. Hvorfor er det verre å avlive en kenguru enn en okse?

Anonymous poster hash: 99f54...58f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tragisk med det? Jeg er oppvokst på gård der vi drev med kyr, både melkeproduksjon og slakt. Så lenge dyrene har det godt mens de er i live, så ser jeg ikke hva som er så ille med at de blir avlivet? Det er slettes ikke tragisk å mene dette i det hele tatt, slakt skjer hver eneste dag i Norge, og de aller fleste spiser kjøtt. Hvorfor er det verre å avlive en kenguru enn en okse?

Jeg synes å sammenligne dyreparken med en gård ikke er helt rett. Når gårdene slakter dyrene er det for å få mat ut av det. Dyreparken er vel til for at småbarnsfamilier kan komme å kikke på dyrene.. De har dyrene av en helt annen grunn.

Det jeg mener er at jeg synes det er feil å avlive kenguruene fordi de skal ha plass til andre dyr der. Jeg mener at jeg synes det er tragisk å si det på den måten du sa det på, at "døde dyr lider ikke". For selv om de ikke lider når de er døde, er det feil det de har gjort. Mener du at det er greit å avlive en hund, fordi barna er gått lei av den, fordi "hunden lider ikke når den er død"?. De er faktisk levende skapninger de også, og synes det er leit at noen kan si noe slikt... Tenk hvis vi hadde sagt noe sånn om mennesker. "Jaja, han/hun hadde et godt liv, men gjør ikke noe om vi dreper h*n, for man lider da ikke når man er død".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, men dette er faktisk helt vanlig praksis hos dyreparker. Pengene er viktigst.

Anonymous poster hash: 03449...057
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å sammenligne dyreparken med en gård ikke er helt rett. Når gårdene slakter dyrene er det for å få mat ut av det. Dyreparken er vel til for at småbarnsfamilier kan komme å kikke på dyrene.. De har dyrene av en helt annen grunn.

Det jeg mener er at jeg synes det er feil å avlive kenguruene fordi de skal ha plass til andre dyr der. Jeg mener at jeg synes det er tragisk å si det på den måten du sa det på, at "døde dyr lider ikke". For selv om de ikke lider når de er døde, er det feil det de har gjort. Mener du at det er greit å avlive en hund, fordi barna er gått lei av den, fordi "hunden lider ikke når den er død"?. De er faktisk levende skapninger de også, og synes det er leit at noen kan si noe slikt... Tenk hvis vi hadde sagt noe sånn om mennesker. "Jaja, han/hun hadde et godt liv, men gjør ikke noe om vi dreper h*n, for man lider da ikke når man er død".

Det er jo ikke noen forskjell for dyret om det blir pølse, løvemat eller destruert?

Og ja - jeg mener det ikke er noen forskjell på å avlive en hest, en hund, en okse, en katt, en kanin eller en kenguru. Så lenge avlivingen skjer på en human måte og dyret ikke lider, så har jeg ingen problemer med det, uansett hva grunnen måtte være. Dyret er dødt uansett, det spiller ingen rolle for dyret hva som skjer når det er dødt. Det viktigste for meg er at dyr har det bra når de lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke noen forskjell for dyret om det blir pølse, løvemat eller destruert?

Og ja - jeg mener det ikke er noen forskjell på å avlive en hest, en hund, en okse, en katt, en kanin eller en kenguru. Så lenge avlivingen skjer på en human måte og dyret ikke lider, så har jeg ingen problemer med det, uansett hva grunnen måtte være. Dyret er dødt uansett, det spiller ingen rolle for dyret hva som skjer når det er dødt. Det viktigste for meg er at dyr har det bra når de lever.

Ok, men da får vi være enige i å være uenige da :) Forskjellen er at du synes det er helt greit å avlive et dyr som har hatt et godt liv, fordi de ikke lider når de er døde. Jeg mener at det er galt å avlive et dyr når man kan unngå det. Spesielt med tanke på når man bare avliver fordi man skal få plass til et annet dyr, eller at man er lei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da får vi være enige i å være uenige da :) Forskjellen er at du synes det er helt greit å avlive et dyr som har hatt et godt liv, fordi de ikke lider når de er døde. Jeg mener at det er galt å avlive et dyr når man kan unngå det. Spesielt med tanke på når man bare avliver fordi man skal få plass til et annet dyr, eller at man er lei.

Jeg ser ingen prinsipiell forskjell på å avlive en kenguru pga plassmangel og å slakte en okse til mat. Vi får være enige om å være uenige, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Trist, men dette er faktisk helt vanlig praksis hos dyreparker. Pengene er viktigst.

Anonymous poster hash: 03449...057

Ikke så rart kanskje, for uten penger så må man avlive alle dyrene faktisk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La heller geopardene dø ut > Ta livet av et par kengeruer. Logisk...

Anonymous poster hash: 67574...4b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke hadde plass til nye dyr, så burde de heller ikke tatt i mot noen nye. Helt tragisk å skulle avlive dyr for å plass til nye. Men de synes vel det var kulere og tøfffere med l geparder enn kengeru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode dyrleger i norge avliver friske dyr bare fordi eieren ikke vil ha de lengre,

Dette er tøv. Juridisk eier av dyret vil alltid kunne få dette avlivet, uansett hva grunnen måtte være.

Jeg ser heller ikke at det er noe verre å avlive disse kenguruene enn en ku.

Anonymous poster hash: 8f33d...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Ikke så rart kanskje, for uten penger så må man avlive alle dyrene faktisk

Forskjell på å tjene penger og gå med 300% overskudd, tviler på at dyreparken hadde gått konk uten geparder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyrevernere iler seg opp av noen kenguruer, men er det virkelig, som nevnt over, så mye verre enn å avlive en ku, eller gris? Betyr det noe for selve dyret om det er for mat, eller slik i dyreparken?

Disse kenguruene hadde nok et mye bedre/lengre liv enn den gjennomsnittelige høne/kylling/gris/kalv/ku. Bli veganer hvis du faktisk bryr deg om dyra, ikke bare for at de "ser søte ut".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernere iler seg opp av noen kenguruer, men er det virkelig, som nevnt over, så mye verre enn å avlive en ku, eller gris? Betyr det noe for selve dyret om det er for mat, eller slik i dyreparken?

Disse kenguruene hadde nok et mye bedre/lengre liv enn den gjennomsnittelige høne/kylling/gris/kalv/ku. Bli veganer hvis du faktisk bryr deg om dyra, ikke bare for at de "ser søte ut".

Ekstremt moraliserende. Jeg er ikke uenig i innledningen din - det er hyklersk å reagere slik kun basert på trynefaktor. Men å gå fra det til slutningen om at man kun kan bry seg om dyr hvis man ikke høster på samme vis dyr selv i naturen gjør - da er man gått over til å bli fundamentalistisk og religiøs. Det er også noe svært ukledelig med skinnhellige mennesker som anser seg som bedre enn andre kun pga egne etiske valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett: Ja, det er problematisk å ta livet av friske dyr, det legger heller ikke Dyreparken skjul på.

Den litt større sammenhengen: 5 dyr (mao ikke veldig stort antall) må vike til fordel for et viktig arbeid med å verne en utrydningstruet art.

Dyreparkene gjør en svært viktig jobb når det gjelder å opprettholde truede raser. Å hevde at bare eksisterer så småbarnfasmilier skal få se dyr på nært hold eller at de avliver i hytt og pine fordi dyrene "ikke er kule nok" er både respektløst og kunnskapsløst.

Anonymous poster hash: 180dd...44f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen gode dyrleger i norge avliver friske dyr bare fordi eieren ikke vil ha de lengre, og da bør dyreparken holde samme regler, hvilke dyrleger de har i den parken som gjør dette vet jeg ikke, men de bør ikke være dyrleger når de dreper dyr pga. økonomisk vinning.

De fleste dyrleger i norge gjør faktisk det,rett og slett fordi det er et bedre alternativ enn å sende dyret med eieren igjen til en uviss skjebne med potensiell vanskjøtsel,at dyret blir dumpet et sted eller at en ukyndig tar livet av dyret(påfører dyret mer lidelse enn nødvendig). Trist,men sånn er verden :(

Anonymous poster hash: 06bff...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrepaker skulle vært forbudt. Åpne heller store reservater hvor dyrene kan leve fritt og naturlig. Verdenssamfunnet kan fint ta seg råd til det. Jeg hadde gjerne betalt mer skatt i Norge for at ville dyr skal få leve i sitt rette element i Afrika eller hvor det måtte være, hvis jeg vet at pengene går til riktig formål og man forbyr dyreparkene.

Det er jo ett problem med det. Selv om det kan finnes nasjonalparker eller naturreservater så finnes det jo mennesker (krypskyttere og andre gærninger) som tar livet av dyrene der for det. I Afrika er jo for eksempel støttennene på elefanter og hornene på neshorn ettertraktet? Og hvordan skulle man ha klart å holde disse krypskytterne/ gærningene (les: folkene) ute? Piggtrådgjerder og høye murer rundt parkene/reservatene? Ville vært like fritt og naturlig som i en dyrepark, og da er vi vel "back to square one". <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ett problem med det. Selv om det kan finnes nasjonalparker eller naturreservater så finnes det jo mennesker (krypskyttere og andre gærninger) som tar livet av dyrene der for det. I Afrika er jo for eksempel støttennene på elefanter og hornene på neshorn ettertraktet? Og hvordan skulle man ha klart å holde disse krypskytterne/ gærningene (les: folkene) ute? Piggtrådgjerder og høye murer rundt parkene/reservatene? Ville vært like fritt og naturlig som i en dyrepark, og da er vi vel "back to square one". <_<

Du trenger bare å se til egne skoger for å se snikskyttere som plaffer ned truede rovdyr osv, reirplydrere, smugling av produkter fra utrydningstruede dyr og reirødeleggere. Vi kan ikke engang forsvare oss med at vi mangler brød på bordet.

Anonymous poster hash: 9b55b...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kenguruene ble ikke gjort om til mat, de ble destruert.

Jeg mener dette er en skandale for Dyreparken; det synet deler heldigvis svært mange andre med meg. Begrunnelsene fra Dyreparken er patetiske. Det er greit at de vil ta inn geparder, men dette skal IKKE gå på bekostning av andre dyr. Parken sier at de har hatt dette som en langsiktig plan. HVORFOR steriliserer de ikke kenguruene sine, slik at de ikke får flere unger og krever mer plass? Senest i 2009 fikk de unger. Jeg kaller ikke dette langsiktig tenkning.

Dette fremmer et forkastelig syn som dessverre ser ut som å bli noe allment; At dyr er "bruk-og-kast" objekter. Dette er ikke bra. Jeg håper mange tar denne saken inn over seg og kommer med en reaksjon og ser gjennom den flotte, velskrevne begrunnelsen for avlivingen av kenguruene. Alt i alt koker det ned til en ting; Profitt. Dyrene skal IKKE lide for profitten. Dyreparken har for meg virket som en flott park hvor de behandler dyrene godt i forhold til omgivelsene. Nå har de mistet all respekt fra meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...