Gjest s@nd Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 (endret) Heisann! Jeg skulle poste dette i treningsdagboken min, men jeg tenkte kanskje ikke det ble å trekke oppmerksomhet nok. Håper virkelig noen har erfaring fra dette, eller har et konkret svar Ok, så jeg har startet å jogge ordentlig og regelmessig for ca 3 uker siden. Jeg startet rolig, og har økt intensiteten litt etterhvert, fordi det har gått så bra og jeg holder ut lengre. Jeg jogget sist på lørdag, så det har vært en dags pause, og jeg har lyst å jogge igjen for å holde det igang, men jeg har fortsatt vondt i leggene, og litt i lårene og. Det er ubehagelig å gå i trapper, da verker det i leggene. Jeg pushet meg selv ekstra hardt lørdagen, og tok også 5-10 minutter med styrkeøvelser etterpå. +at jeg strekte forsiktig ut etterpå. (har hørt at det ikke hjelper). Hva skal jeg gjøre nå? Bør jeg slappe av til smertene er borte (enn om jeg har strekt noe? eller er det bare normale smerter? De er ikke så ille, men bare ubehagelige, og er redd for å ødelegge leggene, hehe...), eller bør jeg jogge i dag og? Hjelper det å jogge når man har vondt? Blir det bedre? Eller er det tryggest å vente til smertene er borte, og så ta en lett joggetur da? Finner ikke gode svar noen plasser; noen sier at man bør trene når man har vondt, noen sier det bare blir verre og man overbelaster musklene. Whatwhat? Langt innlegg, ops.. Endret 18. november 2013 av s@nd
Supraspinatus Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Støl verker, eller betent verker? 1
flinkeceline Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Du må strekke ut skikkelig etter å ha jogget og mens du fortsatt er varm. Derfor du opplever ubehag nå. Hvis det er skikkelig ille kan du vente eller så er det bare å jogge så strekke igjen.
Gjest Runforit Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Var syk i 2 uker og da jeg startet opp igjen så fikk jeg kjempestive legger. Ikke noe farlig, men ubehagelig. Husker jeg fikk det en del da jeg startet å jogge for flere år siden. Jeg bare tøyet og smører gjerne litt Voltarol på leggene. Fortsatte å jogge og etter 1 uke så ga det seg. Som en annen nevnte så hjelper tøying på stivheten i musklene.
Gjest s@nd Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Støl verker, eller betent verker? Vet ikke forskjellen egentlig, har ikke hatt betennelse før. Og vet ikke hvor like disse smertene er i forhold til å være støl. Det er det jeg sliter med å finne ut, men jeg tror jeg finner det ut om noen dager da. Er sikkert bare støl:)
Gjest s@nd Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 Du må strekke ut skikkelig etter å ha jogget og mens du fortsatt er varm. Derfor du opplever ubehag nå. Hvis det er skikkelig ille kan du vente eller så er det bare å jogge så strekke igjen. Okei, det har jeg også hørt, og det bruker jeg å gjøre. Hvor lenge bør jeg vente tror du? Smertene er ikke ille, det er bare ubehagelig, og tror ikke det er så deilig å jogge nå. Har jo lyst, men vet ikke hvor smart det er, eller hvor lenge jeg bør vente.
Gjest s@nd Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 Var syk i 2 uker og da jeg startet opp igjen så fikk jeg kjempestive legger. Ikke noe farlig, men ubehagelig. Husker jeg fikk det en del da jeg startet å jogge for flere år siden. Jeg bare tøyet og smører gjerne litt Voltarol på leggene. Fortsatte å jogge og etter 1 uke så ga det seg. Som en annen nevnte så hjelper tøying på stivheten i musklene. Okei, nei det er ikke noe behagelig... Så jeg bør tøye og bøye litt noen få dager kanskje, og vente med å jogge? Jeg kan jo gå noen turer da, i stedet for å pushe meg nå. Er bare usikker på om man bør fortsette å jogge, selv om det fortsatt verker litt i leggene, eller om det kanskje rett og slett hjelper...?
Supraspinatus Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Jeg synes selv at statisk tøying gjør det verre. Skumrulling, eller dynamisk lett tøying derimot synes jeg fungerer ganske bra. En blir forresten ikke mindre støl av tøying eller massasje, men noen føler seg bedre etter å ha gjort det. En bør uansett tøye før man trener slik at manglende mobilitet ikke tvinger deg inn i ugunstige, eller feilbelastede stillinger. Når det gjelder denne smerten så kan du prøve å trene med den. Om det ikke gir seg på en ukes til (forutsatt at du ikke tar den helt ut hver økt) så bør du hvile et par dager. Hvis det fortsatt ikke gir seg bør du kanskje vurdere om du har en betennelse. PS IKKE bruk smertestillende mot stølhet for å kunne trene. Det virker MOT sin hensikt. NSAID-smertestillende (som i grunnen er det eneste som fungerer mot slike smerter) hemmer/blokkerer immunresponsen og ødelegger restitusjonen, samt at det øker skaderisiko dersom du fortsetter å trene.
Gjest Runforit Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 Okei, nei det er ikke noe behagelig... Så jeg bør tøye og bøye litt noen få dager kanskje, og vente med å jogge? Jeg kan jo gå noen turer da, i stedet for å pushe meg nå. Er bare usikker på om man bør fortsette å jogge, selv om det fortsatt verker litt i leggene, eller om det kanskje rett og slett hjelper...? Om du føler at det er veldig ubehagelig så kan du powerwalke med bitte små rolige joggeintervaller. Men man er alltid litt støl i startfasen når en starter opp en aktivitet og tar man for lange pauser hver gang en er litt støl så får man ikke særlig progresjon i formen. Men du har bare holdt på i 3 uker så jogging 3 ganger i uka er nok mer enn nok for deg i startfasen så du kan fint ta 2 dager pause. Er ikke alle tøying hjelper på, men jeg synes det gjør veldig godt rett etter en joggetur. Ikke noe veldig hard tøying, men litt myk tøying slik at musklene får strukket seg litt.
Gjest s@nd Skrevet 18. november 2013 #10 Skrevet 18. november 2013 Jeg synes selv at statisk tøying gjør det verre. Skumrulling, eller dynamisk lett tøying derimot synes jeg fungerer ganske bra. En blir forresten ikke mindre støl av tøying eller massasje, men noen føler seg bedre etter å ha gjort det. En bør uansett tøye før man trener slik at manglende mobilitet ikke tvinger deg inn i ugunstige, eller feilbelastede stillinger. Når det gjelder denne smerten så kan du prøve å trene med den. Om det ikke gir seg på en ukes til (forutsatt at du ikke tar den helt ut hver økt) så bør du hvile et par dager. Hvis det fortsatt ikke gir seg bør du kanskje vurdere om du har en betennelse. PS IKKE bruk smertestillende mot stølhet for å kunne trene. Det virker MOT sin hensikt. NSAID-smertestillende (som i grunnen er det eneste som fungerer mot slike smerter) hemmer/blokkerer immunresponsen og ødelegger restitusjonen, samt at det øker skaderisiko dersom du fortsetter å trene. Ok! Enig der, at tøying og massasje gir en god følelse mer enn å hjelpe mot stølhet. Men jeg blir aldri støl etter å ha strekt ut da. Det er kanskje det jeg har gjort - ikke tøyet FØR trening. Jeg bruker å gå i 10 minutter, raskt, for å varme opp. Det bruker å funke, men så pushet jeg jo meg selv ganske hardt, så kan jo være det at det ble for mye,rett og slett. Jeg bruker ikke smertestillende, så det skal nok gå bra:)
Gjest s@nd Skrevet 18. november 2013 #11 Skrevet 18. november 2013 Om du føler at det er veldig ubehagelig så kan du powerwalke med bitte små rolige joggeintervaller. Men man er alltid litt støl i startfasen når en starter opp en aktivitet og tar man for lange pauser hver gang en er litt støl så får man ikke særlig progresjon i formen. Men du har bare holdt på i 3 uker så jogging 3 ganger i uka er nok mer enn nok for deg i startfasen så du kan fint ta 2 dager pause. Er ikke alle tøying hjelper på, men jeg synes det gjør veldig godt rett etter en joggetur. Ikke noe veldig hard tøying, men litt myk tøying slik at musklene får strukket seg litt. Det kan jeg jo gjøre:) synes også litt myk tøying er godt, og ikke ubehagelig.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #12 Skrevet 18. november 2013 Om du føler at det er veldig ubehagelig så kan du powerwalke med bitte små rolige joggeintervaller. Men man er alltid litt støl i startfasen når en starter opp en aktivitet og tar man for lange pauser hver gang en er litt støl så får man ikke særlig progresjon i formen. Men du har bare holdt på i 3 uker så jogging 3 ganger i uka er nok mer enn nok for deg i startfasen så du kan fint ta 2 dager pause. Er ikke alle tøying hjelper på, men jeg synes det gjør veldig godt rett etter en joggetur. Ikke noe veldig hard tøying, men litt myk tøying slik at musklene får strukket seg litt. Beklager avsporingen, men hvilke øvelser er det du gjør etter treningen? Hvilke som er mest effektive? Anonymous poster hash: d41b5...9a2
Gjest Runforit Skrevet 18. november 2013 #13 Skrevet 18. november 2013 (endret) Beklager avsporingen, men hvilke øvelser er det du gjør etter treningen? Hvilke som er mest effektive? Anonymous poster hash: d41b5...9a2 Er ikke så mange. Jeg tar den der foten er foran deg så høyt du klarer(som balletdansere) og strekker ut bakside av lår(hodet mot kneet) Den der en står med en fot og holder den andre i en sidelengs V i samme høyde som livet(strekker rumpa) En der jeg sitter med ene foten bak meg og den andre foran og presser fotsålen ned med fokus på innsiden av leggen og baksiden(den er god mot forebyggende av akilles) Der en står og tar hendene i gulvet(bakside av leggene og lårene) Den der jeg står inntil veggen med tærene opp mot veggen(leggen) Det er de jeg tar hver dag etter joggetur Endret 18. november 2013 av Runforit
Illicitus Skrevet 18. november 2013 #14 Skrevet 18. november 2013 Første bud, reis til noen som kan løping og sko. Du må filme beina dine og se om du pronerer og hvilke sko som passer deg! Anbefaler Løplabbbet! Deretter kan du ta leggproblemene etterpå om (...) de er der fortsatt!
Pearl2.0 Skrevet 18. november 2013 #15 Skrevet 18. november 2013 Hvor i leggene er det du har vondt TS?
Gjest bustyvel Skrevet 19. november 2013 #16 Skrevet 19. november 2013 Får du vondt på fremsiden på leggen, i beinhinnene, ville jeg ha reagert litt, og tatt det rolig, eventuelt massert og tøyd. Er du bare plaget av god gammeldags gangsperr ville jeg ha vært i aktivitet, men du MÅ ikke jogge. Gå tur i terrenget, svømming, sykkel…. Ikke rart kroppen din er støl når du nettopp har begynt med jogging. Jeg har ikke jogget noe særlig på noen uker, var ikke gangbar etpar dager da jeg satte i gang igjen
OPIgirl Skrevet 19. november 2013 #17 Skrevet 19. november 2013 Enig med Supraspinatus. For min del gjør tøying vond værre. Tror ikke det er bra å dra i muskler som allerede har fått kjørt seg kraftig etter trening. Jeg slet også med litt smerter i starten når jeg begynte å jogge. Jeg bare fortsatte og etter en stund gikk det over:-)
Gjest Bond Skrevet 19. november 2013 #18 Skrevet 19. november 2013 Spørsmålet er også hvor det er vondt. Er det de store muskelgruppene eller noe annet sted? Er man støl i lår og leggmuskler er det en ting - har man vondt i beinhinnene burde man vite hva man gjør hvis man skal prøve å trene gjennom det.
Gjest Bond Skrevet 19. november 2013 #19 Skrevet 19. november 2013 Du sier du begynte tre uker siden og har økt siden den tiden. Hvor ofte og mye løper du og hvor mye økte du? Om man er i grei form fra før føler man ofte at man kan mye mer og fort gjort å øke mer/fortere enn man burde. Det sies at man ikke burde øke mer enn 10% i uken, mener jeg å ha lest.
Gjest Sagarmatha Skrevet 19. november 2013 #20 Skrevet 19. november 2013 Har bare skummet gjennom tråden, men ser ikke noen nevner dette. Du bør trene styrke rettet mot legg/akilles. Stølhet burde ha gitt seg innen det tidsrommet du snakker om. Du finner mange gode instruksjonsvideoer på youtube både med tanke på om du har tilgang på apparat eller ikke. Jogging er en fantastisk treningsform, men den kan gi en del belastningsskader fra tåballer til nakke. Viktig å forebygge dette med styrketrening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå