Gå til innhold

Hvor får folk pengene sine fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ingen ting! Vennene og arbeidskolleagene mine tjene like mye som meg og jobber mindre i noen tilfeller. Jeg tjene litt over 400,000kr i år og føler at jeg må prøver mitt beste å spare mest mulig. Jeg jobber som en hest med over 100% stilling i to kommuner!

Jeg føler at jeg må tenke over nesten hvert eneste kjøp. Jeg har altid hvert flink med penger og har veldig lite gjeld, et par tusen kroner på et kreditkort. Jeg eier min egen bil og den er ferdig betalt for! Har hatt et møte med banken i dag fordi jeg har lyst å kjøpe meg en bolig, men kan bare får lån til 1,2! Jeg finner veldig lite i området jeg bor for denne prisen.

Det jeg ikke forstår er at vennene min har råd til å gå på ferie to eller tre ganger i året, kan får boliglån til 1,5+ plus kan får billån til 100,000kr osv. og det fleste jobber mye mindre enn meg. Jeg har ikke vært på ferie i mange år og har seldom råd til å kjope meg noe fint! Jeg skjønner ikke en dritt av hvor de får pengene sine fra! Jeg synes det er frekk og spørrer dem. Har dere peiling?

Anonymous poster hash: 0aa44...99b
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De lever vel over evne på lånte penger og gudene vet hva, vil jeg tro.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 4
Skrevet

Kanskje de arvet mye, eller så kan det hende at de ender opp på luksusfellen om noen år...

Anonymous poster hash: 84d30...db7

Skrevet

Hvis du er gjeldsfri ellers og banken kun vil gi deg 1,2 mill. er første steg til å få det litt som alle andre å bytte bank...

• Liker 17
Skrevet

Enten har de arvet eller så har de gjort en god eiendomshandel etter cracket på 80-tallet.

Anonymous poster hash: b5f64...6b0
  • Liker 1
Skrevet

Hva går dine penger til da, TS? Bor du dyrere enn dem? Du skriver også at du forsøker å spare mest mulig - om alle disse andre ikke gjør det så forklarer jo det mye. Jeg hadde omtrent lik inntekt som deg og følte jeg hadde veldig god råd, men var heldig og slapp skyhøy leie - og hadde heller ikke bil.

• Liker 2
Skrevet

Det jeg ikke forstår er at vennene min har råd til å gå på ferie to eller tre ganger i året, kan får boliglån til 1,5+ plus kan får billån til 100,000kr osv. og det fleste jobber mye mindre enn meg. Jeg har ikke vært på ferie i mange år og har seldom råd til å kjope meg noe fint! Jeg skjønner ikke en dritt av hvor de får pengene sine fra! Jeg synes det er frekk og spørrer dem. Har dere peiling?

Anonymous poster hash: 0aa44...99b

Tipper de har smelt på med et fleksilån på huset, og dermed har de "råd" til ferie hele tiden og flott bil. Om 5 år tipper jeg økonomien din fortsatt er sunn, mens de gråter sine tårer på luksusfellen over å måtte kvitte seg med de dyre flatskjermene sine. Mange er veldig opptatt av å fremstå som velstående idag, at økonomien deres holder på å gå i filler av teateret, vil de helst ikke tenke på. Anonymous poster hash: c017f...179
  • Liker 2
Skrevet

Mange som kommer seg inn på boligmarkedet tidlig vil nok klare å bygge opp en del egenkapital, som igjen gjør det mulig for dem å kjøpe seg opp og få mer lån. Det kommer jo også an på hva ektefelle/samboer tjener og har.

Vi hadde relativt høyt boliglån og to biler. Tjente ok, men ikke mer enn normalen (2 personer). Leide ut en del av boligen og det gjorde økonomien mye bedre (pluss at vi fikk litt høyrere lån pga dette). Hadde fint råd til en reise en gang i året og andre ting vi ønsket. Prioriteringer kanskje? Heller 30 års nedbetalingstid på gjeld og rom for å leve/reise enn 15 år på stramt budsjett.

Skrevet

Hva går pengene dine til? Har du for høyt skattetrekk? Jeg tjener rett over 400.000 og har god råd. Jeg drar på mange ferier, kjøper mye klær og eier bolig.

Anonymous poster hash: 58ea4...50e
  • Liker 3
Skrevet

Det sier seg jo selv da, det har med prioriteringer å gjøre :) Det er utrolig mange nordmenn i dag som har tatt opp masse forbruksgjeld for å reise på ferie, kjøpe klær, møbler, biler og tekniske duppeditter.

Dessuten så vet du jo ikke om de har arvet, investert eller vunnet i lotto.

Jeg har samme inntekt som deg, reiser til utlandet på ferie 8-10 ganger pr år, og eier leilighet. Har en del forbruksgjeld som jeg nedbetaler nå, og studiegjeld.

Kan være greit å høre med en annen bank da, for du burde absolutt fått lån! Jeg fikk lån på 1,4 mill da jeg hadde rundt 320.000 i inntekt så det varierer fra bank til bank.

Anonymous poster hash: 95466...e1c
  • Liker 1
Skrevet

- hvis de kjøper bolig sammen med partner så er det godt mulig vedkommende har god økonomi også?

- de kan ha investeringer ved siden av. Eller tjent penger på salg av tidligere bolig.

- arv.

- ekstra inntekt du ikke vet om.

Veldig mange foreldre som spytter inn når barna skal kjøpe bolig, uavhengig av om de har "mye" penger eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du har dårlig råd. Hvor dyrt bor du?

• Liker 6
Skrevet

Bor du i Oslo eller Bergen?

Skrevet

Man trenger ikke å ta opp masse forbruksgjeld for å prioritere reise/ferie. Hos meg er det evt kortsiktig mastercard-gjeld (pga inludert forsikring o.l.). Men jeg prioriterer heller et avbrekk eller to i året enn rask nedbetaling av lån på bolig. Man skal da ikke bo seg ihjæl heller.

• Liker 4
Skrevet

Hvordan har du dårlig råd? Hvis du tjener det i utgangspunktet bør det jo gå greit. I tillegg jobber du i to 100% stillinger og da har du jo ikke så mye tid å bruke noe penger på noe ekstra. Bør jo spare mye på bare det.

Anonymous poster hash: 798d4...d45
  • Liker 3
Skrevet

Jeg stiller meg også spørsmålet hvordan du kan ha dårlig råd. Og det jo godt mulig de har spart seg opp egenkapital og derfor også kan låne mer enn det du får. Det kan være de er flinkere til å spare. Og det handler mye om prioriteringer. Selv prioriterer jeg kun boligsparing og reiser, med lite annet. De som tjener like mye som meg er nok ikke like mye på ferie, men til gjengjeld har de høyere forbruk på en god del ting, som f.eks festing, røyk, restaurantbesøk, kino, andre ting og tang til seg selv, shopping osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Har også mye med hvorvidt man er singel eller par. Det er billigere å leve to sammen, enn en. En enslig har ofte nøyaktig de samme utgiftene som to.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er mest overrasket over at folk ser ut til å vite nok om venners privatøkonomi til å ha full oversikt over hva de burde eller ikke burde ha råd til jeg.

Anonymous poster hash: 8bb94...c30
  • Liker 2
Skrevet

Vi er to voksne og et barn. Samlet årsinntekt på ca 900.000, og har veldig god råd.

Er unge, men eier hus, to biler og campingvogn. Har lån på hus, en bil og campingvognen. Har flere av måndene etter vi kjøpte hus brukt en del penger på opppussing, og er på ferie en gang i året. Sist hadde vi fire uker og var borte i tre av dem, i tillegg har vi begge fri hele jula og hele påska.

Det er mye mulig folk lurer på hvordan vi har råd til det, men vi kjøpte huset billig og satser på å pusse opp litt etter litt. Vi har huslånet på lang tid. Men vi har langt mindre i total gjeld enn hva vi hadde hatt om vi ikke var så heldige å komme over et billig hus, som var i grei stand, men som ikke oppfyller dagens standard med tanke på innvendige overflater. Noe må man ofre hvis man ikke ønsker å bo seg i hjel.

Anonymous poster hash: 128f1...8c7

• Liker 1
Skrevet

Å komme inn på boligmarkedet er tøft, mange tar sikkerhet i foreldrene og får dermed gode lån av banken. Jeg har selv tatt lån sammen med mine foreldre for å i det hele tatt få lån, men jeg betaler lånet selv, i praksis har de kun bidratt med sin signatur.. Ellers er det vanlig å ha feks. billån, men dette har jo du greid å betale ned! Da har jo du prioritert dette. Dessuten er det mye lettere å leve i par, letter å ta lån sammen, kjøpe feriereiser sammen, kjøpe bil sammen osv. Det gjør at de store utgiftspostene blir delt på to personer :)

Anonymous poster hash: 965c1...a9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...