AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 I mange tråder er det spørsmål om ens rettigheter. Altfor mange på AAP viser at de ikke forstår hva det egentlig innebærer. Hvor svikter det? Det er fler spørsmål som omhandler sykepengerettigheter, fødselspermisjon og aktivitet ift AAP, enn det er spørsmål om rettigheter som arbeidstager. Ved å motta denne formen for inntektssikring ligger det også plikter. Du plikter selv å sette deg inn i regelverket-ikke minst lese vedtak med vedlegg. AAP er en ytelse man mottar når man IKKE har sykepengerettigheter,og skal hjelpe de som trenger det mot veien tilbake i arbeidslivet. Jeg er svært fornøyd med velferdsordningene vi har, men stiller spørsmål ved informasjonsstrømmen. Hvorfor kjenner man ikke til reglene? Søker man ikke informasjon? Synes folk det er vanskelig å forstå? Eller vanskelig å finne?Anonymous poster hash: 4ea41...7c8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Min erfaring er at folk i hovedsak ikke leser vedtak og heller ikke gjør så mye selv for å sette seg inn i rettigheter/plikter før "problemet" oppstår... Anonymous poster hash: 1e179...026 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Mange sykdommer medfører diverse kognitive problemer. Du kan ikke forvente at alle på aap skal være 100% oppegående eller ha overskudd til å sette seg inn i NAV sitt regelverk. Anonymous poster hash: 7e210...20b 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Mange sykdommer medfører diverse kognitive problemer. Du kan ikke forvente at alle på aap skal være 100% oppegående eller ha overskudd til å sette seg inn i NAV sitt regelverk.Anonymous poster hash: 7e210...20b [/acronym Da må man likevel ta ansvar selv og be familie/venner hjelpe med å lese vedtak etc evt. må man snakke med nav selv og be om veiledning... Nav har ingen mulighet til å holde oversikt over dette... Anonymous poster hash: 1e179...026 1
Ego Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Blir også fort rot når ikke engang saksbehandlere på NAV vet hva reglene er... 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 At ikke saksbehandlerne kjenner regelverket tilhører nok sjeldenhetene. Husk at ikke alle som svarer på telefon kan spesialister i alle tenkelige temaer. Vi har da NAV.no. Du finner det der og i vedtaket. Nedsatte kognitive evner kan nok gjelde noen, men forhåpentligvis ikke de gravide;) Men det forklarer nok en del tilfeller.Anonymous poster hash: 4ea41...7c8 1
Snop Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 (endret) Jeg anser meg selv som veldig oppegående når det kommer til regelverk og å sette seg inn i rettigheter og framgangsmåter, men også jeg måtte grave skikkelig noen ganger når jeg sleit med NAV. En gang måtte jeg kontakte advokat for å få klarhet i reglene og få saksbehandleren til å skjønne at jeg hadde rett, og legge fram utskrifter av regelverket. Det tok ca halvannet år før de kom fram til at javisst, jeg var faktisk kvalifisert til det tiltaket jeg har i dag. Ofte får jeg også kontrabeskjeder av både saksbehandlere og de som svarer telefonen hos NAV. Noen ganger må jeg rett og slett bare ringe mange ganger og snakke med forskjellige helt til jeg får det svaret jeg trenger/ønsker, for så å få dette skriftlig, eller få et navn. Så jeg forstår godt at folk er forvirret, spesielt de med nedsatt evne til å ta tak i ting pga både fysiske og kanskje spesielt psykiske lidelser. Men ja, de helt enkle tingene bør man kunne sette seg inn i - så sant man har evnen til det. Endret 18. november 2013 av Snop
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Det er synd for de som opplever tungroddhet og andre vanskeligheter. Dette blir uansett en subjektiv opplevelse, og er litt på siden av tema Anonymous poster hash: 4ea41...7c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå