AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 Jeg har store ambisjoner om å gå ned i vekt, har flere detaljerte trening og kostholds planer som jeg har laget, men klarer aldri å begynne med dem. Jeg er rett og slett for lat og umotivert, har ingen selvdisiplin over hode, jeg spiser alt det jeg kommer over, gjerne til jeg sprekker. Fantaserer og dagdrømmer om mat daglig. Er det flere som har det som meg? Noen råd til hvordan jeg skal starte? Jeg er ikke den store jenta enda, men er på god vei til å bli det, hvis jeg fortsetter slik. Anonymous poster hash: 2b20a...74f 3
Gjest ghej75 Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Jeg har det litt på samme måte. Tror det er det som skjer med de fleste som blir gradvis tykkere med årene, og det er helt tragisk å tenke på. Jeg har ingen råd, bare medfølelse (jeg kunne selvsagt gitt deg en avhandling om kosthold, men om du er som meg så kan du allerede alt i teorien).
Gjest iGirl Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Du må bare hoppe i det ! Det er ikke noe å vente med! Begynn i dag! Nå!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Begynn alltid med kostholdet. Bytt ut brød med knekkebrød, drikk alltid vann om du er tørst, unngå juice eller brus, velg magert pålegg som for eksempel skinke, spis mer grønnsaker til middag også videre....Bytt ut kosen med sunnere kos. Så kommer nok heller treningen av seg selv, når du føler at du mestrer kostholdet. Om du virkelig vil noe, så får du det til. Du må bare begynne en plass. Anonymous poster hash: 8a406...58b
Marie90 Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Er du lat på andre områder også? Jeg ser på selvdisiplin som en salgs muskel man trener og blir bedre på. Mulig du ikke burde ha en for spesifikk "plan" som innebærer et totalt skifte. Det virker da som en stor jobb. Start med å kutte ut det verste av kostholdet, og sakte men sikkert step up hvor mye du beveger deg. Ellers virker det litt som om du kjede/trøstespiser - mat tar mye fokus og er blant de viktigste tingene i hverdagen. Har du ikke andre gleder som tar mer fokus? Hva kan du gjøre for å ha det bedre i hverdagen? Når man spiser til man sprekker er man ikke bare "glad i mat", man fyller et emosjonelt tomrom. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 Jeg har store ambisjoner om å gå ned i vekt, har flere detaljerte trening og kostholds planer som jeg har laget, men klarer aldri å begynne med dem. Jeg er rett og slett for lat og umotivert, har ingen selvdisiplin over hode, jeg spiser alt det jeg kommer over, gjerne til jeg sprekker. Fantaserer og dagdrømmer om mat daglig. Er det flere som har det som meg? Noen råd til hvordan jeg skal starte? Jeg er ikke den store jenta enda, men er på god vei til å bli det, hvis jeg fortsetter slik. Anonymous poster hash: 2b20a...74f Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg, det gikk mange år og jeg hadde alt 10 kg for mye og var på god vei til å bare fortsette, før jeg skjerpet meg. Og jeg skjønte helt ærlig ikke helt hvorfor jeg stadig gikk litt oppover i vekt, for jeg hadde jo flere ganger prøvd å endre kosthold og spise sunnere. Det som ble "redningen" for meg var appen Myfitnesspal. Endelig skjønte jeg hvor de aktuelle kaloriene kom fra i hverdagene mine, og når jeg fikk det svart på hvitt så var det mye enklere å gjøre noe med det. Jeg brukte appen i 3-4 uker, da hadde jeg såpass god oversikt over kostholdet mitt at jeg klarte meg uten, men jeg har den fortsatt i tilfelle det ikke skulle gå så bra fremover Jeg er ikke villig til å ikke unne meg noe, så jeg har en veldig treg vektnedgang, men har alt gått ned ca. 5 kg på 2 måneder, og føler overhodet ikke at jeg begrenser meg spesielt mye. Anonymous poster hash: a3b88...971
heiduderborte Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 Jeg var akkurat som deg. Jeg LOVER deg, at når du kommer i gang, ca etter 2 uker, så er du virkelig i gang! Starten er alltid litt slitsom og vanskelig, og uansett hvor mye folk sa til meg at jeg bare måtte starte, så brydde jeg meg ikke. Men en vakker dag så bare startet jeg, og ble så bestemt på å greie det. Nå spiser jeg ikke noe med salt i, ikke noe poteter, pasta, ris, og ingen kjøttprodukter (untatt kylling). Og jeg har et tips til deg! Maten smaker dritt.. men med et enkelt triks kan du forandre måltidet helt: ta i karry, muskatt eller lignende. Maten smaker godt, er mettende og blir varmende, karri setter også igang forbrenninga! Vi fantaserer alle om mat, men jeg vil at du skal bytte ut den tanken med DIN drømmekropp. og tenke "Hvordan kan JEG bidra for å bli den jeg vil være". Stå i minimum 3 minutter og stirr på en sjokolade og f.eks en gulrot, etterhvert vil hjernen din velge guleroten. Og tro det eller ei, mamsen kjøpte en deilig feit pizza, mens jeg lagde meg grønnsaker, plutselig kom en osende og kvalm luft ut av ovnen, det var pizzaen. Jeg hadde offisielt kvittet meg med usunn mat, og jeg kan ikke lenger lukte på det før jeg omtrent brekker meg. Kroppen min er strammere og lettere, helt fantastisk følelse! Du må prøve det ut. Man blir hekta av den lille rusen, tror ikke jeg kan stoppe. Lykke til! 1
Gjest Runforit Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Jeg har aldri vært stor, men var typisk tynnfeit. Hadde dårlig kosthold med mye raske karbs, fastfood, godteri og alkohol. Og ingen aktivitet. For min del så var det treningen som motiverte meg. Kjipt å starte? Og yeah! Måtte kjempe mot mange demoner som dro meg mot sofaen, men jeg bestemte meg for at viljen skulle være sterkere enn psyken. Så jeg satte i gang med powerwalking med små joggeintervaller. Jeg; som hatet å jogge. Typen holdt på dette av stolen da jeg sa at jeg hadde jogget for første gang, haha! Med treningen så kom etterhvert overskuddet(og kjipt som det er så kommer ikke det overskuddet alle snakker omfør du faktisk kommer i form. Det visste jeg så det var også bare pur vilje som halte meg videre i prosessen. Det var jo faktisk min egen feil at jeg hadde tillatt fysikken å bli så ræva så nå var det payback fra kroppen) Med det så ble det naturlig at jeg ville spise annerledes. Jeg ville plutselig putte i meg sunnere mat. Plutselig ble frukt dessert. Og litt mørk sjokolade holdt som helgekos. I dag har jeg sixpack og lav fettprosent og det kun ved jogging og et "rent" kosthold. Det var en omveltning og det var tøft og kjipt i starten, men det er verdt det! Ikke start med å skulle trene 7 dager i uka og leve på gulerøtter. Det er ikke en livsstil som du klarer å leve med resten av livet. Finn en balanse som passer deg. Start med 2-3 økter i uka med en aktivitet som du synes er morsom og avanser etterhvert som formen blir bedre. Bytt ut juice med vann, brødmat med knekkebrød, risengryngrøt med havregrøt med frukt etc. Små endringer. Start i det små og ikke stress. Da vil resultatene komme. 3
Gjest Vinglepetra Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 Kjenner meg igjen, desverre :-( Har ingen gode råd å komme med annet enn, bare bit i det sure eplet og kom i gang. Når du har etablert gode rutiner går det av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 Du må bare gjøre det, selv om du ikke vil, gjør det. Fortsett og fortsett til du får det til. Viljestyre kan trenes opp.Anonymous poster hash: 02a4c...832
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Jeg var akkurat som deg. Jeg LOVER deg, at når du kommer i gang, ca etter 2 uker, så er du virkelig i gang! Starten er alltid litt slitsom og vanskelig, og uansett hvor mye folk sa til meg at jeg bare måtte starte, så brydde jeg meg ikke. Men en vakker dag så bare startet jeg, og ble så bestemt på å greie det. Nå spiser jeg ikke noe med salt i, ikke noe poteter, pasta, ris, og ingen kjøttprodukter (untatt kylling). Og jeg har et tips til deg! Maten smaker dritt.. men med et enkelt triks kan du forandre måltidet helt: ta i karry, muskatt eller lignende. Maten smaker godt, er mettende og blir varmende, karri setter også igang forbrenninga! Vi fantaserer alle om mat, men jeg vil at du skal bytte ut den tanken med DIN drømmekropp. og tenke "Hvordan kan JEG bidra for å bli den jeg vil være". Stå i minimum 3 minutter og stirr på en sjokolade og f.eks en gulrot, etterhvert vil hjernen din velge guleroten. Og tro det eller ei, mamsen kjøpte en deilig feit pizza, mens jeg lagde meg grønnsaker, plutselig kom en osende og kvalm luft ut av ovnen, det var pizzaen. Jeg hadde offisielt kvittet meg med usunn mat, og jeg kan ikke lenger lukte på det før jeg omtrent brekker meg. Kroppen min er strammere og lettere, helt fantastisk følelse! Du må prøve det ut. Man blir hekta av den lille rusen, tror ikke jeg kan stoppe. Lykke til! Spiseforstyrret... Kjenner igjen tegna.Anonymous poster hash: 6a152...31a 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 Jeg var akkurat som deg. Jeg LOVER deg, at når du kommer i gang, ca etter 2 uker, så er du virkelig i gang! Starten er alltid litt slitsom og vanskelig, og uansett hvor mye folk sa til meg at jeg bare måtte starte, så brydde jeg meg ikke. Men en vakker dag så bare startet jeg, og ble så bestemt på å greie det. Nå spiser jeg ikke noe med salt i, ikke noe poteter, pasta, ris, og ingen kjøttprodukter (untatt kylling). Og jeg har et tips til deg! Maten smaker dritt.. men med et enkelt triks kan du forandre måltidet helt: ta i karry, muskatt eller lignende. Maten smaker godt, er mettende og blir varmende, karri setter også igang forbrenninga! Vi fantaserer alle om mat, men jeg vil at du skal bytte ut den tanken med DIN drømmekropp. og tenke "Hvordan kan JEG bidra for å bli den jeg vil være". Stå i minimum 3 minutter og stirr på en sjokolade og f.eks en gulrot, etterhvert vil hjernen din velge guleroten. Og tro det eller ei, mamsen kjøpte en deilig feit pizza, mens jeg lagde meg grønnsaker, plutselig kom en osende og kvalm luft ut av ovnen, det var pizzaen. Jeg hadde offisielt kvittet meg med usunn mat, og jeg kan ikke lenger lukte på det før jeg omtrent brekker meg. Kroppen min er strammere og lettere, helt fantastisk følelse! Du må prøve det ut. Man blir hekta av den lille rusen, tror ikke jeg kan stoppe. Lykke til! Hva spiser du egentlig da, om du har kuttet ut både karbohydrater og kjøtt? Basert på det du skriver, regner jeg med at du er av typen som skyr fett også. Hvor mange kalorier spiser du per dag? Anonymous poster hash: bc05b...2ed
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #13 Skrevet 19. november 2013 Feilen din er at du venter på motivasjon. Den kommer ikke løpende etter deg, det er du som må løpe etter den. Så bare begynn med en gang og så kommer motivasjonen etter hvert. Anonymous poster hash: 4119c...57e 3
heiduderborte Skrevet 19. november 2013 #14 Skrevet 19. november 2013 Spiseforstyrret... Kjenner igjen tegna.Anonymous poster hash: 6a152...31a Jeg er ikke spisefortyrret! jeg har bare latt usunn mat vekk, og det interesserer meg ikke lenger. Jeg er glad i mat, frukt, grønnsaker, kylling, svin osv, og jeg vil si at mitt kosthold er ganske bra, ettersom huden min har blitt kvitt urenheter i tillegg. 1
heiduderborte Skrevet 19. november 2013 #15 Skrevet 19. november 2013 Hva spiser du egentlig da, om du har kuttet ut både karbohydrater og kjøtt? Basert på det du skriver, regner jeg med at du er av typen som skyr fett også. Hvor mange kalorier spiser du per dag? Anonymous poster hash: bc05b...2ed Jeg spiser kylling, grønnsaker, salat, og litt frukt. Jeg spiser 86 % sjokolade i helgene, jeg er ikke usunn på NOEN måte. Jeg spiser ca 1000 kcal om dagen, karbohydratene bryr jeg meg ikke om.
Gjest Grapefrukt Skrevet 19. november 2013 #16 Skrevet 19. november 2013 (endret) Huff den følelsen man har når man kan "dø" for en fin kropp, man er kjempe motivert til å trene, spise sunt og bli fin og man ønsker dette mer enn noe annet, men fortsatter så klarer man ikke å slutte å stuffe trynet med usunn mat hver eneste dag. Tro meg, jeg har vært der (er der litt fortsatt). Dette er mentale prosesser i hjernen din, og veldig vanskelig å snu rundt. Jeg hadde begynt å jobbe med tanker, følelser og holdninger rundt mat før jeg begynner å gå ned i vekt. F.eks. Hva tenker/føler jeg om sunn mat? Når pleier jeg å spise usunn mat? Hva spiser jeg og hvordan spiser jeg det? Begynn å kartlegg hva som faktisk får deg til å ville spise mat og hvorfor du tenker på mat. Endret 19. november 2013 av Grapefrukt
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #17 Skrevet 19. november 2013 Jeg spiser kylling, grønnsaker, salat, og litt frukt. Jeg spiser 86 % sjokolade i helgene, jeg er ikke usunn på NOEN måte. Jeg spiser ca 1000 kcal om dagen, karbohydratene bryr jeg meg ikke om. For 1000 kalorier om dagen er liksom sunt? Du vet at de aller fleste normale voksne mennesker har 1200 som minimum for ådekke basalforbrenningen? Også kommer all bevegelse/aktivitet oppå der igjen... Anonymous poster hash: bc05b...2ed
heiduderborte Skrevet 19. november 2013 #18 Skrevet 19. november 2013 For 1000 kalorier om dagen er liksom sunt? Du vet at de aller fleste normale voksne mennesker har 1200 som minimum for ådekke basalforbrenningen? Også kommer all bevegelse/aktivitet oppå der igjen... Anonymous poster hash: bc05b...2ed Nå er ikke jeg voksen heller da ;)og jeg jobber med å ta av noen kg, så ser ikke noen feil med det når mange andre gjør det?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #19 Skrevet 20. november 2013 Jeg har store ambisjoner om å gå ned i vekt, har flere detaljerte trening og kostholds planer som jeg har laget, men klarer aldri å begynne med dem. Anonymous poster hash: 2b20a...74f Ikke begynn med store detaljerte planer. Det blir lett for overveldende og føles at det krever for mye når ambisjonene blir for store. Da er det enklere å utsette planene enn å bare begynne. Det blir fort alt eller ingen ting. Begynn med de små endringene. Kutt ned på brød, sukker og brus. Når det gjelder sukker mener mange at det er lettere å kutte tvert, men for min egen del er det lettere å trappe gradvis ned. Spis mer grønnsaker. Begynn med forsiktig trening, kanskje noen gåturer til å begynne med avhengig av den fysiske formen. Få med deg en venn/vennine på tur. Noen enkle styrkeøvelser på stuegulvet. Etter hvert som motivasjonen kommer når formen blir bedre, det vil komme dersom du holder ut den første perioden, vil det være mye enklere å stramme opp kostholdet og øke treningsmengden. Det dummeste jeg ser er slike TV-programmer som "Biggest looser" og lignende. Det enkleste måten å gå på en smell og gi opp er å begynne med slike monsterprogram som krever 3 timer trening om dagen og et kosthold som kun består av rå grønnsaker; for å sette det på spissen. Det må tas gradvis. Husk at det snakk om livsstilsendring, ikke slankekur, dersom du ønsker varige resultater. Anonymous poster hash: cc050...192 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #20 Skrevet 20. november 2013 Jeg må ned 28.8 kg. tenk på meg hvis du føler du har det vanskelig... Anonymous poster hash: 8df75...a11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå