illywhack Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 Heisann! Meg og samboeren skal kjøpe bolig for første gang. Vi har funnet en som er perfekt, og som det ser ut til å være veldig lite interesse for. Det er ikke satt opp noe visningstidspunkt, men vi er velkomne til å se på boligen i morgen ettermiddag. Da jeg snakket med megler, virket det som om han ikke skulle være til stede, og at vi derfor har privat visning med selger. Det jeg lurer på da er: hvordan går vi fram dersom vi ønsker å by på boligen? Venter jeg til neste dag og kontakter megler for å legge inn et bud, eller ringer jeg megler samme dag? Hva skjer etterpå? Er det slik at selger har til klokken 12 neste dag meg å akseptere eller avvise budet? Jeg har vært på visninger med budrunde, men aldri på privat visning slik som i morgen. Noen som har noen gode råd til den unge og uerfarne? Takk på forhånd
svante Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Du bestemmer selv når du vil legge inn budet. Siden det ikke er en annonsert visning så gjelder ikke kravet om svarfrist satt til 12 neste dag. Hvis du vil kan du legge inn bud samme dag med svarfrist på en time, men husk at selger må få tid til å vurdere budet. Opplever de det som om fristen blir for kort så er sansynligheten stor for at de bare avslår budet.
Lea2 Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Ettersom visningen er på ettermiddagen vil jeg tro at megleren må ha mulighet til å ta i mot og akseptere budet neste dag. Det kan være provoserende om budet har for kort frist, særlig om det i tillegg et er "skambud" (dvs et stykke under prisantydning). Åpningstider/arbeidstid for meglere varierer. Noen holder åpent på kveldstid og kan ta i mot bud da, men jeg ville snakket med megleren og spurt hva som gjaldt på forhånd. Ingenting i veien med å sende inn bud samme kveld, men det må gis nok tid til å motta, snakke med selger osv.
svante Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Det er jo ikke forbudt å gi bud direkte til selger på visningen heller, men da er det vel enda mindre sannsynlig at de aksepterer.
illywhack Skrevet 19. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2013 Takk for svar! Er det slik at vi kan sende inn bud på boligen på mail til megler samme kveld, eller bør vi vente til i morgen og ringe tidlig på dagen? Eller er det selger sitt ansvar å formide budet vårt til megler?
svante Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 Det er ditt ansvar at budet kommer frem. Jeg ville hørt med megleren i dag om det kan forventes at h*n er tilgjengelig på mail i kveld, så har dere i alle fall den muligheten åpen. Nå er det jo uansett selger som skal ta stilling til budet, og det er de som trenger betenkningstid. Et alternativ er jo å sende budet til megler, men samtidig kontakte selger å fortelle om budet slik at de får den tiden de trenger til å tenke seg om. Dette vil bare være nødvendig om megler har gitt uttrykk for at h*n ikke lenger vil være på jobb når dere legger inn bud. De fleste meglere er jo tilgjengelige stort sett så lenge de er våkne og kan dermed videreformidle budet for dere.
illywhack Skrevet 19. november 2013 Forfatter #7 Skrevet 19. november 2013 Takk! Da skal jeg kontakte megler, og høre om han er tilgjengelig i kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå