Gå til innhold

Hvilken pepperkakedeig smaker best? Og andre ønsker om tips ifht pepperkakebaking!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine anbefalinger ang pepperkakedeig? (har IKKE ork til å lage deigen selv..)

Vi pleier å ha Ikea sin, men det blir virkelig IKKE gode pepperkaker..

Noen som har prøvd og kan anbefale en GOD pepperkakedeig som faktisk gir gode pepperkaker?

Og ellers; har du noen steketips? Vi steker på 180 grader, men probelemt er at de ofte "ser" ferdig ut, og når vi tar de ut mykner de plutselig opp og forandrer form.. Venter vi for lenge blir de jo overstekt og smaker ikke godt. Lønner det seg å ha tykke eller tynne deigfigurer? Steke på varmluft isdenefor vanlig stekeprogram?

Og; tips til glasur som blir pent?

Og; oppskrift på små hus, altså sånn type str 20 x 20 cm.. Er så koselig med mange småhus! Så det på en blogg, og var så fint!

Anonymous poster hash: 9de03...6cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den beste pepperkakedeigen er som regel den hjemmelagde, og SÅ mye arbeid er det tross alt ikke å lage den! (Men hvis du absolutt vil kjøpe, så anbefaler jeg en som selges på bakerier.)

Glasur til pepperkaker lager jeg av eggehvite, melis og litt sitronsaft eller eddik. Den må være forholdsvis tykk for å blir fin.

Ellers kan du jo kjøpe en tube glasur fra dr Oetker, bare hvis det også er mye ork å lage. ;)

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Skrevet

Ikea sin pleide å være veldig god, men ifjor hadde de ny oppskrift. Den smakte rett og slett kjøpepepperkake og da blir vitsen jaggu borte.

Men det er ikke så hokuspokus å lage deigen selv, så lenge man bare beregner en dag i kjøleskapet.

Skrevet

Glasurspørsmål: Jeg føler det er vanskelig å få til en fin glasur som holder seg fin og ikke gjør kakene våte... Er det noen som har en eksakt oppskrift??

Skrevet

Eg lager min glasur av eggekvite, melis og evt litt sitronsaft/vaniljeessens og konditorfarge om eg vil ha farge på. Viktig at glasuren vert tjukk. Det skal jo vere mogleg å dekorera med han, men så tjukk som mogleg.

Skrevet (endret)

De på bakeriene er best. Det tar jo bare 10 min å lage sin egen :fnise:

Endret av Evilposelos
Skrevet

Seriøst, finnes det mennesker som KJØPER pepperkakedeig?! Verden slutter aldri å overraske! Angående glasur - jeg lager av melis og vann, så lenge den er tykk er den helt knall til pepperkaker.

Anonymous poster hash: 73499...1ab
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du skal lage glasur selv anbefaler jeg deg royal icing. Oppskrift finner du her http://www.cacas.no/Oppskrift/30

Den er genial. Pisk eggehviten leeeenge, gjerne i ti minutter.

Vi har pleid å kjøpe pepperkakedeig fra Ikea. Den har funka gull, og vi syns det morsomme er å bake dem, ikke spise. Jeg lager absolutt all mat fra bunnen, eier ikke så mye som en posesaus engang, men akkurat pepperkakedeig gidder jeg aldri. Den siste bastionen på en måte. Tror ikke jeg gidder å lage i år heller, bor fem minutter fra Ikea så det er mye lettere å plukke med seg en pakke når jeg skal inn og kjøpe telys.

Skrevet

Rema 1000 sin er god. :)

Anonymous poster hash: ba169...694

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...