Gå til innhold

Når blir nakenhet flaut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i alle år sovet i bare trusa og både jeg og mannen kan fint tusle rundt i huset i bare undertøy (om noe skal hentes til påkledning, feks ). Men jeg kan egentlig ikke huske å ha sett foreldrene mine gjøre det samme.

Vi har en ettåring i hus og tanken slo meg at på et tidspunkt vil vel barnet synes at det er rart at foreldrene tusler rundt i undertøyet?

Aller helst vil jeg at barnet skal få et naturlig forhold til kropp og nakenhet, men jeg vil ikke gjøre barnet flau.

Hva er deres erfaringer?

Anonymous poster hash: e2cff...d3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger med her, har tenkt på det samme.

Anonymous poster hash: c9b2d...0d5
Skrevet

Hos oss er, og har alltid vært, nakenhet helt naturlig. Mine døtre er 17, 15 og 12. Vi har aldri hatt lås på baderommet, Jeg dusjer gjerne mens jentene står foran speilet, er like gjerne naken/i undertøy (hvor det er naturlig) som med klær. Ungene bryr seg ikke. De dekker seg mer til, men er bekvemme med å gå i undertøy eller bare med håndkle rundt seg. Det behovet kom ettersom de fikk mer kvinnelige former, et sted mellom 10-12 år.

Anonymous poster hash: 078d0...c24

Skrevet

For sønnen min sin del så begynte han å dekke seg til for meg i 10-11 årsalderen, så da gjorde jeg det samme.

Anonymous poster hash: 1d38c...b9d
Skrevet

Nakenhet blir lett flaut dersom man gjør det flaut. Hvis man hele tiden dekker seg til eller snur seg bort for å skjule seg, så gir det et signal om at man dette er noe man skal gjøre.

Det greieste er å gjøre det man føler er naturlig. På et tidspunkt vil det gjerne komme et behov for å dekke seg mer til, og da kan man ta nødvendige hensyn.

• Liker 1
Skrevet

Dette er svært forskjellig. Bluferdighert har i utgangspunktet to kilder: instinkt og kultur. Hvis barna opplever påvirkning fra familie, venner, media o.s.v. som indikerer at det er flaut så vil de fleste bli påvirket av det før eller senere. Kulturell påvirkning vil også ofte medføre at det er mer flaut med det motsatte kjønn enn med eget. Den instinktive bluferdigheten kommer gjerne i 9-10 års alderen og er ukjønnet d.v.s. det er like flaut med begge kjønn. Det er ca. tre ganger så mange jenter som utvikler instinktiv bluferdighet som gutter. Hvor mange som er instinktivt bluferdige er det svært vanskelig å si noe om nettopp på grunn av kulturen/sosialiseringes svært sterke påvirkning på oss.

Det er ingen fasit for hva som er riktig og galt. Jeg synes bare at dere skal slappe av, oppføre dere som dere ønsker og følge med på hva barnet signalerer selv. Tenk på at i naturistfamilier omgås store/voksne barn foreldre av begge kjønn uten at det er noe som helst problem med det. Endel andre som hører om det reagerer og mener at det er galt men det finnes ingen som helst dokumentasjon på at det er uheldig på noen måte (snarere tvert i mot).

Anonymous poster hash: 33932...451
Skrevet

Jeg har to gutter 17 og 20; vi foreldre har veldig naturlig forhold til kropp; de virker litt mer "naturlig "bluferdige.

Sånn rent bortsett fra webcamera, har vi ingen issues gående på dette.

Skrevet

Takk for flotte svar!

Jeg håper jo vi klarer å oppdra narnet til å ha et naturlig forhold til egen og andres kropper, at det ikke bare blir det manipulerte glansbildet man ser i media.

Anonymous poster hash: e2cff...d3c

Skrevet

Det er helt normalt å kunne vise seg naken foran sitt eget barn!

Skrevet

Hos oss er, og har alltid vært, nakenhet helt naturlig. Mine døtre er 17, 15 og 12. Vi har aldri hatt lås på baderommet, Jeg dusjer gjerne mens jentene står foran speilet, er like gjerne naken/i undertøy (hvor det er naturlig) som med klær. Ungene bryr seg ikke. De dekker seg mer til, men er bekvemme med å gå i undertøy eller bare med håndkle rundt seg. Det behovet kom ettersom de fikk mer kvinnelige former, et sted mellom 10-12 år.

Anonymous poster hash: 078d0...c24

Akkurat sånn min mor har vært hele oppveksten. Har ikke vært flaut for meg og min bror. Hun har aldri gjort det foran besøkende osv ;)

Anonymous poster hash: 67aaf...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...