Gå til innhold

å date en storsløser, rødt flagg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har datet en fyr over noen måneder. Er i grunn fryktelig usikker på hva jeg vil nå. Fikk en slags turn off følelse sist jeg så han, men siden han er en veldig snill og omtenksom mann vil jeg ikke gi opp. Følelsene kommer og går, men er ikke hodestups forelsket slik jeg har blitt i andre menn, som har vist seg å skuffe meg senere. Siden jeg er over 30 så kan jeg ikke la sjansene gå fra meg heller.Hadde jeg enda forelsket meg i en god og snill mann i 20-årene, og ikke i de "bad boysene" hadde jeg ikke vært på desperat jakt i 30-årene.

Uansett,

jeg reagerer sterkt på at han jeg dater går ut for å spise med venner og gamle kolleagaer 3-4 ganger i uken. Sist gang vi var ute brukte han ca. 1000 kroner i baren, på meg og på han. Jeg brukte tilsvarede på alt annet, som taxi, middag og kveldsmat. Noe jeg absolutt ikke kan fortsette med. Han tipser alltid og gir gjerne penger til veldedlige formål osv. Det er jo fint, men virker som om han lever litt fra hånd til munn.

Han har ingen jobb fordi han tar master. Han sier at han har en del oppsparte midler og greier,men det har jo jeg også. Jeg kommer fra en familie med over middels økonomi, men vi brukte alltid pengene" fornuftig". Dette blir for meg som å gjøre noe "ulovlig", siden det virkelig ble forkusert på det med å ha respekt for penger osv i oppveksten min. Jeg har aldri spist mer på restauranter enn jeg har gjort de siste månedene. Enten er det jeg som kommer fra en veldig forsiktig familie hvor det å spise ute tilhører sjeldenheten, eller så er det han som sløser og er ufornuftig... Hos oss var det noe man gjorde når noe skulle feires eller en gang i blant. Vil også bemerke at han ikke eier noe leilighet, men leier. Han har heller ikke bil. Selv har jeg brukt mye penger på å reise, så det kan jo være et prioriteringsspørsmål.

Noen som har vært borti lignende? Noe jeg bør se på som et rødt flagg?

Anonymous poster hash: d4ca9...046
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har han økonomien ellers på stell,tenker jeg da?

Vanskelig og vite før man evn flytter sammen for er gjerne sånt folk skjuler for andre før dem blir avslørt. men betaler han regninger og andre utgifter?

Gjør han det er det vel greit forsåvidt..lar han regninger ligge,mens han bruker dem på fest og tull blir det verre.

Men du må jo selv avgjøre hva som er greit og leve med eller ikke.

Skrevet

Jeg tenker at det er lov å stille spørsmål om økonomi når man er voksen og innleder et forhold. Ikke på første date så klart, men når det begynner å bli seriøst.

Jeg tror ikke et par hvor den ene er svært spandabel og den andre er sparsommelig kan fungere over tid. Det fungerer vel så lenge man har totalt adskilt økonomi (dvs. ikke en gang bor sammen).

Anonymous poster hash: 0bb97...6c9
  • Liker 1
Skrevet

Ikke bare et stort rødt flagg, men karen som vifter med det blåser i fløyta også!

Han høres ut som et økonomisk surrehue.

Siden du sier at han "lever fra hånd til munn" økonomisk, så er det ganske tydelig at han lever godt over evne. Spørs hvor lenge det er før Luksusfelle banker på døren. :fnise:

Om du kan prate med han om penger, så gjør det. Si noe sånt som at; nå har dere jo blitt ganske godt kjent, og siden ingen av dere er 17 lenger, så må dere lufte litt tanker rundt økonomi.

Ikke anklag han, men si noe som at; Jeg kommer fra en familie der vi er vandt til å være svært forsiktige med penger. Derfor kjennes der rart å spise så mye ute og sløse så mye som dere har gjort i det siste. Det må jo være merkbart for han også, som er student.

Si at du liker han, men at du trenger å vite at dere kommer til å spille på lag økonomisk før du greier å involvere deg dypere følelsesmessig i han. Si at du ikke forventer at han på noen måte skal forsørge deg, men at dere begge har en solid økonomi og kan bære deres egen vekt økonomisk.

Egentlig tenker jeg at der er en stor sjangse for at han er dypt nede i forbruksgjeld, og at de "oppsparte midlene" er kredittkort.

En annen variant er at du inviterer han på hjemmelaget pizza, og så ser dere en del episoder av Luksusfellen sammen, mens du ler godt av idiotene som sløser. Burde være et tydelig hint, om du er tilhenger av den slags :jolie:

Nei, gå for kommunikasjon. Kan være tøft, men få kortene (visakortene??) på bordet.

Folk kan skjerpe seg om de får en oppvekker. I hvert fall noen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skjønner godt hva du mener, og jeg synes det er fornuftig at du tenker over det nå. Finans er et problem i mange ekteskap og ligger på toppen blant "dealbreakere" som leder til skilsmisse. Mao er det mange som ikke snakker nok om dette.

For det første, aksepter at noe av dette er forskjellige holdninger. Noen bruker mer penger på opplevelser enn andre, dvs. ikke håndfaste ting. F.eks. liker noen bedre å bruke penger på ting som å gå ut og spise, reise, dra på kino, en utstilling osv. Dette blir sløsing for noen, mens andre bruker penger på å spare til en fin veske eller noe elektronikk som man har en stund. Jeg kan bruke penger på noen ting som er "sløsing" for andre mens andre kan prioritere på en måte som er sløsing for meg.

Jeg kommer nok fra en familie som minner litt om din. Foreldrene mine har veldig god råd men spiser aldri ute. Jeg er ekstremt matglad og liker å kle på meg opp og ta et måltid utenfor huset, også fordi jeg ikke er så glad i dra på byen, så er dette et fint alternativ. Hadde jeg hatt en annen timeplan hadde jeg nok gjort det langt mer.

Jeg har alltid datet menn som er mye mer utadvendt og sosialt aktive enn meg selv. Eksen min dro ut og spiste ved dyre restauranter mange ganger i uken, samt drinker, lunch osv. Nå hadde han riktignok vanvittig mye penger og lot meg aldri betale om jeg så insisterte.

I et voksent forhold er det naturlig å etterhvert dele utgiftene og i likestillingens navn er det jo ikke ok å forvente at kjæresten skal betale for alt (jeg gjorde heller ikke det). Men på samme måte er det heller ikke ok å ville spise ute, drikke ut og gjøre ting som koster mye sammen med deg der du må plukke opp mye av regningen og får kostnader du ellers ikke ville hatt.

Det er en mulighet for at han gjør mye av dette i startfasen for at dere skal ha det hyggelig og for å imponere deg litt. Men dersom det er hans gjennomgående livsstil, bør du rett og slett prate med ham om det.

Dersom du ikke eier leilighet, si at du sparer til det, evt. at du sparer til noe annet (betale ned på lån, investere i en dyrere bolig når du selger din, til et hus, en bil, hva det skulle være).

Det trenger ikke være verre enn å si at ettersom du er voksen og har andre prioriteringer, ser du på det som naturlig å sette penger til side hver måned til investeringer. Du kan invitere til en kveld hjemme der du lager mat og si at "nå har vi jo spist veldig mye ute i det siste". Se an hans reaksjon.

Det kan åpne for en diskusjon der du ser hans langsiktige syn på penger - det trenger ikke være såpass seriøst at dere diskuterer deres fremtid dersom det er litt tidlig. Bare få et blikk på hans langtidsplaner og sørg for at han vet hvor du står.

Jeg ville ikke drevet og nevnt Luksusfellen for ham. Dersom han faktisk ikke har gjeld og betaler regninger greit, virker det dømmende. Folk er forskjellige - jevnt over lever veldig mange kvinner også over evne. Men dersom folk VIL leve her og nå og ikke spare står de fritt til det. De er bare ikke kompatible med mennesker som tenker langsiktig. Det vil ikke være fruktbart hvis han føler at du forsøker å "oppdra" ham - menn som søker slike kvinner leter jo også mer etter en mamma enn en partner.

Endret av Marie90
Skrevet

Å nevne "Luksusfellen" er en ekstremutgave, ja.

Enig med deg.

Men jeg hører liksom vignetten spille i ørene når det står "stort forbruk" og "lever fra dag til dag".

Burde kunne gå an å ta en kredittsjekk av potensiell partner :fnise:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...